לו הייתי הורה או בן של חטוף, אין ספק שהייתי עושה הכל על מנת להביא לעסקה שתחזיר אותו, קל וחומר אם הייתה לו אזרחות כפולה. במקרה שכזה, ברור שהייתי פונה לממשלה הרלוונטית לאזרחותו, על-מנת להוציאו מהגיהינום של חמאס אפילו בעסקה נפרדת.
מאז 7 באוקטובר, התייעצו איתי לא מעט משפחות הנמצאות במצב דומה, כמי שמכיר היטב את הזירה הבינלאומית, על האופן והאפשרות לקידום רעיון שכזה. אני מבין לליבם מחד גיסא, ומאידך גיסא חשוב לזכור שכל ניסיון לבדל בין החטופים הישראלים על בסיס אזרחות כפולה רווי סכנות ביטחוניות ומדיניות - אפילו לחטופים עצמם. לכן, הדיווח של רשת NBC האמריקאית, שלפיו הממשל האמריקאי החל בניסיונות או מאמצים לנהל משא ומתן חד צדדי מול חמאס על מנת לשחרר את החטופים הישראלים בעלי אזרחות אמריקאית, חייב לעורר דאגה ואף התנגדות מצדה של ישראל.
ברור כי בתמורה לשחרור החטופים האמריקאים סינוואר ידרוש מחיר משמעותי מארה״ב. וכאן תעלה השאלה: באיזה מטבע ישולם מחיר זה?
מאמץ שכזה עשוי להעניק מתנה אדירה עבור חמאס ולשפר עד מאוד את מעמדו של ארגון הטרור. משאים ומתנים מתנהלים תמיד מול ראשי מדינות: נשיאים, ראשי ממשלה, קנצלרים, וכדומה. במסגרת יוזמה שכזו, סינוואר יועלה מדרגת טרוריסט שעומד בראשו של ארגון רצחני, לדרגת מנהיג של מדינה לגיטימית לכאורה. בנוסף, ברור כי בתמורה לשחרור החטופים האמריקאים סינוואר ידרוש מחיר משמעותי מארה״ב. וכאן תעלה השאלה: באיזה מטבע ישולם מחיר זה? שחרור של האסיר הפלסטיני-אמריקאי, שמרצה מאסר בבית הכלא בטקסס בעוון גיוס כספים עבור חמאס, ודאי לא יספק את סינוואר - והוא ידרוש גם ערבויות אמריקאיות להפסקת אש קבועה, ונסיגה כוללת של צה״ל מהרצועה. כלומר, האמריקאים ישלמו לחמאס בשקלים.
עסקה שכזו תפגע קשות אף בריבונות הישראלית, בכך שתפחית בערכה של האזרחות הישראלית לעומת האזרחות הזרה. למרות שהצבע הכחול של הדרכון הישראלי דומה לצבע הכחול של הדרכון האמריקאי, המסר שיישלח אל העולם כולו הוא שהראשון עלול להוביל להישארות בשבי, והשני עשוי להוציא אל החופש.
1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
חשוב להדגיש בכל לשון: בידי משפחות החטופים נתונה הזכות לעשות כל מה שביכולתם וכל מה שמתחשק להם על-מנת לפעול ולקדם את המאמצים לשחרור ילדיהם שנמקים מתחת לאדמה. עם זאת, ראוי לציין כי משפחותיהם של החטופים הישראלים בעלי האזרחות האמריקאית מכחישים בתוקף את הידיעה של NBC, בטענה שעל אף הקשר הרצוף שהם מקיימים עם הממשל, איש מהממשל האמריקאי לא עדכנם בנושא זה. אך עצם הידיעה שזכתה לכותרות ראשיות באמצעי התקשורת ברחבי העולם מחזקת את סינוואר, ועלולה לשכנע אותו כי הזמן פועל לטובתו. לכן, מי שיזם את הידיעה והוציא אותה לאור - בניסיון אולי להפעיל לחץ על ממשלת ישראל או להעלות בלון ניסוי אל המרחב - הצליח רק לפגוע בסיכויים להביא לשחרורם של כל החטופים גם יחד.
מעל הכל, הידיעה הזו פוגעת גם בארה״ב עצמה, ביצירת רושם כאילו היא מוכנה לנהל משא ומתן עם אדם שעל-פי מידת אכזריותו והשקפת עולמי הסדיסטית לא שונה במאומה מזו של בן-לאדן. וכמו מו״מ עם בן לאדן אחרי 11 בספטמבר, מו״מ עם סינוואר אחרי 7 באוקטובר יעודד טרור נגד ישראלים ואמריקאים גם יחד.