דובר צה"ל הודיע הבוקר (ראשון) כי הצבא יקיים "הפוגה צבאית טקטית" בלחימה באזור רפיח שבדרום הרצועה, כל יום מהשעה 08:00 בבוקר עד השעה 19:00 בערב עד להודעה חדשה - כדי להגדיל את היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.
4 צפייה בגלריה
ציר ההפוגות ההומניטריות במרחב סאלח א-דין
ציר ההפוגות ההומניטריות במרחב סאלח א-דין
(צילום: דובר צה"ל)
מטרת ההפוגה היא לאפשר למשאיות סיוע להגיע למעבר כרם שלום, הנקודה המרכזית שממנה נכנס הסיוע לרצועה, ולנסוע בבטחה לכביש המהיר סלאח א-דין - כביש ראשי שנוסע מצפון לדרום - כדי להעביר אספקה לאזורים אחרים ברצועת עזה.
"במסגרת המאמצים המתמשכים של צה"ל להגדלת היקף הסיוע ההומניטרי הנכנס לרצועת עזה, ולאחר דיונים עם האו"ם ועם ארגונים בינלאומיים, הוחלט כי החל מאתמול ועד להודעה חדשה בין השעות שמונה בבוקר לשבע בערב תופסק פעילות צבאית טקטית ומקומית למטרות הומניטריות בכביש מכרם שלום לרחוב סלאח א-דין וצפונה ממנו", הודיע דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי. "צה"ל ימשיך לתמוך במאמצים הומניטריים בשטח. צעד זה מתווסף לצעדים הומניטריים נוספים שננקטו מאז תחילת המלחמה".
שר הביטחון יואב גלנט לא אישר את ההפוגה, וכלל לא ידע על קיומה. בגלי צה"ל פורסם כי גלנט כעס על התזמון שבו צה"ל הודיע על ההפוגה, מכיוון שבסוף השבוע האחרון הותר לפרסום כי 11 לוחמים נהרגו ברצועה.
גורם מדיני מסר בהמשך כי "כשראש הממשלה שמע בבוקר את הדיווחים אודות הפסקה הומניטרית ל-11 שעות ביממה הוא פנה למזכירו הצבאי והבהיר שהדבר אינו מקובל עליו. לאחר בירור, דווח לראש הממשלה שאין שינוי במדיניות צה"ל וכי הלחימה ברפיח נמשכת כמתוכנן".
4 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום. מטרת ההפוגה - שהמשאיות ייכנסו משם בבטחה לרצועה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד הצפון
יואב גלנט בהערכת מצב בפיקוד הצפון
גלנט. לא אישר את ההפוגה - ולא ידע על קיומה
(צילום: שחר יורמן)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את ההחלטה, ואמר כי "מי שהחליט על 'הפוגה טקטית' לצורך מעבר הומניטרי, במיוחד בשעה שטובי חיילינו נופלים בקרב, הוא אוויל וכסיל שאסור לו להמשיך להיות בתפקידו. לצערי מהלך זה לא הובא בפני הקבינט והוא מנוגד להחלטותיו. הגיע הזמן לצאת מהקונספציה ולהפסיק את הגישה המטורללת וההזויה שרק מביאה עלינו עוד הרוגים ונופלים".
בצה"ל מיהרו להבהיר: "אין הפסקת לחימה בדרום הרצועה, והלחימה ברפיח נמשכת. כמו כן, אין שינוי בהכנסת הסחורות לרצועה. הציר המוביל את הסחורות יהיה פתוח במהלך שעות היום בתיאום עם ארגונים בינלאומיים לשינוע הסיוע ההומניטרי בלבד״.
משמעות ההחלטה היא שכוחות צה"ל ימשיכו לתקוף קרקעית בשעות הפעילות העיקריות בלחימה - קרי שעות היום, בשכונות המעטפת של רפיח שבהן פרוסה אוגדה 162, כמו שאבורה ותל אל-סולטאן. רק בציר שבין מעבר כרם שלום למעבר רפיח, ובקטע מציר האורך הראשי טאנצ'ר, לא תהיה לחימה בשעות היום. הודעה זו מיועדת לעידוד ארגוני סיוע לפעול בבטחה לטובת העקורים העזתים בדרום הרצועה, וגם כחלק מהמענה ההגנתי לסנקציות הבינלאומיות שישראל עלולה לספוג בקרוב בטריבונלים הבינלאומיים.
הודעה זו של צה"ל מגיעה ברקע טענות הקהילה הבינלאומית בתקופה האחרונה ולפיהן ישראל מונעת מעבר של סיוע הומניטרי בצורה יעילה, ובעקבות "צוואר הבקבוק" של משאיות שנוצר במעבר כרם שלום מאז שצה״ל נכנס לרפיח בחודש שעבר. לפי משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, בין 6 במאי ל-6 ביוני האו״ם קיבל 68 משאיות סיוע ביום, לעומת 168 משאיות באפריל.
4 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
הצהרה לתקשורת של איתמר בן גביר בכנסת
"מי שמחליט על 'הפוגה טקטית' הוא אוויל וכסיל". בן גביר
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
ממשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי אין הגבלות על כניסת המשאיות, ושיותר מ-8,600 משאיות מכל הסוגים, הן סיוע והן מסחריות, נכנסו לעזה מכל המעברים בין 2 במאי ל-13 ביוני - 201 משאיות בממוצע ביום.
עם זאת, חלק מהסיוע נערם במעבר כרם שלום ולא הגיע ליעדו, ובמשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים מאשימים את האו״ם: "לסוכנויות שלהם יש בעיות לוגיסטיות בסיסיות שהן לא תיקנו, במיוחד מחסור במשאיות״. באו"ם, מנגד, מכחישים את הטענות ואומרים כי הלחימה בין ישראל לחמאס מסכנת את המשאיות בתוך עזה שנוסעות למעבר כרם שלום, ושקצב המשלוחים הואט מכיוון שנהגים שרוצים לנסוע למעבר חייבים לקבל אישור מצה״ל, שלדבריו עושה זאת מטעמי בטיחות. כמו כן, בחלק מהמקרים משאיות הסיוע נבזזות על-ידי המונים בשל חוסר באבטחה.
ההפוגה שעליה הודיע צה"ל נועדה כעת לצמצם את הצורך בתיאום משלוחים על-ידי מתן חלון רצוף של 11 שעות בכל יום עבור משאיות לנוע במעבר ולצאת ממנו. גורם ביטחוני אמר כי "ההפוגה מתאפשרת בצירים הרלוונטיים בדרום כדי לאפשר את ההכנסה של הסיוע ההומניטרי והאיסוף שלו על ידי-האו״ם, ובשביל לאפשר מעבר בצורה יעילה". לפי שעה לא ברור אם צה"ל יספק אבטחה כדי להגן על משאיות הסיוע כשהן נעות לאורך הכביש המהיר.