ב-7 באוקטובר מפקד גדוד 450 סגן-אלוף רן כנען נפצע באורח קשה בהיתקלות עם מחבלים בקיבוץ כיסופים, לאחר שזחל תחת אש כדי לחלץ את פקודו הפצוע. "הופתענו אבל לא הוכרענו", סיפר ל-ynet ארבעה ימים לאחר מכן. הוא הבטיח אז להחלים במהרה ולשוב להילחם בעזה כדי להכריע את חמאס. שלשום (רביעי) הוא ירה לעבר מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ופיקד בשטח על הפעולה שבה חוסל מנהיג חמאס.
2 צפייה בגלריה
משמאל, רן כנען
משמאל, רן כנען
סא"ל כנען, מימין
(צילום: דובר צה"ל)
רגעיו האחרונים של סינוואר - בתיעוד מרחפן צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)

מפקד הגדוד מבית הספר למפקדי חי"ר של צה"ל, קיבל רק בשבועיים האחרונים את האחריות מחבריו בחטיבת גבעתי על גזרת הלחימה בשכונה המערבית של רפיח תל א-סולטאן הסמוכה לים. בשכונה פעל אחד מגדודי חמאס העיקשים בחטיבה המקומית, שהוכרעה על-ידי צה"ל לפני כחודשיים. בחודש האחרון היא הפכה לסוג של פינה נידחת בזירת הלחימה העזתית שהפכה בעצמה למשנית; כוחות רבים הוסטו לפיקוד הצפון וכך גם הקשב המטכ"לי ומרבית המשאבים שהופנו לטובת המהלך הצבאי נגד חיזבאללה.
גם ברצועת עזה, ש"נותרה מאחור", תשומת הלב של פיקוד הדרום התמקדה בפשיטה הממושכת של אוגדה 162 על ג'באליה שבצפון הרצועה, שאליה הצטרפה הלילה חטיבת גבעתי לאחר תקופת רענון וחזרה לכשירות. בציר פילדלפי וברפיח הסמוכה נותרו בעיקר כוחות מילואים, גדודים מהנח"ל ומיחידות ההכשרה הקרביות כמו ביסל"ח וחטיבת 460 של השריון, ששוב קטעו את הקורסים שלהם כדי להגיע לגזרה זו ולסייע במאמץ ההתקפי, בדיוק כפי שעשו לוחמי ביסל"ח כמה פעמים בשנה האחרונה לאורך התמרון הקרקעי בעזה. אלא שחניכי ביסל"ח, ובעיקר מפקדיהם, סירבו להעביר שם את הזמן בהגנה על עצמם, וחתרו לכמה שיותר משימות עומק ברפיח. כך המג"ד שנפצע בקרבות ב-7/10 הצליח לחסל גם את יחיא סינוואר.
"כנען הוא מג"ד שתמיד חותר למגע, לא אוהב לשבת על התחת וכך גם הוא מחנך את דור העתיד של המפקדים בחטיבות החי"ר", סיפר ל-ynet קצין שמכיר את הסא"ל שהפך לאחד מגיבורי החג, "אבל הוא לא עושה זאת עם הראש בקיר ורץ מהר קדימה ומיד, אלא בשכל, בתבונה".
2 צפייה בגלריה
זיתון , סיפורי הגבורה של המח"ט שהחליף 3 טנקים, דרס עם הטנק טנדרי חמאס והפגיז את תחנת המשטרה בשדרות
זיתון , סיפורי הגבורה של המח"ט שהחליף 3 טנקים, דרס עם הטנק טנדרי חמאס והפגיז את תחנת המשטרה בשדרות
נפצע והמשיך בלחימה. סא"ל רן כנען ב-7/10
(צילום: דובר צה"ל,בני אהרון ורן כנען)
כך חוסל יחיא סינוואר
ואכן, תחקיר ראשוני של אירוע חיסול סינוואר הראה כמה סבלנות ומקצועיות הפגין באירוע סא"ל כנען, מצולק מקרבות 7/10 ומנוסה מחודשי התמרון בעזה: אחד מלוחמיו פנה אליו ביום רביעי ב-10:00 בבוקר ועדכן אותו שזיהה דמות חשודה שיוצאת ונכנסת ממבנה קרוב. המג"ד פתח אישית באש לעבר המבנה, והכווין לשם אש טנקים תוך כיתור המתחם האורבני. אז זיהה עם חייליו שלושה מחבלים נסים מהמבנה לבתים סמוכים; שניים מהם, שפתחו את הדרך למי שהתברר כסינוואר, כיסו את פניהם, כנראה כדי ליצור את הרושם שהם חטופים. כנען לא התבלבל, במיוחד לנוכח הירי הטרגי שביצע כוח אחר מביסל"ח לעבר שלושת החטופים שנורו למוות בשוגג לפני 11 חודשים בשכונת שג'אעיה בעיר עזה.

"היו סיטואציות דומות שכוחות המשיכו בלי לבדוק"

"כנען פעל פה לאט ונכון: הוא שלט באירוע, הקפיא מצב לסירוגין אבל ננעל על המתחם במשך שעות, לא מיהר בכלל לשלוח את חייליו לתוך המבנים שאליהם ברחו המחבלים, ושלח מחלקת חי"ר שלו לסרוק במבנה שבו הסתתר סינוואר (מבלי שאז הכוחות ידעו או חשדו בכך) רק לאחר שהבית ספג פגיעות משמעותיות מירי טנקים וטילי מטאדור. גם אז, כשהתפוצץ רימון במבנה הוא הוציא את החיילים החוצה והמשיך להפגיזו מבחוץ, לאט ובטוח", סיפר הקצין. "רק בחלוף יממה של שליטה בזירה וירי עליה נכנסו הכוחות פנימה תחת פיקודו לאחר שסרקו אותו שוב ושוב עם רחפנים קטנים, ונטרלו את המטענים שבו, הבינו שהמחבל שבפנים חוסל ואז הבחינו שהוא עם פנים מוכרות.
התיעודים החדשים מתל סולטאן
(צילום: דובר צה"ל)

"היו סיטואציות רבות דומות בלחימה בעזה שבהן כוחות תקפו יעדים כאלו בעוצמה, הבינו שהוסר מהם האיום והמשיכו לרחוב הבא מבלי לבדוק את הממצאים בתוך הבתים החרבים. לא אצל כנען שידוע כמפקד יסודי. לפני מספר שבועות סברו בצבא שסינוואר כנראה חוסל באופן דומה רק כי נותק עימו הקשר. הדרך שבה פעל כאן המג"ד כנען ופקודיו, ללא מודיעין מקדים, הייתה נכונה ומקצועית בכל שלב".
כנען עצמו סיפר היום, בסרטון שהפיץ דובר צה"ל מתל סולטאן: "אנחנו כאן כבר שבועיים, סורקים ומחסלים אויב. במהלך הסריקות ביום רביעי זיהינו שלושה מחבלים, התקלנו אותם מטווח קרוב ופצענו אותם. הם נכנסו לאיתורים (מבנים), ולאחר מכן - בשיתוף פעולה עם כוחות השריון מגדוד 198 - סגרנו על המבנים והשמדנו אותם כשהם בפנים. במהלך הסריקות שלאחר מכן זיהינו כי אחד המחבלים שחיסלנו הוא רב המרצחים יחיא סינוואר".
"זוהי סגירת מעגל לי כמפקד ולמסגרת שלי שסגרה שבת ב-7 באוקטובר", אמר כנען. "הוקפצנו לעוטף עזה, נלחמנו בכיסופים ובכרם שלום, איבדנו שבעה לוחמים במהלך הקרבות. אני אישית נפצעתי באותם קרבות והיום, שנה אחרי, הצלחנו לסגור מעגל ולחסל את יחיא סינוואר רב המרצחים פה בתל סולטאן".
בריאיון ל-ynet לפני שנה סיפר המג"ד על פציעתו בכיסופים, דקות לאחר שחילץ תיירת מצרפת ממסיבת ה"נובה", מתוך בגאז' נעול של מכונית מחבלים שעשו את דרכם לעזה: "היו לי הכוחות לזחול לאחור עם החייל שלי שנפצע. הנחתי על שנינו חוסמי עורקים ותחבושות והמשכנו בלחימה. הופתענו אבל לא הוכרענו".