הקלטות הפגישה שקיים היום (שלישי) מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, עם המשפחות השכולות מבארי מהטבח ב-7 באוקטובר, חושפות עד כמה הייתה מתוחה הפגישה בין הצדדים. "זה לא אירוע שיכולתי למנוע, כי אם כן, הייתי מתפטר", אמר חירם למשפחות, בצל הקרב שניהל בביתה של פסי כהן, שבו התבצרו מחבלים עם בני ערובה. אחד מהתושבים הטיח בו: "אתה לא מבין את הבעייתיות? יש לך אחריות. אתה לא צריך להיות מפקד אוגדה".
הקלטות חירם 

1 צפייה בגלריה
ברק חירם
ברק חירם
חירם וביתה של פסי כהן בבארי
(צילום: אלעד גרשגורן, AP)
"חלק מההחלטות שלי הצילו הרבה חיים", אמר חירם לנוכחים בפגישה המתוחה. "יודע שלא עשיתי הכול מושלם, אבל עשיתי כמה דברים בסדר. חלק מלקיחת האחריות שלי זה להמשיך לשרת ולשים את החיים שלי בצד, שהילדים שלי לא יראו את אבא שלהם כי השליחות בהגנה עליכם יותר חשובה. זאת לקיחת אחריות".
הוא הסביר כי לא יכול היה למנוע את האירוע עם בני הערובה בביתה של פסי כהן. "אם כן, הייתי מתפטר. היות וזה אירוע שנכנסתי אליו, זה לא הוגן שאם מוציאים אותי מהמשוואה, כל היישוב היה ניצל. היישוב כולו היה בלחימה. הנחיתי לנסות לסיים לפני החושך, לא כי חלילה היקירים שלכם לא היו חשובים לי. היה גיהינום להגיע לפה (לבארי - מ"צ), זה לא נראה כמו שאנשים שבאו להשאיר מישהו בחיים", אמר.
אחד התושבים הטיח בו: "אתה לא מבין את הבעייתיות? יש לך אחריות". חירם השיב: "אני אחראי, אני הייתי מפקד היישוב. הייתי מפקד ארבעת היישובים, אני חושב שנקלענו לסיטואציה שליממ יש הבנה ומקצועיות רבה, ולי יש הבנה ומקצועיות. זה חסר תקדים מה שהיה פה. אני בוגר כמה מכללות צבאיות, וההשכלה הצבאית שלי רחבה. אין לזה אח ורע בתולדות העת החדשה.
אילוסטרציה שמציגה את מהלך הקרב בקיבוץ בארי
(צילום: דובר צה"ל )

בלי
חברת קיבוץ שאלה אותו: "לא ידעת שיש שם אנשים?". הוא השיב: "אני מנחה את הטנק ואת מפקד הכוח איזו תחמושת לקחת, שתהיה תחמושת שתעשה נזק לבטון, ולא תחדור פנימה ותתפוצץ בתוך חדרים. אני מנחה אותם לכיוון חיבור קרקע רצפה או לגג כדי לנסות לצמצם את הנזק למינימום". הוא הסביר כי התרחשו אירועים נוספים ביישוב, שם רץ להיתקלויות נוספות.
אחד מהנוכחים אמר לו כי לקיחת אחריות זה "גם מה שאמרת בתקשורת, וגם הכאב שגרמת למשפחות וההחלטות שקיבלת בשטח". הוא הוסיף: "אני לא אומר לך להתפטר, אבל לא בטוח שזה הזמן שאתה צריך להיות כרגע מפקד אוגדה. אין לי דעה אישית עלייך, ולא הכרתי אותך לפניי, אבל המערכת צריכה לקבל אחריות גם במעשים, לא רק בברק חירם".
חירם, כאמור, פגש את המשפחות השכולות וסייר איתן בין היתר בשרידי ביתה של פסי כהן. רון שפרוני, קרוב משפחה של אביה, איילה והתאומים בני ה-12 ליאל וינאי חצרוני שהוחזקו בבית, אמר כי חירם נאטם בפני הביקורת הקשה שעלתה.
"השיחה עם תא"ל ברק חירם הייתה לא פשוטה. עלו בין המשפחות השכולות קולות שונים - חלק קראו להתפטרותו. אני ביקשתי ממנו, כצעד בונה אמון, לא להתפטר, אלא, מתוך הבנת הקושי להיות אחראי על ביטחון האזרחים בגזרה כאשר סוגיות עדיין פתוחות, להיות אחראי על הביטחון באוגדה מבצעית אחרת", אמר שפרוני, לפי הודעת קיבוץ בארי.
"חירם אמר לי באופן אישי כי הוא הקשיב לביקורת ולקח אותה לתשומת ליבו. עם זאת, בשיחה התעקש שדווקא בגלל שהוא היה הקצין האחראי בבארי, הוא נמצא במעמד הטוב ביותר לקבל את הפיקוד על אוגדת עזה. ניכר שחירם רצה להקשיב אך גם נאטם מול חלק מהביקורת הקשה שעלתה על פקודות שנתן, נסוג מדברים שאמר מפורשות בתקשורת בעבר וניסה להשקיט את הכעס עליו, כחלק מרצון להתמנות למפקד האוגדה הבא למרות הכשלים הקשים שהודה בהם במהלך השיחה. אף שיחה, כנה ככל שתהיה, לא תחזיר אלינו את האהובים שלנו".