בבארי אומרים כי בתחקיר שהוצג בפניהם על הקרב ב-7 באוקטובר - ויוצג הערב לכלל הציבור - הם לא קיבלו תשובות לשורה ארוכה של שאלות, אף שצה"ל פירט בו רשימה לא קצרה של מחדלים. אבל יש רבים שסבורים כי יש להדגיש את גבורת הלוחמים, ולא את המחדלים בקרבות ביום פתיחת המלחמה.
עימאד חבקה, אביו של סלמאן חבקה - מג"ד 53 בחטיבת השריון שנכנס עם טנק לבארי ונהרג לאחר מכן בקרבות בעזה - אמר: "נכון שהיו הרבה מאוד מחדלים, אבל גם חשוב שנדע שהיו הרבה מאוד לוחמים שנכנסו לבארי ונלחמו שם. הבן שלי לא התמהמה בכניסה לבארי. כשהכול התחיל הוא לא חיכה לפקודה, אלא לקח אחריות, נסע לצאלים, עלה על טנק, נכנס לתוך בארי ונלחם שם עם חבריו. סלמאן עבר מבית לבית, הציל אנשים, פינה פצועים. כל הלוחמים שנפגשתי איתם וסיפרו לי על הקרב בבארי אמרו לי חד-משמעית שהטנקים שנכנסו מנעו אסון גדול יותר בבארי".
2 צפייה בגלריה
סא"ל סלמאן חבקה
סא"ל סלמאן חבקה
סא"ל סלמאן חבקה
שרון, אחותו של רס"ן בנג'י (בנימין) טרקניסקי שסייע בפינוי פצועים מבארי ונפל בלחימה, פרסמה בפייסבוק פוסט שבו כתבה כי נציג צה"ל שוחח איתם הבוקר על התחקיר, לפני פרסומו לציבור. "אני רוצה לחדד פה נקודה. הכותרת - צה״ל נכשל. ואין ספק שיש פה אמת. המודיעין, התוכניות, זמן התגובה והכול לא היה קרוב לרמה שהיה אמור להיות בו, ולכן התוצאות הטראגיות.
"יחד עם זאת, יש את צה"ל ברמה הארגונית ויש את צה"ל ברמת לוחמיו", הוסיפה. "הכישלון הוא ברמה הארגונית, ואלו הלקחים שחייבים להתחיל ליישם עוד היום. מנגד, ברמה האישית - ללא לוחמים ערכיים, מלאי רוח קרב, חתירה למגע ואהבת מולדת, התוצאות הטראגיות שאנחנו יודעים היום היו כפולות ומכופלות. אלה תכונות שהם קיבלו קודם מבית ובהמשך מצה"ל. אני ממש מבקשת מכם לשים לב להבדל בין הכישלון הרוחבי להרואיות האישית.
"אנשים טהורים כמו בנג'י שמו את הגנת המדינה בראש מעייניהם לפני שהתמונה השחורה התבהרה, וגם תוך כדי החשיפה למראות שהלוואי שלא היו מציאותיים", כתבה אחותו. "אני מבקשת שתוקירו את ההקרבה, שתזכרו את עשרות האנשים שהוא הציל, שתכירו בחיסול עשרות רבות מהמחבלים לאורך 14 שעות לחימה, ואת העובדה שעם הכישלון באה הצטיינות. תודה בנג'י, נהיה טובים יותר בשבילך".
2 צפייה בגלריה
בנג'י טרקניסקי
בנג'י טרקניסקי
בנג'י טרקניסקי
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פרסם אף הוא פוסט לקראת התחקיר הראשון מבין שורת תחקירים, וכתב: "זו שגיאה למקד את הדיון עכשיו בשגיאות טקטיות של מפקד כזה או אחר. היה צריך לבוא מכאן או משם. היה נכון או לא נכון לירות פגז טנק על בית. כי מבחינתי כל חייל, מפקד, שוטר ואזרח שעלה על רכבו ב-7/10 וחתר למגע מול המוני מחבלים גילה אומץ לב וגבורה כמעט על-טבעית.
"מטבע הדברים נעשו טעויות בשטח, אבל זה הדבר הכי הגיוני שיקרה במצב לא אנושי ולא נורמלי שאף פעם עוד לא התרחש", כתב בנט. "כל מי שירד או ירדה לשם הם גיבורים. הכשל הענק הוא של מוסדות המדינה, הממשלה וארגוני הביטחון, צה"ל והשב"כ, אבל לא של הלוחמים עצמם. זו שגיאה ערכית להפנות את הזרקור ללוחמים ולמפקדים בשטח, במקום בכישלון הענק של צמרת הדרג המדיני והצבאי".