הקבינט המדיני-ביטחוני הצביע הלילה (בין חמישי לשישי) בעד השארת כוחות צה"ל בציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית. שר הביטחון יואב גלנט היה היחיד שהצביע נגד, שמונה הצביעו בעד - והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע. לפי גורמים שנכחו בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני מפות ההישארות של כוחות צה"ל בציר שורטטו על ידי הצבא, ואומצו על ידי ארצות הברית כחלק ממתווה החזרת החטופים.
2 צפייה בגלריה
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
בהאמר, על ציר פילדלפי. ארכיון
(צילום: זיו קורן)
שרים בקבינט טענו בדיון כי "החלטה זו מקרבת את האפשרות לעסקה", למרות שמדובר במחלוקת המרכזית מול חמאס ומצרים בדרך אליה. לטענת השרים, ההחלטה מבהירה לחמאס שהוא יצטרך להתפשר בעניין, "כפי שהוא התפשר בעניין דרישתו לסיום המלחמה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון כי אסון 7 באוקטובר התאפשר כתוצאה מכך שהציר לא היה בידי ישראל. לדבריו, דרך הציר הוזרמו אמצעי-לחימה בהיקף עצום, ששמשו את ארגוני הטרור בעזה. נתניהו אמר כי מציאות זו "לא תחזור שוב" וכי הפעם ישראל נחושה לשמור על הגבול הזה בידיה.
ראש הממשלה ושרים בקבינט עקצו את גורמי הביטחון שאומרים כי מערכת הביטחון תדע להתמודד עם נסיגה מהציר, ואמרו כי גם לפני ההתנתקות טענו גורמי ביטחון כי "יידעו להתמודד עם הרקטה הראשונה, וזה לא קרה לאחר שחמאס החל להמטיר אש לעבר ישראל". הם גם ציינו את הערכת גורמי הביטחון ש"יידעו להתמודד עם הנסיגה מלבנון". "גם הערכות אלה התבדו", אמרו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. אמר בדיון שאסון 7 באוקטובר התאפשר כתוצאה מכך שהציר לא היה בידי ישראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בקבינט גם עלתה לדיון סוגיית החטופים שנרצחו בשבי, ולשרים נאמר כי מבדיקה ראשונית של גורמי המקצוע, "רוב החטופים החללים נרצחו בחצי השנה הראשונה, בצמוד למתקפת חמאס, ולא בחודשים האחרונים".
מטה המשפחות להחזרת החטופים מסר הודעה נזעמת בעקבות החלטת הקבינט בעניין ציר פילדלפי: "אחרי כמעט שנה של הפקרה, נתניהו לא מחמיץ אף הזדמנות כדי לוודא שלא תהיה עסקה. אין יום שבו נתניהו לא פועל באופן ממשי כדי לסכן את שובם של כל החטופים הביתה. לא בער לממשלת ישראל בחודשי המלחמה הראשונים לפתוח במתקפה בפילדלפי, ברפיח ובדרום הרצועה. מה יקרה אם ניסוג מהציר לתקופה קצובה ונאפשר לסגור עסקה?"
עוד נמסר ממטה משפחות החטופים כי "צה"ל אישר את מיטוט 80% ממנהרות החמאס ברפיח, האמריקאים והמצרים נותנים ערבויות שלא היו בעבר כולל הקמת מכשול, ברפיח מוכנים המצרים לנוכחות ישראלית ומבקשים נוכחות סמלית של הרשות הפלסטינית - בשביל זה מפקירים חטופים ומטרפדים עסקה?".
פעילות כוחות צה"ל בציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל)

לפני שבוע פורסם שראש הממשלה הסכים לנסיגה של מאות מטרים בציר פילדלפי, אבל ההתגמשות הקלה הזו לא הובילה לפריצת דרך במשא ומתן לעסקת חטופים. במסגרת המאמצים להשיג עסקה, נתניהו הסכים לשנות מיקום של עמדה אחת למרחק של כמה מאות מטרים בלבד - דבר שהוא סבור כי אינו פוגע בשליטה המבצעית לאורך הציר. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח בשבוע שעבר עם נתניהו וביקש ממנו להתגמש עוד בסוגיית ציר פילדלפי שבין דרום רצועת עזה לסיני.
לפי דיווחים שונים, צוותים של ישראל ומצרים דנו בחודשים האחרונים בהצעות לפתרונות חלופים שעשויים לאפשר פשרה, כמו הקמת מכשול תת-קרקעי, חיישנים ומצלמות או מגדלי תצפית למניעת הברחות נשק דרך ציר פילדלפי. גם האפשרות של הצבת כוח בינלאומי עלתה. המצרים המתווכים הביעו התנגדות לדרישה הישראלית לשמור על נוכחות צבאית בציר פילדלפי, אבל הסכימו להעביר את המתווה הישראלי המוצע לחמאס במסגרת המשא ומתן.