מול נוף מרהיב, תחת אבטחה חסרת תקדים במונחים שוויצריים הכוללת אלפי שוטרים, חיילים ואנשי ביטחון, התכנסה היום (שבת) "ועידת השלום של אוקראינה" באתר הנופש היוקרתי בורגנשטוק שסמוך לאגם לוצרן. משתתפים בה יותר מ-100 מנהיגים, דיפלומטים ובכירים מרחבי העולם, בהם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס, נציגים מהאיחוד האירופי, ראשי מדינות מאסיה, דרום אמריקה והמזרח התיכון, וכמובן הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, שהציג תוכנית עשר נקודות לסיום המלחמה מול רוסיה. אורחי הוועידה ידונו גם בשלוש סוגיות נוספות: האיום הגרעיני, ביטחון תזונתי והצרכים ההומניטריים באוקראינה.
בסך הכל ישתתפו בוועידה משלחות מ-92 מדינות, בהן 57 ראשי מדינות וממשלות, אלא שמולם בולטת במיוחד היעדרותן של שתי מדינות: רוסיה, שכלל לא הוזמנה על-ידי האוקראינים, וסין, שהוזמנה אך החליטה לא להשתתף, ככל הנראה במסגרת התיאום שלה מול מוסקבה.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים לפני פסגת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
מסיבת עיתונאים לפני פסגת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
זלנסקי בפסגה בשווייץ
(צילום: Sedat Suna/Getty Images)
במידה רבה, חשיבות האירוע היא בעצם קיומו, ובהצלחתה של אוקראינה לארגן כינוס רב-משתתפים שכזה, להציג בו את עמדתה וכנראה גם לדון בתוכניות עתידיות לשיקום המדינה לאחר המלחמה. בפן המעשי, ודאי ברקע היעדרותן של רוסיה וסין והפערים העצומים בין הצדדים, ברור שהוועידה לא תביא לסיום המלחמה.
הוועידה מתכנסת יממה בלבד אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין פירט לראשונה בפומבי את הצעתו לסיום המלחמה. הוא עשה זאת בביקור במשרד החוץ שלו, שם נשא נאום שבו אמר בין השאר: "רוסיה מציעה לא להקפיא את הסכסוך אלא להפסיק אותו כהסדר שלום. היום אנו מציעים עוד הצעת שלום קונקרטית, אמיתית. אם קייב ובירות המערב מסרבות לכך, זו האחריות הפוליטית והמוסרית שלהן להמשך שפיכות הדמים".
הוא פירט כי "יש להסיג חיילים אוקראינים מהרפובליקות העממיות של לוהנסק ודונייצק, כמו גם מאזור חרסון וזאפורוז'יה. קייב חייבת להצהיר שאין לה תוכניות להצטרף לנאט"ו. לאוקראינה חייב להיות מעמד ניטרלי ללא נשק גרעיני. רוסיה מוכנה להבטיח נסיגה בטוחה של יחידות אוקראיניות מדונבאס. הסכמי יסוד להסדר שלום חייבים להיות קבועים, וצפויה גם הסרת הסנקציות מרוסיה".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים לפני פסגת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
מסיבת עיתונאים לפני פסגת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
זלנסקי במסיבת עיתונאים עם נשיאת שווייץ
(צילום: MICHAEL BUHOLZER / POOL / AFP)
אוקראינה דחתה על הסף את הצעתו של פוטין, בין השאר משום שבמסגרתה אמורים להישאר בידי רוסיה גם אזורים שצבאה כלל לא כבש עדיין, או כאלה שמהם כבר נסוג בשנתיים האחרונות. בנוסף, פוטין מתנה כאמור את סיום המלחמה בהבטחה שאוקראינה לא תצטרף לעולם לנאט"ו. ביום חמישי האחרון, במסגרת כינוס שבע המדינות המתועשות (G7) באיטליה, חתמו זלנסקי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן על הסכם ביטחוני דו-צדדי לעשר שנים, במה שהוגדר על-ידי הנשיא האוקראיני "יום היסטורי".
בנוסף הודיעה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין שכל מדינות ה-G7 - ארה"ב, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה – יתרמו לאוקראינה חבילת הלוואות בסך 50 מיליארד דולר, שחלקה יגיע מנכסים רוסיים מוקפאים.
בפתח הוועידה בשווייץ אמר זלנסקי: "היום הוא יום ההצלחה הגדולה שלנו. ניתנה לנו הזדמנות לדיפלומטיה של ממש. אוקראינה מעולם לא רצתה את המלחמה הזו. זו תוקפנות זדונית ללא התגרות, והיחיד שאחראי לכך הוא פוטין. כך נולדה נוסחה לגדולתו של עולם אחד למען השלום, למען כדאיות רבה יותר של המטרות והעקרונות של אמנת האו"ם, המשפט הבינלאומי, ולפיכך - הביטחון העולמי".