לאחר פרסום הסרטון שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת על האמריקנים בגין "מניעת נשק ותחמושת", אישרו גורמים רשמיים במחלקת המדינה בארה"ב כי חלה ירידה בתדירות המשלוחים. כך דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", שציין מפי הגורמים כי "הקצב איטי ביחס לחודשים הראשונים של המלחמה" כתוצאה מ"בקשות מועטות" שמתקבלות מישראל.
נתניהו: לא יעלה על הדעת שמנעו מאיתנו תחמושת
(צילום: דוברות רה"מ)

על-פי הדיווח, הגורמים הדגישו כי הבית הלבן לא מונע את משלוחי הנשק ומטעם ממשל ביידן נמסר כי לא חל שינוי במדיניות. השינוי, כך אמרו הגורמים, החל כבר בחודש מרץ - אז הואטו המשלוחים מכיוון שרבים מכלי הנשק וההזמנות הישראליות כבר סופקו. במקביל, כאמור, חלה ירידה גם בכמות הבקשות של ישראל.
"הקצב שלנו נורמלי", אמר גורם אחר במחלקת המדינה בתגובה לטענת נתניהו, שבבית הלבן ביקרו בחריפות. כבר אז הבהיר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי כי "הסרטון של נתניהו היה תמוה, בלשון המעטה", ואמר: "ההצהרות שנאמרו בו מטרידות ומאכזבות את ארה"ב, במיוחד בהתחשב בכך שאף מדינה אחרת לא עושה יותר מאיתנו כדי לעזור לישראל להגן על עצמה מפני האיום של חמאס. האמירות של נתניהו על אספקת הנשק היו לא נכונות".

בקצרה:

  • הבית הלבן ביטל את פורום הדיאלוג האסטרטגי שתוכנן להתקיים בין ישראל לארה"ב, כתגובה לדברי נתניהו שהאשים את הממשל האמריקני בעיכוב משלוח נשק לישראל.
  • הממשל האמריקני הכחיש את טענות נתניהו, וטען שרק משלוח נשק אחד מעוכב בגלל חששות לשימוש בו באזור צפוף אוכלוסין בעזה, אך כל שאר המשלוחים נמשכים כרגיל.
  • מזכיר המדינה בלינקן אמר שהממשל עושה כל שביכולתו להבטיח שלישראל יש את הנשק הדרוש להגנה עצמית, ושהמטרה היא למנוע את התרחבות הלחימה.
במחאה על פרסום הסרטון החליטו בארה"ב למנוע את הגעתם של נציגי צה"ל לוושינגטון, לפגישה שתוכננה מראש - ובה בין היתר היה צפוי לעלות נושא עיכוב התחמושת לישראל. השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי נפגשו עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן ועם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על רקע המשבר.
1 צפייה בגלריה
 ביידן ונתניהו. "לא חל שינוי במדיניות"
 ביידן ונתניהו. "לא חל שינוי במדיניות"
ביידן ונתניהו. "לא חל שינוי במדיניות"
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein, REUTERS/JACK GUEZ)
האמריקנים זעמו כאמור על כך שנתניהו האשים את הבית הלבן בעיכוב משלוחי נשק לישראל - והבהירו מצידם כי מדובר במשלוח אחד בלבד. בישראל, מנגד, האשימו אז כי מדובר בעיכובים נוספים, וב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם לאחר מכן כי הממשל מעכב במכוון גם את אישור עסקת מטוסי ה-F-15.
בסרטון המדובר אמר נתניהו כי "אני מעריך מאוד את התמיכה שארה"ב העניקה לישראל מתחילת המלחמה, אבל גם אמרתי לבלינקן שלא יעלה על הדעת שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת". לאחר מכן, בטקס האזכרה הממלכתי לחללי אלטלנה, אמר כי "דרושים לנו לא קריאות להרמת ידיים. רק חוזק, אומץ ואחדות. בכוחות אלה נמוטט את שלטון החמאס, נחזיר את חטופינו החיים והחללים הביתה ונשיב את אחינו ואחיותינו המפונים לבתיהם".