בצל מכבש הלחצים האמריקני להגעה לעסקה להפסקת אש, וחוסר הוודאות בנוגע למבצע הישראלי ברפיח - הביקורת על ראש הממשלה בנימין נתנינו מצד הממשל האמריקני הולכת ומחריפה. בריאיון ששודר הלילה (בין שלישי לרביעי) ביקר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את מדיניות ראש הממשלה בנימין נתניהו במלחמה ברצועת עזה, ואמר: "אני חושב שמה שהוא עושה זו טעות. אני לא מסכים עם הגישה שלו".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן משוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
"מה שאני מבקש מהישראלים זה לקרוא להפסקת אש". ביידן
(צילום: מתוך עמוד ה-X של הנשיא ביידן)
5 צפייה בגלריה
הצנחת סיוע הומניטרי ברצועת עזה
הצנחת סיוע הומניטרי ברצועת עזה
"הסעודים, הירדנים, המצרים - כולם מוכנים להכניס אוכל". הצנחת סיוע הומניטרי לרצועה
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
בריאיון לרשת "Univision", ששודר הלילה אך הוקלט בשבוע שעבר, עוד לפני השיחה בין נתניהו לביידן שבה ראש הממשלה התחייב בפני נשיא ארה"ב להגדיל משמעותית את הסיוע לרצועה, אמר ביידן כי "מה שאני מבקש מהישראלים זה לקרוא להפסקת אש, ולאפשר ב-8-6 שבועות הקרובים הכנסה מלאה של מזון ותרופות לרצועה. דיברתי עם הסעודים, הירדנים והמצרים - כולם מוכנים להכניס אוכל. אני מאמין שאין תירוץ להימנע מהכנסת תרופות ומזון לאנשים שזקוקים לזה, זה חייב לקרות עכשיו".
הנשיא האמריקני התייחס בריאיון שוב למותם של שבעת עובדי "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) מתקיפת צה"ל ברצועת עזה בשבוע שעבר. "זה שערורייתי שהרכבים האלו נפגעו בידי כטב"מים על כביש מהיר, כאילו לא עברה שם שיירת סיוע", אמר ביידן.
ביקורת קטלנית נוספת על נתניהו נשמעה דווקא מכיוון הפרשן האמריקני השמרן ברט סטיבנס, שקרא הלילה להתפטרות ראש הממשלה הישראלי. בטור בעיתון ה"ניו יורק טיימס", כתב סטיבנס כי "לרצות שנתניהו יילך זו עמדת מיינסטרים, ומשהו שחברים אמיתיים של ישראל לא צריכים לחשוש להביע".
חוץ מהביקורת, לחץ נוסף על ישראל מצד ארה"ב מתבטא בכל הקשור להעברת נשק אמריקני. אמש, חבר הקונגרס הדמוקרטי הבכיר ביותר בוועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים האמריקני, גרגורי מיקס, אמר כי הוא לא יאשר העברה משמעותית של נשק לישראל לפני שיהיה לו מידע נוסף על הדרך בה ישראל מתכוונת להשתמש בנשק.
"אני מחכה לערובות", אמר מיקס בריאיון לרשת CNN. "אני רוצה לוודא שאני יודע על אילו נשקים מדובר ולאיזו מטרה ישתמשו בהם. היה לנו מספיק מהפצצות חסרות ההבחנה האלו. אני לא רוצה שהנשק שאנחנו מעבירים ישמש את ישראל ליצור עוד מוות". לדברי מיקס, ששימש בעבר כיו"ר הוועדה לענייני חוץ, "אני רוצה שיותר סיוע הומניטרי ייכנס פנימה לרצועה. אני לא רוצה שאנשים ירעבו למוות. אני גם רוצה שחמאס ישחרר את החטופים".
האמירות של מיקס מגיעות כמה ימים לאחר שבצעד דרמטי למדי מצד מי שנחשבת לתומכת ישראל בקונגרס, הצטרפה יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי לעוד 36 מחוקקים דמוקרטים שדרשו לעצור את משלוחי הנשק לישראל. במכתב ששלחו חברי בית הנבחרים לביידן ולמזכיר המדינה אנתוני בלינקן הם דרשו לעצור את משלוחי הנשק ולפתוח בחקירה אמריקנית לתקרית הרג עובדי WCK, חקירה שבממשל שללו שתיעשה.
5 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי. גם היא דרשה לעצור את משלוחי הנשק לישראל
(צילום: AP)
"לנוכח התקיפה האחרונה נגד עובדי הסיוע והמשבר ההומניטרי שהולך ומידרדר, אנחנו מאמינים שאי-אפשר לאשר את משלוחי הנשק הללו", כתבו המחוקקים, בהם גם חברות הקונגרס הפרוגריסיביות רשידה טליב ואלכסדריה אוקסיו-קורטז. "אם המתקפה הזו תימצא ככזו שמפרה את החוק הבינלאומי או את החוק האמריקני, אנו דוחקים בך לעצור את המשלוחים הללו עד אשר ימוצה הדין עם אלו שנושאים באחריות", הוסיפו במכתב לביידן.
אותה פלוסי מתחה הלילה ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרה כי היא חושבת ש"הוא מתעניין רק בדבר אחד - ההישרדות שלו, וזה הכול". בריאיון ליועץ והפרשן הפוליטי דיוויד אקסלרוד נשאלה פלוסי על התנגדותו של נתניהו לפתרון שתי המדינות, והיא השיבה: "אמרתי לו לאורך השנים: 'אני לא יודעת אם אתה לא יודע איך לעשות שלום, אתה לא רוצה לעשות שלום, או שאתה פשוט מפחד משלום'".
גם בסנאט הולכת וגוברת הביקורת כלפי ישראל, ואחד מידידיה הגדולים של ישראל שם, הסנאטור כריס קונס מדלאוור, הודיע בשבוע שעבר לראשונה כי יתמוך ב"התניית" הסיוע לישראל - אם זו תצא לפעולה ברפיח ללא תמיכה אמריקנית וללא מתן פתרון להמוני האזרחים שמצטופפים בעיר שבדרום הרצועה. "אף פעם לא הייתי כאן בעבר", אמר על העמדה החדשה שבה נקט, בריאיון ל-CNN.
נתניהו: יש תאריך לכניסה לרפיח

5 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב באוגדה 98
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב באוגדה 98
גלנט לאמריקנים: אין תאריך, יש עוד פעולות שנדרשות לפני כניסה לרפיח
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
המבצע המתוכנן ברפיח הוא מוקד מתח רב בין ישראל לממשל ביידן. נתניהו כבר טען בסרטון שפרסם כי נקבע תאריך למבצע ברפיח למיטוט ארבעת גדודי חמאס במעוז הגדול האחרון של ארגון הטרור, אבל האמריקנים הודיעו כי לא ידוע להם על מועד שכזה - ואמש מתברר שגם שר הביטחון יואב גלנט הבהיר: אין תאריך.
גלנט הבהיר זאת בשיחה שערך עם מקבילו האמריקני, שר ההגנה לויד אוסטין. לדברי גלנט, יש עוד פעולות שנדרשות לפני מבצע ישראלי ברפיח - כשאחד האתגרים הגדולים לפני פשיטה על העיר הסמוכה לגבול מצרים הוא פינוי המוני הפליטים שמצטופפים שם. לפחות 1.4 מיליון בני אדם שהו בה בחודשים האחרונים, אולם כעת החלו חלק מהפליטים לחזור לחאן יונס, בעקבות נסיגת צה"ל מהעיר הסמוכה לרפיח.