חוזרים לבית הספר
(צילום: רועי עידן )

"ההודעה של 'חזרה לשגרה הייתה הלם. זה כמו המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות". כך תיארה הבוקר (יום רביעי) מאיה גנץ את היממה האחרונה בשדרות, אחרי ש-104 רקטות נורו לעבר ישראל - ובלילה כבר סוכם לפי הדיווחים על הפסקת אש. בשדרות זועמים על מדיניות הממשלה, ששוב לא גבתה מחיר משמעותי מראשי ארגוני הטרור ברצועת עזה, שהחלו לשגר רקטות לישראל בעקבות מותו של העציר הביטחוני חאדר עדנאן ששבת רעב.
6 צפייה בגלריה
ליאנה גאצ'י
ליאנה גאצ'י
"הממשלה לא משאירה ברירה אחרת". ליאנה גצ'י
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
עידית דיין מנהלת בית הספר
עידית דיין מנהלת בית הספר
"הילדים חוזרים למקום הבטוח". עידית דיין
(צילום: רועי עידן)
6 צפייה בגלריה
מאיה גנץ תושבת שדרות
מאיה גנץ תושבת שדרות
הילדים נשארו בבית, אבל היא הגיעה בשביל התלמידים. מאיה גנץ
(צילום: רועי עידן)
"זה היה לילה קשה, ללא שינה, עם הרבה חששות", הוסיפה גנץ, שדיברה בפתח בית הספר גיל-רבין בשדרות, שם היא מלמדת. "זה לא קל בכלל. אומרים לנו לכו תעבדו כרגיל, שלחו את הילדים למוסד החינוכי, תרגיעו אותם. אנחנו בעצמנו צריכים אוורור, לבן שלי יש היום בגרות באנגלית וכאילו הכול כרגיל. הציפייה הייתה שייתנו לנו קצת להתאוורר, לא לזה ציפינו וייחלנו. הטראומה מהלילה עדיין בגוף".
לדברי גנץ, המעבר משגרה לחירום פוגע גם בילדים. "זה מתעתע, השארתי את הילדים בבית כי הם עברו לילה קשה ולא ישנו. אני צריכה לאסוף את עצמי ולבוא לבית הספר בשביל להיות חזקה עבור הילדים המקסימים שיגיעו וגם עברו לילה לא פחות קשה. ואני נשארתי אופטימית, אין ברירה".
תושבת שדרות נוספת, לינוי, הוסיפה בפתח בית הספר: "עברנו לילה ללא שינה, הילדים בכו ולא היו רגועים - ואז בבוקר פתאום קיבלנו הודעה שהכול חוזר לשגרה. זה מטורף. אני גרה שלוש שנים בשדרות וזה לא נתפס". כשנשאלה מדוע הביאה את הילד לבית הספר בכל זאת, השיבה כי "אנחנו צריכים ללכת לעבודה, לצערנו".
(צילום: רועי עידן, ירון ברנר)

ליאנה גצ'י אמרה כי "אי אפשר פשוט להישבר ולא לתפקד, הממשלה לא משאירה לנו ברירה אחרת. צריך לדאוג לביטחון של הילדים כאן כי ככה אי אפשר להמשיך. אי אפשר לתת לילדים תחושה של לילה לא בטוח ויום למחרת לצפות שהם יהיו בסדר כאילו לא קרה שום דבר. זה לא הגיוני, צריך לשים לזה סוף".
מורה בבית הספר שהגיעה מנתיבות סיפרה כי הורים רבים בחרו שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר היום. "בית הספר מוגן אז אין לנו את הריצה לממ"ד, אבל ההורים חוששים וזה מובן", אמרה. "זה לא הגיוני שאחרי יממה כזו קשה ועמוסה מתעוררים לבוקר של חזרה לשגרה כאילו כלום לא קרה. ראיתי שצה"ל תקף, אבל מה הלאה? אין לזה סוף. שהממשלה תתחיל להתעורר ולהתחשב בתושבי הדרום כי אם לצערי זה היה קורה במרכז, אולי התגובה הייתה שונה".
6 צפייה בגלריה
הרכב שנפגע בשדרות
הרכב שנפגע בשדרות
רכב שנפגע בשדרות
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
בית שנפגע מרקטה בשדרות
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
זירת הנפילה בשדרות
זירת הנפילה בשדרות
זירת הנפילה בשדרות
(צילום: רועי עידן)
המנהלת, עידית דיין, אמרה כי "אני חושבת על התלמידים שמגיעים לפה, על מה שהם עברו, על הצוותים החינוכיים שצריכים לקבל ב-06:00 בבוקר הודעה על חזרה לשגרה. אנחנו כאן עם לב גדול וחוסן, יודעים להתנהל. אתמול זה תפס אותנו כאן עם ילדי הצהרון, נשמנו נשימות ועשינו תרגילים שאנחנו כבר רגילים, והיום אנחנו מקבלים את הילדים עם חיוך גדול למקום הבטוח. ממשיכים בשגרה כי אין משהו אחר".
בשעה 11:00 תתקיים בחינת הבגרות באנגלית, ולנוכח ההסלמה הוחלט שבתי ספר שנמצאים במרחק של 7-0 ק"מ מהרצועה יוכלו להיבחן במרחבים מוגנים, ולתלמידים תינתן תוספת זמן של 25% למשך הבחינה. לתלמידים שיבחרו לא להיבחן יינתן מועד חלופי שיימסר בהמשך.
בסך הכול שוגרו בסבב הנוכחי 104 רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, מתוכן 11 נפלו בים ועוד 14 בשטח הרצועה. היתר נפלו בשטח ישראל, רובן המוחלט בשטחים פתוחים - אך כמה מהן, כמו הלילה במועצת חוף אשקלון, נפלו סמוך לבתים. שלושה עובדים זרים מסין נפצעו אתמול באורח בינוני וקל כשרקטה פגעה באתר בנייה. גורם דיפלומטי בינלאומי אמר שהפסקת האש מחזיקה מעמד, וכי היה "מאמץ גדול למנוע הסלמה" עד לשעה 03:30 לפנות בוקר.
ראש העיר שדרות, אלון דוידי, תקף הבוקר ב-ynet radio את תגובת הממשלה לירי הרקטות. "אנחנו נמצאים בהרפתקה של כמה חודשים", אמר. "מתרחשת מלחמה בעוטף עזה ובשדרות, והממשלה מאמצת מדיניות שבה היא נותנת חיסון למחבלים וראשי החמאס והג'יהאד האיסלאמי. זו מדיניות רופסת, טעות חמורה של הממשלה, שנשלם עליה מחיר בקיץ.
"הזוי לראות שהם יורים כדי להרוג אותנו, והממשלה כובלת את הידיים של צה"ל ולא מאפשרת לפגוע במחבלים עצמם", מחה דוידי. "הם מתעסקים בכל מיני מטרות שלא מביאות שום הרתעה כלפי חמאס והג'יהאד. זה שעכשיו דיברו על הפסקת אש כזו או אחרת, זה קורה אחרי שחמאס והג'יהאד עשו את מה שהם רצו. הם עשו את זה פעם, ויעשו את זה גם שבוע הבא. המדיניות הזו כושלת".