תיעוד הרצח של עו"ד משה אלנקווה

הפרקליטות הגישה הבוקר (יום ה') כתב אישום נגד איתי בן עמי (21) תושב קריית ים, בגין רצח עו"ד משה אלנקווה (42) מקריית מוצקין בחודש שעבר.
לפי כתב האישום, הנאשם ושניים מחבריו בילו יחד ליד בריכה בקריית ים, שם שהה גם אלנקווה. כאשר הבחין עורך הדין בנאשם ובחבריו הוא התקדם לעברם וכשהגיע אליהם נעמד מולם וטפח קלות על כתפיהם של שני החברים. אחד מהם, כך על פי כתב האישום, אמר למנוח שהוא שיכור ושעדיף שילך בדרך שלו והם בדרך שלהם. בשלב זה שלף הנאשם סכין מכיסו ודקר את המנוח בעוצמה פעם אחת בבית החזה.
על פי כתב האישום, שני החברים לא הבחינו כי חברם דקר את אלנקווה וסברו כי היכה אותו באגרוף. הם הדפו אותו מעל המנוח, אמרו לו שאין צורך להרביץ כי האיש לא עשה להם דבר ולא בא לריב ושעליהם ללכת מהמקום. הם אף המשיכו לשוחח עם אלנקווה כמה שניות, אמרו לו שהם מצטערים על מה שחברם עשה, והחלו ללכת יחד עם בן עמי הרחק מהזירה.
5 צפייה בגלריה
איתי בן עמי
איתי בן עמי
איתי בן עמי הבוקר בדיון מצולם
(צילום: עידו ארז)
5 צפייה בגלריה
הסכין באמצעותה נרצח עו''ד אלנקווה שנתפסה בפח האשפה
הסכין באמצעותה נרצח עו''ד אלנקווה שנתפסה בפח האשפה
הסכין שבאמצעותה בוצע הרצח
בשלב הזה סיפר הנאשם לחבריו שהוא דקר את עורך הדין. השניים, שהופתעו ממעשיו, עזבו אותו, ניגשו לאלנקווה שבשלב זה התמוטט, והזמינו למקום כוחות הצלה. הנאשם הלך מהמקום וזרק את הסכין לפח אשפה. צוותי מד"א שהגיעו לזירה ביצעו באלנקווה החייאה ממושכת והעבירו אותו לבית החולים רמב"ם, שם נפטר לאחר יומיים.
סגן ניצב זיו מלמוד, קצין חקירות מודיעין תחנת זבולון, אמר כי "מדובר ברצח שאירע על רקע ויכוח סתמי ועל כך המנוח שילם בחייו. פעלנו במהירות תוך הפעלת כל האמצעים העומדים לרשותנו, על מנת לעצור את החשוד במעשה והבוקר, בתום חקירה מורכבת שבמהלכה גובשו ראיות נגדו, הוגש נגד כתב אישום ובקשה למעצרו עד תום ההליכים".
בבקשת המעצר ציינה התביעה כי שני חבריו של בן עמי ניגשו למשטרה מיוזמתם בבוקר שלמחרת הרצח. השניים פגשו את בן עמי בפארק וסיכמו ללכת עמו לקיוסק סמוך כדי לקנות נייר גלגול לסיגריות. המפגש עם אלנקווה היה אקראי לחלוטין, ובמהלכו הוא קרא לעברם קריאות לא ברורות, אולם לא היווה שום סיכון להם או לנאשם. הם אמרו לו ש"יהנה מהסטלה שלו", ורצו ללכת, אך בשלב זה, להפתעתם, הנאשם עשה תנועת דחיפה עם ידיו שהתבררה כדקירה. בשלב מאוחר יותר הם הדפו אותו מהמנוח ואמרו לו שאין שום צורך לעשות דבר כזה. הם המשיכו לקיוסק, אלא שאז התוודה בן עמי בפניהם ואמר כי דקר את המנוח.
5 צפייה בגלריה
עו''ד משה אלנקווה ז''ל
עו''ד משה אלנקווה ז''ל
עו''ד משה אלנקווה ז''ל
(באדיבות המשפחה)
עו"ד אלנקווה הותיר אחריו זוג הורים, אח בן 41 ושתי אחיות תאומות בנות 37. הוא היה בעל משרד עריכת דין במרכז חורב בחיפה, ועסק בתחום הנדל"ן, הנזיקין ועבירות צווארון לבן.
"הבן שלנו עזר כל החיים לאנשים חלשים", סיפר גבריאל, אביו של משה אלנקווה, "הוא נהג לייצג אנשים שהפרוטה לא הייתה בידם, או לתרום להם כסף כדי שיזכו לייצוג הוגן. הוא נקטף מאיתנו על משהו כל כך מטופש, החוקרים אומרים שהבן שלנו היה במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון. משה מטבעו אהב תמיד לעזור. הוא היה מפריד בין אנשים שרבו וניסה תמיד לפשר ולגשר. מה קרה שם שגרם לאיש הזה לדקור אותו למוות? הבן שלנו לא היה אדם אלים ולא פתר בעיות באלימות".
לאחר מותו נתרמו איבריו של אלנקווה. "הריאות של הבן שלנו הושתלו בחולה בן 70", סיפר האב, "כליה אחת הושתלה באישה בת 64, וכליה שנייה בבחור בן 55. הכבד שלו הושתל בחולה בן 32. יש עוד איברים שלו, קרניות, מסתמי לב ועור שיושתלו בחולים אחרים.
5 צפייה בגלריה
זירת אירוע הדקירה בקריית ים
זירת אירוע הדקירה בקריית ים
שוטרים בזירה בערב הרצח
(צילום: דוברות המשטרה)
בחקירתו טען בן עמי כי התעמת עם אלנקווה והדף אותו באמצעות אגרוף, אך הכחיש כי נשא סכין. לטענתו, לאחר שחבריו חזרו לכיוון המנוח, הוא נכנס לקיוסק סמוך וכשיצא משם ניגש אליו אדם, שקודם לכן התעמת עם עורך הדין, הניח דווקא בידיו סכין ואמר לו להחביא או להעלים אותה. הוא הלך דרך הפארק וזרק את הסכין לפח בשל הלחץ שבו היה נתון.
הסנגור עו''ד יובל זמר אמר: "כבר מחשיפה, ולו חלקית, לכתב האישום ולחומרי החקירה ומהדרך שבה הוא מנוסח אנו למדים שככל הראה העבירה המיוחסת לנאשם היא לא העבירה הנכונה מבחינה משפטית. אין חולק היום, חרף מאמצי המשטרה להסתיר את זה בימי המעצר, כי המנוח היה בגילופין וככל הנראה התעמת עם הנאשם ועם חבריו שהגיעו למקום. אני כמובן משתתף בצערה של משפחת אלנקווה. מדובר באירוע טרגי שאני חושב שלא אגזים ואגיד קורע לב, שבו חייו של אדם קופחו בגין אירוע לכאורה של מה בכך. אין לנו כמובן יריבות משפטית עם בני המשפחה וחוץ מלחבק אותם ולהשתתף בצערם".
5 צפייה בגלריה
עו"ד יובל זמר המייצג את ז'ק רביבו
עו"ד יובל זמר המייצג את ז'ק רביבו
עו"ד יובל זמר
(צילום: גיל נחושתן)
עו"ד תמי אולמן, יו"ר לשכת עורכי הדין מחוז חיפה, אמרה: "למרות שלכאורה אין קשר בין הרצח לבין מקצועו של עו"ד אלנקווה, הרי שלא ניתן להתעלם מהעובדה כי מדובר ברצח שני של עורך דין באזור חיפה (הקודם היה עו"ד אפרים ארנון שנרצח במרץ בשנה שעברה בנשר – ל"א). קשה מאוד לחיות עם האלימות הגואה ועצוב לחברים ולמשפחה".