מפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר מסר הערב (שני) הצהרה על הפיגוע שאירע אמש ברחוב לח"י בתל אביב, שעות אחדות לאחר שהמשטרה ושב"כ החליטו על העלאת רמת הכוננות ופתחו בסריקות ברחבי גוש דן. "אתמול היה לנו אירוע מאוד חריג וקיצוני, אירוע של פיצוץ מטען שבהתחלה לא היה ברור מה טיבו. מיד כשהגיעו הניידות הבנו שמדובר באדם עם מטען עליו, ובהמשך התברר שמדובר בפיגוע", אמר בפתח דבריו.
מפקד מחוז ת"א: "המחבל כנראה רצה לדרוך את המטען - והפעיל אותו"

"זה היה פיגוע בהיקף של מטען גדול ומשמעותי, שאם לא היה מתפוצץ בחוץ היה גורם לנזק. אם המחבל היה נכנס לבית כנסת, זה היה יכול להיות טרגדיה נוראית ואירוע מטורף. נכון לעכשיו יש תגבור בעיר בדי לתת ביטחון אישי לתושבים, ואין התרעה על פיגוע נוסף".
ניצב עמר התייחס לזהות המחבל, ללא עבר פלילי או ביטחוני, ולמטען שהתפוצץ בזירת הפיגוע - וכנראה היה לא תקין. "הגענו לזהות האיש, שמגיע מהשטחים. לא מדובר באדם שנמצא אצלנו במערכות או מופיע במאגרים שלנו, והמטען כנראה יוצר בשטחים. ההערכה היא שהמחבל היה אמור להגיע למקום מסוים, וכנראה הבחין בבית הכנסת. הוא החליט לעצור לרגע לדרוך את המטען, אבל כנראה לחץ על משהו אחר והפעיל אותו", ציין. "תוך יום-יומיים תהיה תמונה ברורה לחלוטין, ונבוא חשבון עם מי שצריך".
1 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע ברחוב לח"י תל אביב ביום שאחרי
זירת הפיגוע בתל אביב, הבוקר
(צילום: קובי קואנקס)
ניצב עמר קרא לציבור לגלות ערנות. "כל אדם שנראה מוזר - להודיע למשטרה. כל אדם שלובש בקיץ החם הזה יותר מחולצה קצרה, זה סימן שהוא מסתיר משהו. אדם שנושא על גבו תיק כבד, לא מתנהג באופן סביב, מסתכל סביבו בחשדנות - זה סימן מחשיד. אין לי ספק שיהיו דיווחי שווא, אבל עדיף לי לרוץ לשווא מאשר להגיע לאירוע שהציבור לא דיווח עליו. בסוף הסיפור הוא באמת מזל גדול, נס גדול", סיכם.
המחבל, תושב אזור שכם, נהרג אתמול מפיצוץ מטען החבלה שנשא בסמוך לבית כנסת בדרום העיר - ואדם אחד נפצע באורח בינוני. בינתיים, מבדיקה עלה כי חומר הנפץ במטען היה ככל הנראה לא תקני.
על הפיגוע קיבלו היום אחריות משותפת חמאס והג'יהאד האיסלאמי. במערכת הביטחון לפי שעה נמנעו מלהטיל את האחריות על חמאס או הג'יהאד, חרף קבלת האחריות, ובודקים בין השאר גם אם היה גורם אחר ששילח את המחבל.
בנוסף, נבדק גם אם היה מדובר בפיצוץ מכוון - או כזה שנגרם כאמור בשל תקלה בטרם הגיע המחבל אל היעד, מכיוון שהפיצוץ אירע במקום שהיה יחסית ריק מאדם. בגופי הביטחון גם מבררים, אם אכן יתברר כי מדובר בפיגוע ש"השתבש" בדרך, היכן התכוון המחבל להוציא אותו לפועל.
זירת הפיגוע ברחוב לח"י בתל אביב ביום שאחרי
(צילום: קובי קואנקס )

ליאוניד, שעבר במקרה במקום ונפצע כאמור באורח בינוני מהפיצוץ, סיפר היום ל-ynet: "נסעתי בקורקינט הביתה מהעבודה. לא שמתי לב לשום דבר חריג ולא ראיתי אף אחד. פתאום היה פיצוץ ענק, ועפתי מהקורקינט. חשבתי שהתפוצץ בלון גז, כי ראיתי שהפיצוץ היה קרוב למשאית".
ליאוניד סובל מחבלות בגפיים ובחזה מרסיסים - ופונה לאחר הפיצוץ לבית החולים איכילוב בעיר. "הייתה הרבה אש, ואני הייתי ממש במרכז של זה. זה הרגיש כמו בסרט, פיצוץ ענק ואני באמצע של הלהבות. אמרו לי בבית חולים כבר כמה פעמים שניצלתי במזל, שיש לי רק כמה חורים", הוסיף.