נתניהו קיפל את בן גביר - והציטוטים מתוך הישיבה נחשפים: במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני התפתח עימות חריף בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה סביב דרישתו של בן גביר להטיל מגבלות על האסירים הביטחוניים – דרישה אשר נדחתה עד לדיון נוסף שייערך אחר החגים.
הערב, כמה שעות לאחר אותו דיון, הודיעה סיעת עוצמה יהודית כי תתכנס מחר "לישיבה מיוחדת לדיון בצעדים בעקבות דיון הקבינט, שבו המשיך נתניהו בהתנגדותו להחמרת תנאי המחבלים בבתי הכלא ובהתעקשותו להותרת המצב הקיים שבו הם נהנים מתנאים מופלגים".
"ראש הממשלה, מספיק עם התירוצים. אם אתה לא מתכוון ליישם את המדיניות שהבטחנו אז בוא תגיד את זה", אמר בן גביר לנתניהו בשיא העימות, לאחר שנתניהו דחה את דרישתו.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
בן גביר. "זאת המלצה ואת יועצת", אמר ליועמ"שית
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg, Pool)
בדיון אמרה בהרב-מיארה כי ההוראה חלה גם על האסירים הפליליים וגם על הביטחוניים. "בגלל הרגישות של הביטחוניים זה תמיד היה נידון על ידי הקבינט", הוסיפה וסתרה את עמדת בן גביר שטען כי ההחלטה בידיו.
לפני כשבועיים נחשפה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet ההוראה החדשה של בן גביר, לצמצם את ביקורי המשפחות של האסירים הביטחוניים בכלא, מפעם בחודש לפעם בחודשיים. שורת גורמי ביטחון הזהירו מהשלכות הצעד, במיוחד בתקופה רגישה של איומים ביטחוניים ובמהלך החגים, ראש הממשלה הצהיר שהוא והקבינט יאמרו את המילה האחרונה בנושא - ואכן כן היה.
בן גביר ענה בדיון ליועמ"שית: "מדובר רק באסירים ביטחוניים - כנראה שלא קראת".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
בהרב-מיארה. "תאמין לי שקראתי את החוק", ענתה לבן גביר
(צילום: גיל נחושתן)
היועמ"שית: "אתה ממש חייב להאמין לי שקראתי את החוק. זה פרשנות שאפשר לאשר פחות או יותר ביקורים פעם בחודש. מכיוון שזה בעל משמעות ביטחונית ומדינית אז זה נידון בקבינט ולא בהחלטת השר לביטחון לאומי".
בן גביר: "זאת המלצה ואת יועצת. את לא קובעת ואני לא רוצה לפגוע בך".
היועמ"שית: "הכללים לא גוברים על החוק".
בן גביר: "תקראי את החומר. יש פקודה כללית ופקודה ספציפית, וספציפית גוברת על הכללית. בכל מקרה מה שאת אומרת כאן מבחינתי זה רק המלצה".
היועמ"שית: "זה מחייב".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
נתניהו. דחה את ההחלטה
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg, Pool)
בן גביר: "זה לא מחייב, זאת המלצה. אבל הסיפור כאן זה לא את, אלא ראש הממשלה. נכנסתי למשרד הזה אחרי שהבטחת לי שהולך להיות שינוי במצב האסירים. עם כל הכבוד לכל הגורמים המקצועיים שנמצאים כאן, אנחנו נבחרנו לממש מדיניות".
ראש הממשלה נתניהו: "נעשה דיון אחרי החגים".
בן גביר: "הבעיה שגם אחרי החגים הגורמים המקצועיים יגידו שזה לא הזמן. תמיד זה לא הזמן והקייטנה ממשיכה. שימו לב לנתונים - חלק גדול מאירועי הטרור מבוצעים על ידי אנשים שביקרו את האסירים בני משפחות, וכדומה. יש לנו 449 כאלה שביקרו בכלא, ואחרי זה ביצעו פיגועים או ניסיונות פיגוע, ותוסיפו לזה מחבלים אסירים שחזרו על מעשי הטרור אחרי ששוחררו. זה אומר שהם רואים את התנאים ולא מתרשמים. זה אומר שאין שום הרתעה בכלא הישראלי. זה אומר שאי אפשר להמשיך ככה. נבחרתי כדי לממש מדיניות. גם אתה ראש הממשלה הבטחת לעם ישראל שלא תתקפל מול המחבלים בבתי הכלא והבטחת לי ליישם את המדיניות".
נתניהו: "נדון בזה בדיון אחרי החגים".
בן גביר: "ראש הממשלה, מספיק עם התירוצים. אם אתה לא מתכוון ליישם את המדיניות שהבטחנו אז בוא תגיד את זה. כל הזמן אחרי החגים ואחרי החגים יש גם חנוכה. הגענו לרגע שצריך להכריע".
ההנחיה של בן גביר התייחסה לכ-1,600 אסירים, מתוך כ-5,000 אסירים ביטחוניים הזכאים לביקור משפחות מאיו"ש. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בן גביר עשה זאת מבלי שקיים תיאום מסודר עם גופי הביטחון ותוך התנגדות נציבת שב"ס קטי פרי, שהתריעה בפניו מפני ההשלכות.
בשב"ס ראו בהנחיה זו של השר "הנחתה" לא אחראית, ודורשים לערוך דיון בקבינט על כל שינוי בתנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים, שהם, כידוע, בעלי מעמד מיוחד ומשפיע ברחוב הפלסטיני ונחשבים לסוגיה נפיצה ורגישה.
לאחר פרסום ההנחיה, גורמי ביטחון הבהירו בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי עמדת השב"כ וצה"ל היא שבעת הנוכחית, טרום החגים ובצל המתיחות הביטחונית הקיימת, "לא נכון יהיה לבצע שינויים במדיניות בעת הזו, טרם הנושא נדון במסגרת עבודת מטה מסודרת שתובא בפני הקבינט".
בעקבות הסערה שהתעוררה, עוד ביום פרסום ההנחיה לשכת ראש הממשלה הודיעה כי "עוד לא התקבלה כל החלטה" וכינתה את הפרסום "פייק ניוז". ביום ראשון שעבר, האסירים הביטחוניים הפלסטינים החליטו לפתוח בשביתת רעב המונית בעקבות החלטת בן גביר להגביל את ביקורי משפחות האסירים.
פורסם לראשונה: 18:01, 12.09.23