גבר כבן 50 נהרג ועשרה נפצעו מפגיעת כטב"ם בלב תל אביב, לא הרחק משגרירות ארצות הברית. הפיצוץ האדיר נשמע למרחוק, גם בראשון לציון - והחות'ים קיבלו אחריות והודיעו על "מבצע איכותי, שכוון נגד תל אביב".
רגע הפיצוץ בתל אביב
לאחר בדיקה ראשונית בצה"ל של פגיעת הכטב"ם הודו בצבא כי "זה אירוע רע שלא צריך לקרות וחיל האוויר לוקח אחריות מלאה על האירוע כמגן שמי המדינה". לפי צה"ל, בדיעבד היה גילוי של המטרה ומערכות הגילוי ראו את המטרה בחלק מנתיב הטיסה - אך בגלל טעות אנוש לא פעלו נגדה והיא לא הופלה.
הכטב"ם התרסק פיזית על דירה בתל אביב ב-3:12 לפנות בוקר, לאחר שככל הנראה הגיע מכיוון דרום. מדובר בכטב"ם גדול וארוך טווח, שטס שעות ארוכות.
ברשת "אל ערביה" הסעודית דווח כי החות'ים שיגרו טיל בליסטי וארבעה כטב"מים. "ארצות הברית יירטה את הטיל ושלושה מהכטב"מים, והרביעי הוא שפגע בתל אביב", נטען. עם זאת, בצה"ל אמרו כי אותם יירוטים אמריקניים אירעו אתמול בשעות הבוקר, מטוסי קרב של צה"ל היו אז באוויר - וייתכן שהכטב"ם שפגע בתל אביב הוא כטב"ם נפרד.
בצה"ל אמרו כי עיבו את מערך ההגנה האווירית, והבהירו כי אין כטב"ם נוספים שבדרכם לישראל. הלילה הופלה מטרה נוספת על ידי צה"ל ממזרח. "הכטב"מ היה צריך ליפול. זו תקלה. הייתה אפשרות להפילו", ציינו בצבא.
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, כינס הערכת מצב ראשונית בשעות הבוקר המוקדמות והנחה לחקור את האירוע גם מודיעינית וגם טכנולוגית. בצה"ל אמרו כי "אין מודיעין שהייתה כוונה לפגוע בשגרירות האמריקנית. תהיה הערכת מצב נוספת בהמשך הבוקר. אנו במלחמה ארוכה וההגנה האווירית לא הרמטית. לצד העובדה שהפלנו בהצלחה מטרה ממזרח אנו מתחקרים את האירוע הזה". כמו כן, ציינו בצבא: "ראינו מסלולים של כטב"מים שניסו להטעות אותנו ושינו כיוון מעוף במהלך הטיסה".
הפיצוץ לאחר פגיעת הכטב"ם
(צילום: יואב ואזנה)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הפיצוץ בתל אביב
תיעוד מזירת הפיצוץ בתל אביב
כנראה כנף מהכטב״ם, הלילה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
זירת פגיעת הכטב"ם בתל אביב
זירת פגיעת הכטב"ם
(צילום: יריב כץ)

הכטב"ם התפוצץ ברחוב בן יהודה פינת שלום עליכם בתל אביב, וגופת הגבר אותרה בבניין סמוך. לפי המשטרה, 10 נפצעו באורח קל - בהם כמה שנפצעו מרסיסים ואחרים שלקו בחרדה. הם פונו לבתי החולים וולפסון ואיכילוב.
הדובר הצבאי החות'י, יחיא סריע, הכריז כי החות'ים "ביצעו פעולה צבאית נגד מטרה חשובה 'ביפו הכבושה', מה שהישראלים מכנים תל אביב. התקיפה בוצעה בכטב"ם חדש בשם 'יפו' שמסוגל להתגבר על מערכות ההגנה של האויב. המכ"מים לא יכולים לגלות אותו. המשימה השיגה את מטרתה. הכוחות החות'ים מודיעים כי יפו היא אזור לא בטוח. הוא יהווה יעד מרכזי. יש לנו בנק מטרות בישראל. כולל מטרות צבאיות וביטחוניות רגישות ונמשיך לפגוע בהן".
מפקד בכיר במיליציה החות'ית בשם חזאם אל-אסד אמר בריאיון לערוץ הקטארי "אל-ערבי" כי "הכטב"ם שפגע בתל אביב היה מתוצרת מקומית תימנית".
ראש העיר תל אביב רון חולדאי הודיע כי העירייה "עוברת למצב כוננות מוגבר לאור אירוע הכטב"ם הקשה הלילה. המלחמה עדיין כאן, והיא קשה וכואבת. כוחות העירייה הגיעו לנקודה במהרה וטיפלו באירוע, ואנו ערוכים להתפתחויות, אם יהיו. אני קורא לציבור להישמע להנחיות".
מונה רחבי נפצעה בידה, ובתיעוד מביתה נראה הדם וההרס בעקבות הפגיעה. ל-ynet היא סיפרה: ""אני גרה מול בית אל על, בקומה שלישית. ישנתי בחדר ובעלי נרדם בסלון כשהילד שלי שהיום חוגג יום הולדת 12 היה בחדר שלו. הוא היה ער, סיפר ששיחק סוני וראה צל על הבית כמו כנף של מטוס. הוא רץ אלינו בצרחות ובדיוק אז היה הפיצוץ. היו מלא זכוכיות והחתולה נעלמה. חשבתי שזו רעידת אדמה ושהבניין עומד ליפול, תודה לאל שרק אני נפצעתי עם חתך עמוק וקטן".
4 צפייה בגלריה
יחיא סריע דובר חות'ים: אנחנו אחראים לתקיפה, השתמשנו בכטב"ם חדש בשם "יפו"
יחיא סריע דובר חות'ים: אנחנו אחראים לתקיפה, השתמשנו בכטב"ם חדש בשם "יפו"
דובר החות'ים. "המשימה השיגה את מטרתה"
תיעוד מביתה של מונה, שנפגע מרסיסי הכטב"ם

אהרון סיפר ל-ynet כי "הייתי בחוף עם חברים, שמענו פיצוץ מטורף ולא הבנו מה זה, לא שמענו התרעה או אזעקה. חשבנו שאולי יש אירוע פלילי". יונתן הוסיף: "אני גר כמה בניינים מפה, בערך 30 מטר מכאן. שמעתי פיצוץ מאוד חזק, לא ידעתי להגיד מה זה. חשבתי שאולי איזו משאית התרסקה אבל מהר מאוד התחילו אנשים לצאת החוצה והריח לא משאיר מקום לספק. חשבתי שאולי עבודות הבנייה, אבל עכשיו רואים שיש פגיעות בבניינים".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום