2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
הצהרה לתקשורת של שר החינוך יואב קיש שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש ארגון המורים רן ארז
קיש, ארז וסמוטריץ' לאחר ההגעה להסכם שיאפשר את פתיחת שנת הלימודים. הפעם מערכת החינוך תחזור לשגרה מלאה?
(צילום: דוברות משרד החינוך )
פרסום ראשון: לאחר פריצת הדרך במגעים, הושג היום (שלישי) הסכם ביניים בין ארגון המורים למשרד האוצר - שיביא לסיום עיצומי המורים שנמשכים מאז השנה שעברה. לפי ההסכם החדש, המורים יקבלו מענק חד-פעמי של 2,400 שקלים עד ה-1 בדצמבר, תוספת שכר של 2,000 שקלים במספר פעימות, עיבוי שכר לגמולי השתלמות ויצירת תפקידי ניהול נוספים שיאפשרו תוספת שכר.
בתמורה, יסכים הארגון להפסקת העיצומים ולשינוי לוח החופשות בבתי ספר התיכונים, כבר משנת הלימודים הנוכחית, ו"לשקט תעשייתי" למשך ארבע שנים בנושאים שעליהם הגיעו להסכמות.
במסגרת שינוי לוח החופשות, יתקיימו לימודים בתענית אסתר, אסרו חג פסח ואסרו חג שבועות. במקום, שלושת הימים בין יום הכיפורים לסוכות יהיו ימי חופש. בהתאם להסכם שהושג עם הסתדרות המורים בימי הממשלה הקודמת, לוח החופשות כבר שונה בגני הילדים, בתי הספר היסודיים והחטיבות.
2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד ורן ארז
יפה בן דויד ורן ארז
יו"ר הסתדרות המורים בן דויד ויו"ר ארגון המורים ארז. שניהם הסכימו לשינוי ימי החופשה של המורים
(צילום: הדר יואביאן)
לפי ההסכם ההוא, חמישה ימי לימודים התווספו בתענית אסתר, אסרו חג סוכות פסח ושבועות, ול"ג בעומר. בתמורה, מורי ההסתדרות קיבלו את ה"גשר" בין יום הכיפורים לסוכות, ועוד שני ימי חופש לבחירתם. כעת, לאחר הגעה להסכם עם ארגון המורים, בבתי ספר שש-שנתיים ילמדו בכיתות ז'-ט' באסרו חג סוכות ובל"ג ובעומר, ואילו בכיתות י'-י"ב לא ילמדו במועדים אלו.
ההסכם הושג לאחר התערבות של שר החינוך יואב קיש, שמסר כי "מערכת החינוך חזרה לשגרה מלאה. סוכם שעד סוף השנה האזרחית ישמר שקט תעשייתי ובמהלך הזמן הזה יושלם הליך גיבוש וחתימת ההסכם הסופי". קיש הוסיף כי "משרד החינוך בהובלתי ימשיך לחזק את מעמד המורה ולפעול למען שיפור תנאי העסקת המורים בישראל".
"הגענו להישג מעולה למורים ערב ראש השנה, והמורים יקבלו מקדמה לחגים. אנחנו מבטלים את כל העיצומים וחוזרים לעבודה כסדרה", אמר רן ארז. "הגענו להישג מקסימלי שהיינו יכולים להשיג תקופה זו ללא שביתה של יום אחד ללא פגיעה בשכר המורים. אנחנו נותנים שקט תעשייתי לארבע שנים בנושאים שהוסדרו בהסכם. זהו הישג למורים".
שנת הלימודים נפתחה כסדרה ב-1 בספטמבר אחרי הסכמות בין משרדי האוצר והחינוך לארגון המורים. אלא שארגון המורים המשיך בעיצומים שנקט מאז השנה שעברה, לאור "ניסיון מהפרת התחייבויות שיטתית של משרד האוצר", כלשון יו"ר ארגון המורים רן ארז. הוא טען כי האוצר הפר התחייבויות שעליהן הוסכם לקראת פתיחת שנת הלימודים - ולכן איים גם בהשבתת הלימודים. זאת בעקבות הודעת משרד האוצר לפיה הפעימה הראשונה שהובטחה למורים בסך 800 שקלים תינתן להם רק בתום החתימה על הסכם השכר בעוד כמה חודשים.
סגן יו"ר מועצת התלמידים ב-ynet Live
(צילום: חגי דקל)

במסגרת העיצומים, התלמידים לא מקבלים ציונים, לא יוצאים לטיולים ולפעילויות חוץ בית ספריות, לא יוצאים למסעות לפולין ובמקביל לא מתקיימים ישיבות הערכה וימי הורים.
בתגובה להמשך העיצומים, מועצת התלמידים הארצית החליטה לשבות היום בתיכונים ברחבי הארץ - על אף שמשרד האוצר טען כבר אתמול כי הושגו הסכמות. יו"ר ארגון המורים רן ארז, נסביר, ביקש אתמול להביא לאישור מועצת ארגון המורים היום בבוקר - ולכן העיצומים עמדו בעינם. מועצת התלמידים, שלא סמכה על הצדדים, החליטה בשל כך לקיים בכל זאת את שביתת האזהרה, למשך יום אחד.