הקרב על חאן אל-אחמר: ריאיון עם מוסי רז ועמיחי שיקלי
(צילום: משי בן עמי)

הקרב על המאחז הבלתי חוקי חאן אל-אחמר יגיע היום (שלישי) לעוד נקודת קצה, אלא אם המדינה תבקש דחייה נוספת, בפעם השישית, במתן תשובתה לבג"ץ בנוגע למתווה פינוי היישוב. היום התעמתו באולפן ynet על הנושא חברי הכנסת עמיחי שיקלי מימינה ומוסי רז ממרצ.
על פי ההערכות, המדינה תנסה לקדם את ההצעה שנחשפה לפני כשנה ב-ynet: העתקת תושבי החאן למקום המרוחק כמה מאות מטרים ממיקומו הנוכחי – הצעה שגובשה על ידי גורמי המקצוע ונידונה במל"ל.
4 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי, מוסי רז
עמיחי שיקלי, מוסי רז
עמיחי שיקלי ומוסי רז
(צילום: יואב דודקביץ', הדר יואביאן)
4 צפייה בגלריה
חאן אל אחמר
חאן אל אחמר
חאן אל-אחמר
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
חאן אל-אחמר והפוליטיקאים שהבטיחו לפנות: סער, ליברמן, בנט ושקד
חאן אל-אחמר והפוליטיקאים שהבטיחו לפנות: סער, ליברמן, בנט ושקד
חאן אל-אחמר והפוליטיקאים שהבטיחו לפנות: סער, ליברמן, בנט ושקד
(צילום: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי, אריאל חרמוני)
שיקלי טען כי שאלת חאן אל-אחמר מבטאת בעיה חריפה הרבה יותר של מעורבות אירופית בניסיון להקים מדינה פלסטינית בפועל. "זה הרי מקבץ של מבנים לא חוקיים, מקבץ אחד מתוך אלפי מקבצים דומים שמתוחזקים על ידי האיחוד האירופי במבנים יבילים, תשתיות סולריות ומים כחלק ממיזם של הקמת מדינה פלסטינית על כל שטחי יהודה ושומרון, כולל בקעת הירדן, מדבר יהודה וגושי ההתיישבויות".
לדבריו האירופים והפלסטינים שמתואמים ביניהם מכוונים את עיקר מאמצי הבינוי דווקא בגושי ההתיישבות, בתווך שבין ישובים יהודיים ולא בריכוזים הפלסטיניים בשטחי A ו-B. "חאן אל-אחמר זו נקודה אחת בה המדינה מנסה לממש את ריבונותה ונכשלת במקבץ אחד. מזה ניתן להקיש על מהלך שלם ועל הסכנה לאבד את בקעת הירדן, את מדבר יהודה ולאבד רצף בתוך גושי ההתיישבות. זו בעיה הרבה יותר רחבה מאשר אותו מקבץ מבנים ליד כפר אדומים".
4 צפייה בגלריה
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
טרקטורים ליד הכפר הבדואי חאן אל אחמר
טרקטורים ליד חאן אל-אחמר
(צילום: AFP)
מנגד, חבר הכנסת מוסי הסביר שהמדיניות ישראלית מקשה על פלסטינים לבנות: "שאלתי את שר הביטחון כמה אישורי בנייה ניתנו בשנים האחרונות לפלסטינים באזור C? הרי מספרים לנו שזה בלי אישור. מתברר שניתנו בכל שנה בממוצע 6-5 אישורים מול כ-3,000 אישורים למתנחלים. לעומת זאת, נהרסו מאות בתים. יש מדיניות של ישראל שאסור לפלסטינים לבנות ולכן כל בנייה שלהם היא בלתי חוקית. מנסים לפנות אנשים מבתיהם מזה עשרות שנים. אם שיקלי רוצה לפתוח את התיק של 1948 ולהחזיר אלפי יהודים שחיו בשטחים שהיום הם כבושים והיו אז ממזרח לגבולה של ישראל, שיחזיר גם 700 אלף פלסטינים שסולקו מפה וברחו".
עמיחי שיקלי: "אתה טוען שהגבול המזרחי של ישראל צריך להיות כביש 6?".
מוסי רז: הגבול של מדינת ישראל צריך להיות הגבול מ-1967, עם חילופי שטחים מוסכמים. חאן אל-אחמר זה בשטחים הכבושים ולא חלק מישראל. גם מעלה אדומים איננה חלק ממדינת ישראל".
רז טען עוד כי "הקרב על חאן אל-אחמר נגרר עוד מהממשלות הקודמות ונתניהו התחמק מהנושא פעמים רבות, מצחיק שהאופוזיציה באה ותוקפת". שיקלי השיב לו כי "אני מייצג את ימינה ואת עמדותיה. אני יכול להחזיר אותך לנאומים של שקד ובנט בנושא חאן אל-אחמר. עמדתי לא השתנתה, כמו חאן אל-אחמר יש אלפי מקבצים כאלה ואנחנו צריכים להחיל ריבונות בוודאי בבקעת הירדן. שטחי C הם חיוניים".