2 צפייה בגלריה
 בפסגה בטהרן יטלו חלק: נשיא איראן ראיסי, נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן
 בפסגה בטהרן יטלו חלק: נשיא איראן ראיסי, נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן
בפסגה בטהרן יטלו חלק: נשיא איראן ראיסי, נשיא רוסיה פוטין ונשיא טורקיה ארדואן
(צילום: AFP, רויטרס)
ביקורו במזרח התיכון של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הסתיים בלי בשורות ממשיות לישראל בנושא האיראני - כפי שדיווחנו ביום שישי ב-ynet ו"ידיעות אחרונות". וכמו שאמר אמש שר החוץ הסעודי, אין סיכומים על שיתוף פעולה עם ישראל בנושא זה, לא לפני הפסגה ולא אחריה. פריצת הדרך שקיוותה ישראל להשיג מול הסעודים לא הושגה. הבעיות הביטחונית שמונחות לפתחה צפויות להחריף בתקופה הקרובה, ולאתגר את ראש הממשלה החדש, יאיר לפיד.
האירוע החשוב שהעיניים נשואות אליו עכשיו הוא הפסגה בטהרן, שבה יטלו חלק נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא איראן אבראהים ראיסי ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. לפי הפרסומים של ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, איראן מתכוונת להעביר לרוסיה מאות כלי טיס בלתי מאוישים, בהם גם מל"טים "מתאבדים", במטרה שישמשו במלחמה באוקראינה. לטענתו, טהרן צפויה להכשיר חיילים רוסים להשתמש במערכות החדשות. מדובר, אגב, בכלים שיש גם לכוחות חיזבאללה בלבנון.
האיראנים הכחישו, אך אתמול חשפה ארצות הברית עוד פרטים שמחזקים את המידע. לטענת האמריקנים, משלחת של בכירים רוסים הגיעה בחודש שעבר לאיראן במטרה לבחון את האפשרות של רכישת המל"טים מתוצרת טהרן.
תיעוד איראני של שיגור כטב"מים מספינות וצוללות

העסקה הזו הופכת את איראן לספקית נשק לרוסיה. כתוצאה מכך, מוסקבה תהיה מחויבת עוד יותר לאינטרסים האיראנים במזרח התיכון, ביניהם אלה שנוגעים לישראל. לכן, בקרב גורמים ביטחוניים בקריה בתל אביב וגורמים מדיניים בירושלים יש דאגה גדולה מהפסגה הזו.
האיראנים יכולים לבקש בתמורה, למשל, שהרוסים יגבילו את הפעילות של חיל האוויר הישראלי בסוריה, שמכוונת בין היתר נגד כוחות מטעמם. מדובר בדרישה לא מופרכת, ויש להיערך אליה, כמו לעוד שיתופי פעולה שיפגעו בישראל.
נסראללה מדבר על אסדת כריש

הזירה הנוספת שצריך להיערך אליה ברצינות רבה היא לבנון. גם חיזבאללה הוא איום מרכזי על מדינת ישראל. ראש הארגון, חסן נסראללה, התבטא באופן קיצוני כלפי ישראל, אפילו בסטנדרטים שלו, בנאום שנשא ביום רביעי בנוגע למאגרי הגז של ישראל. הוא הודיע כי "מסר הכטב"מים הוא רק ההתחלה. רשמו את המשוואה הבאה - אנחנו נגיע לכריש, ולמה שמעבר לכריש, ומה שמעבר לכך. אנחנו עוקבים אחרי כל השדות, הבארות והרציפים לאורך הגבולות. אם אתם רוצים למנוע מלבנון לממש את זכותה להציל את עצמה על ידי הוצאת הנפט והגז, איש לא יוכל להוציא נפט וגז".
מדובר בהצהרה מאוד לוחמנית של נסראללה, שזוכה לרוח גבית מאיראן - אשר הופכת עכשיו לשחקן יותר משמעותי באזור. הרוח הזו היא ככל הנראה זו שיצרה את המוטיבציה לירי הרקטות לעבר אשקלון ולחבל לכיש שלשום בלילה. ההערכות בצה"ל הן שחמאס לא ביצע את הירי, אבל כפי שלמדנו השנה, הוא שולט היטב בשטח ומי שירה לא עשה זאת ללא אישורו, גם אם בשתיקה.
2 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות אנרג'יאן)
חמאס הוא גם מי ששילם את המחיר על התקיפה. במהלך סוף השבוע בוצעו שתי תקיפות משמעותיות נגד אמצעי ייצור של רקטות ארוכות טווח, פגיעות שמזיקות מאוד למאמצי ההתעצמות של חמאס לקראת העימות הבא עם ישראל.
בצבא לא אהבו את הביקורת, שהגיעה בעיקר מתושבי עוטף עזה, על כך שצה"ל בחר לא להשמיד את העמדה של חמאס מול נתיב העשרה. הטענה של התושבים היא כי הצבא מפסיד בקרב התודעה מול חמאס, ויש לכך משמעות. קצין בכיר השיב על הטענות ואמר כי ההתעלמות מהעמדה הזאת מלמדת שהיא פשוט לא חשובה מבחינה מבצעית. "הורדנו 16 טון בשתי תקיפות על אתרי ייצור בעזה. זה יותר חשוב מהעמדה", טען הקצין.
מבחינה צבאית, ייתכן שהוא צודק. אבל בעימותים א-סימטריים בשנת 2022 יש חשיבות גדולה מאוד גם לפעולות תודעתיות מול אויב שאמנם נחות מבצעית, אבל מנצל כלים תקשורתיים כדי לספר סיפור ניצחון. ובמגרש הזה צה"ל עדיין בפיגור. חלק מחברי המטכ"ל מזלזלים בנושא החשוב כל כך, וזו טעות.