ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בדיון סגור בוועדת החוץ והביטחון לגזרה הצפונית, ואמר כי "מה שיביא לשינוי דרמטי - זה שינוי במאזן הכוח". בנוגע לפעולות האחרונות בלבנון, בהן מתקפת הביפרים וחיסול איברהים עקיל לצד בכירי חיזבאללה נוספים בדאחייה בביירות, הוסיף: "מה שאנחנו עושים בצפון זה לא משהו נקודתי, זה דירקטיבה. אנחנו מחלישים ומרחיקים את חיזבאללה מהגבול".
4 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו בועדת החוץ והביטחון של הכנסת
"אנחנו מחלישים ומרחיקים את חיזבאללה מהגבול". נתניהו
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה התייחס גם להמשך המערכה, והבהיר כי "אנחנו נחתוך להם את הידיים והרגליים - עד שלא יתקפו אותנו". חברי כנסת שנכחו בדיון שאלו אם "רק בזה נפגע להם?", ורה"מ השיב: "לא התכוונתי למה שאתם חושבים". על כך שלא קיבל החלטה לתקוף בלבנון עם פרוץ המלחמה, אמר: "עשינו החלטה נכונה וזה היה נכון להתמקד בזירה אחת. אם היינו נכנסים למלחמה בלבנון לא היינו מצליחים לשחרר את החטופים ולהכריע את חמאס".
במהלך הדיון ניכר כי נתניהו היה רגוע יותר מאשר בפעמים קודמות. נראה כי ההישגים הביטחוניים האחרונים נתנו לו רוח גבית והוא מרגיש מחוזק. הוא חזר על כך שמדובר ב"ימים גורליים", ואמר כי התקיפות שינו את תפיסת הציר האיראני כלפי ישראל.
בתוך כך, מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין נפגש אתמול עם ראשי הרשויות בגזרתו. במסגרת הפגישה התקיים שיח שבו הוצגו עיקרי הערכת המצב עד כה ותהליכי ההיערכות לקראת הרחבת הלחימה בגזרה. גורדין אמר לראשי הרשויות כי "פגענו משמעותית בחיזבאללה, ואנחנו נמשיך ונעמיק את הפגיעה. אנחנו בנקודה של שינוי".
מפקד פיקוד הצפון לראשי הרשויות: "נמשיך ונעמיק את הפגיעה בחיזבאללה"
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
אורי גורדין בהערכת מצב עם ראשי הרשויות בצפון
אורי גורדין בהערכת מצב עם ראשי הרשויות בצפון
גורדין נועד עם ראשי הרשויות בצפון
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריו, "לצד משימת ההגנה אנחנו במוכנות גבוהה לתוכניות ההתקפה הנוספות על חיזבאללה. אני מלא הערכה לאופן בו אתם מובילים את הקהילות שלכם בימים מורכבים אלה. אנחנו נמשיך לפעול יחד איתכם, בחיבור ושיתוף פעולה מלא".
המפגש של אלוף גורדין עם ראשי הרשויות נערך כאמור אתמול, ביום שבת. גורדין הזעיק את ראשי הרשויות אליו ללשכה לצורך הצגת עיקרי הערכת המצב. אחד מראשי הרשויות סיפר בשיחה עם ynet כי "היה נראה שמדובר ברגע דרמטי, הקריטי ביותר מאז 7 באוקטובר. עזבנו הכול ונסענו לאלוף הפיקוד שביקש שנגיע לעדכון מבצעי 'בחרדת קודש', אבל מהר מאוד הבנו שאין חרדה ואין קודש - אלא בסך הכול מפגש שגרתי. לא ברור מה היה כל כך דחוף בו".
ראש רשות נוסף שנכח בפגישה, סיפר כי "הגיעו למפגש גם כמה שומרי שבת", אך לדבריו לא ברור מה הייתה הדחיפות והערך שבו, בהתראה כל כך קצרה בתוך השבת. הוא ציין כי האלוף גורדין אפשר למי שלא הצליח להגיע לקבל "השלמה" של הדברים שנאמרו במפגש אתמול בלילה ובמהלך היום. ראש רשות נוסף הביע גם הוא ביקורת על הזימון הבהול, במהלך השבת. בין ראשי הערים שהגיעו למפגש היה גם אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן, שגם הוא שומר שבת.
במקביל, בימים האחרונים מפקדים בפיקוד הצפון קיימו שיח ודיונים אודות תמונת המצב העדכנית יחד עם ראשי הרשויות, הרבש"צים וחברי כיתות הכוננות ביישובי הצפון. בנוסף, בוצעו אימונים מקיפים ביישובי קו המגע תוך העלאת המוכנות של כיתות הכוננות, אשר פועלות בשיתוף פעולה עם צה"ל ומהוות חלק בלתי נפרד משמירה על ביטחון היישובים.
גורם ביטחוני הדגיש כי "הקשר עם התושבים וראשי הרשויות הוא קריטי בימים אלה. הציבור צריך להיות מוכן ומעודכן במה צפוי לו". לדבריו, "אלה הולכים להיות ימים עצימים מאוד".
4 צפייה בגלריה
נעים קאסם
נעים קאסם
נעים קאסם במסר מאיים: "נכנסנו לשלב חדש - תעקבו אחר השטח"
4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה בדאחייה שבה חוסלו בכירי חיזבאללה
(צילום: AFP)
ובינתיים, בדאחייה בביירות נערכה הלווייתו של עקיל, שחוסל כאמור בשבוע שעבר לצד צמרת מערך המבצעים של חיזבאללה ובכירים בכוח רדואן. סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, נאם בהלוויה, ואמר כי "רוחו של עקיל נשארה בלוחמים שימשיכו את דרכו. הוא היה מפקד המבצעים בחיזבאללה, הקים את כוח רדואן ופיקד עליו משנת 2008. הוא היה עוזרו של חסן נסראללה במבצעים ופעילות הג'יהאד.
"ישראל ביצעה שלושה פשעים כואבים, באכזריות שטרם ראינו. היא רצתה להרוג 5,000 אנשים בטבח ה'פייג'ר' (מתקפת הביפרים), אך לא הצליחה", הוסיף קאסם. "בתקיפה של בכירי רדואן, ישראל ניסתה לשתק את חיזבאללה, להסית את הסביבה של הארגון ולעצור את חזית התמיכה בפלסטינים - אך פעילי חיזבאללה מנעו זאת".
קאסם העביר בדבריו מסר לישראל, וטען כי "אתם תמותו בטרור, הכלכלה תתפורר - ולא תשיגו את מטרותיכם. העליתם את ההתנגדות בפלסטין לרמה בינלאומית". לדבריו, "חזרנו חזקים יותר. השטח יעיד על כך. חזית התמיכה הלבנונית תימשך, לא משנה כמה זמן זה ייקח, עד שתיעצר המלחמה בעזה. תושבי הצפון לא יחזרו, העקירה תגדל. הפתרון הצבאי יגביר את המצוקה של ישראל ותושבי הצפון. אנחנו מוכנים להתמודד עם כל האפשרויות הצבאיות ואתם תראו את התוצאות. נכנסנו לשלב חדש - של חשבון פתוח".
הוא התייחס לירי לעבר יישובי הצפון במהלך הלילה, והוסיף: "אתמול בלילה שלושה מטחים הגיעו לחיפה ופגעו במטרות צבאיות. מה שקרה אתמול בלילה היה תשלום על החשבון בשלב הזה". הוא איים פעם נוספת: "תעקבו אחר השטח".