מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שהגיע לישראל שבועיים לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, אמר היום (רביעי) כי חשוב מאוד שתגובתה של ישראל באיראן לא תיצור הסלמה גדולה יותר ותגרום להתפשטות הסכסוך. "אנחנו נחושים להגן על ישראל מפני מתקפות איראן ושלוחיה", אמר בלינקן בתדרוך לכתבים בסיכום ביקורו. "אנחנו עומדים לצד ישראל, ותמיד נהיה לצידה בהגנתה".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן נוחת בישראל
אנתוני בלינקן נוחת בישראל
בלינקן
(צילום: David Azagury, U.S. Embassy Jerusalem)
בלינקן התייחס ללחימה בעזה, וציין כי ארה"ב דוחה לחלוטין את "תוכנית הגנרלים" ואת קריאותיהם של שרים וחברי כנסת ליישב מחדש את הרצועה. "אנו דוחים כל כיבוש ישראלי מחדש של עזה, אמרתי את זה בטוקיו לפני שנה. זו הייתה מדיניות ארה"ב, וכך היא תישאר. למיטב הבנתי, זו גם המדיניות של ממשלת ישראל. זה מה ששמעתי מראש הממשלה, שהוא המילה המוסמכת בנושא", אמר בלינקן.
לפני שהמשיך לסעודיה, נאלץ בלינקן להיכנס לממ"ד ביום רביעי בבוקר, בעקבות האזעקות בתל אביב. ביום שישי ייפגש בלינקן עם שרי חוץ ערבים בלונדון כדי לדון ביום שאחרי בעזה, בהפסקת האש בלבנון, בעסקת החטופים ובקידום הנורמליזציה.
לדבריו, ההתמקדות צריכה להיות בהחזרת החטופים הביתה, בסיום המלחמה ובגיבוש תוכנית ברורה ליום שאחרי. "זה היה במוקד השיחות שלי. זה הולך להיות המוקד של השיחות עם סעודיה, שהיא שחקן קריטי כמעט בכל הנושאים הללו – עזה, היום שאחרי סיום המלחמה, לבנון וההתמודדות עם האתגרים שאיראן מציבה".
3 צפייה בגלריה
מצוקת סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה
מצוקת סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה
"המחיר גדול - הפלסטינים בעזה". מצוקת סיוע הומניטרי בצפון הרצועה
בלינקן ציין כי מאז 7 באוקטובר השיגה ישראל את רוב היעדים האסטרטגיים שלה בכל הנוגע לעזה. "במהלך השנה ישראל הצליחה לפרק את היכולת הצבאית של חמאס. היא חיסלה את ההנהגה הבכירה שלו, כולל יחיא סינוואר. עם זאת, המחיר לכך הוא גדול – חיי הפלסטינים בעזה. עכשיו זה הזמן להפוך את ההצלחות הללו להצלחה אסטרטגית מתמשכת. נותרו שני דברים לעשות: להחזיר את החטופים הביתה ולהביא לסיומה של המלחמה, מתוך הבנה של מה שיבוא בעקבותיה. נמשיך לעבוד על כך", אמר.
הוא הוסיף כי צריך לסיים את המלחמה בצורה שתרחיק את חמאס, ותדאג שישראל לא תישאר בעזה. "חייבים תוכניות ברורות וקונקרטיות ליום שאחרי. אנחנו משקיעים זמן רב בהתמקדות בשאלה הזו, בשיח לא רק עם ישראל – אלא גם עם מדינות ערביות רבות. אנחנו פועלים להשגת הבנות ברורות לגבי הממשל בעזה, ביטחונה, השיקום שלה ומה הקהילה הבינלאומית יכולה לעשות כדי לעזור לפלסטינים לבנות מחדש את חייהם".
בלינקן עמד על הצורך החיוני שסיוע הומניטרי יגיע לאנשים הזקוקים לו בעזה. הוא ציין כי מאז שנשלח לישראל המכתב שלו ושל שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין – יש התקדמות, אך נדרשת התקדמות נוספת. בלינקן שיגר עקיצה לישראל: "היו לנו תקופות בעבר שבהן הישראלים הגדילו את מה שהם עושים רק כדי לראות את זה נופל לאחור. אנחנו עוקבים אחרי זה בזהירות רבה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בתל אביב במהלך פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם בלינקן
הפגנה למען שחרור החטופים מול מלון קמפינסקי בתל אביב במהלך פגישתם של נשיא המדינה יצחק הרצוג עם בלינקן
הפגנות מול המלון שבו ערך בלינקן פגישות, אמש
(צילום: דנה קופל)
בלינקן הוסיף: "באופן רחב יותר, נותרה, למרות כל מה שקרה, הזדמנות מדהימה באזור הזה לנוע בכיוון אחר לגמרי, שיבטיח את ביטחון ישראל ואת מקומה באזור. יש לך ציר התנגדות מצד אחד; אתה יכול לראות שותפות לדו קיום בשלום מצד שני. סעודיה תהיה ממש בלב של זה, וזה כולל, פוטנציאלית, נורמליזציה של יחסי ישראל. זה נשאר נושא אמיתי ואפשרי שנדון בו, כפי שעשינו במהלך החודשים הרבים האלה".
בלינקן סיפר על פגישתו עם משפחות החטופים: "זה מחזק שוב עבורי ועבור כולנו את הדחיפות והציווי להחזיר את כולם הביתה. דנו בתוכנית שהייתה על השולחן ובעבודה שאנו עושים, תוך הסתכלות על מסגרות חדשות של יחסי חוץ כאפשרות. דיברנו על חשיבות הקביעה אם חמאס מוכן להתקדם – המצרים והקטארים עושים בדיוק את זה. אני מאמין שעכשיו, כשסינוואר – שהיה המכשול העיקרי למימוש הסכם – איננו, יש הזדמנות אמיתית להחזיר את החטופים הביתה ולהגשים את המטרה".