מאז שצה"ל חידש את פעילותו בתחילת השבוע במרחב צפון רצועת עזה, בפשיטה על מוקדי חמאס בג'באליה, בית לאהיא ובית חאנון, כ-200 אלף עזתים התפנו ממקומם לפי ההערכות, לאחר שהאזור הוכרז על ידי צה"ל כשטח לחימה מסוכן. למרות הקריאות לפינוי, חלק ניכר מהאוכלוסייה נשאר במקום.
4 צפייה בגלריה
עקורים ברצועת עזה
עקורים ברצועת עזה
עקורים עזתים בצפון הרצועה
הסיבות לכך מגוונות. בשיחות עם העזתים עולה כי הם חוששים מתנועה בשטח שבו נמצאים כוחות צה"ל, וישנה הבנה כי מי שיוצא לעבר הכוחות "עלול לסכן את חייו". התושבים מעידים בנוסף כי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס מהלכים אימים עליהם, ומזהירים לא להישמע לקריאות של צה"ל, ולהישאר בתוך הבתים והמחסות.
חמאס משתמש באמצעי הפחדה ואלימות כלפי התושבים, מתוך חשש שהציבור יבוא איתו חשבון בתום הלחימה. משרד הפנים של ארגון הטרור אף קרא באופן גורף לאוכלוסייה האזרחית לא לעזוב את בתיהם, במטרה לשמר את שיטת האוכלוסייה כמגן אנושי לפעילות הטרור באזור.
בעזה דווח הצהריים כי כוחות צה"ל החלו להיכנס לבתים של תושבים שסירבו להתפנות בשכונת אל-קסאסיב במחנה ג'באליה, שם "חקרו את הגברים", עצרו כמה מהם, ו"ביקשו מהנשים והילדים להתפנות לבית הספר 'פלסטין' של אונר"א".
ההגנה האזרחית בעזה, גוף שמצוי בשלטון חמאס, הכריז כי "המצב ההומניטרי בנפת צפון הפך למסוכן יותר שעה אחר שעה", לאחר המתקפה על אזורי בית חאנון, בית להיא וג'בליה. לדבריהם, ישנו "מצור קפדני על תושבים ומניעת כניסת מים, מזון ותרופות", וכן "עשרות הרוגים ומאות פצועים", כאשר חלק מהגופות "עדיין מושלכות ברחובות" בשל חוסר יכולת לחלצן עקב ירי על צוותי אמבולנס והגנה אזרחית.
משרד הבריאות בעזה, המנוהל על ידי חמאס, דיווח כי צה"ל דרש את פינוי בתי החולים כמאל עדוואן, האינדונזי ומרכז רפואי אל-עוודה. לפי הצהרת משרד הבריאות הפלסטיני, הצבא מכתר את בית החולים כמאל עדוואן ופתח באש לעבר משרד הנהלת בית החולים. ההגנה האזרחית בעזה טענה כי צה"ל "מטיל מצור קפדני על צפון רצועת עזה, מבודד אותו לחלוטין מהעיר עזה, ומאז יום ראשון שעבר מונע כניסת אספקה ​​בסיסית לצפון הרצועה".
לדברי גורמים ביטחוניים בישראל, "הפעילות בצפון הרצועה מחזירה את הציבור הפלסטיני בצפון לתחושות שהיו בתחילת התמרון הצבאי הכוללות חשש, פאניקה ופחד מפני פעילות צה"ל". הם מוסיפים כי הפעילות "פועלת לצד הממד המשילותי - שפגיעה בו מהווה אינטרס לפגיעה משמעותית ביכולת התפקודית שלטונית של חמאס להרים ראש מעל המים ולייצר יכולת שלטונית בציבור".
בינתיים, גורם בכיר ברשות הפלסטינית התייחס לניהול רצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, ואמר ל-ynet כי "לא יהיה הסכם בין פתח לחמאס בעניין ועדת ניהול רצועת עזה ביום שאחרי". לדבריו, "פתח תומך בהמשך תפקוד ראש הממשלה הנוכחי, מוחמד מוסטפה, שמונה על ידי אבו מאזן לשם רפורמות ברשות הפלסטינית, ובחמאס פוסלים את מינויו. שום הסכם חדש לא עולה מהשיחות כרגע בקהיר בין שתי התנועות. חמאס רוצה ממשלת אחדות לאומית לניהול עזה, ולא ועדה כמו שאבו מאזן הציע".
תיעוד מההתקלות של כוחות גדוד 52 בג'אבליה
(צילום: דובר צה"ל )

4 צפייה בגלריה
תיעוד מההתקלות של  כוחות 401 בג'אבליה
תיעוד מההתקלות של  כוחות 401 בג'אבליה
כוחות חטיבה 401 ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מההתקלות של  כוחות 401 בג'אבליה
תיעוד מההתקלות של  כוחות 401 בג'אבליה
(צילום: דובר צה"ל)

הלחימה נמשכת: "28 נהרגו במרכז הרצועה"

הסהר האדום הפלסטיני דיווח הבוקר כי 28 בני אדם נהרגו ו-54 נפצעו, בהם ילדים, בתקיפת בית ספר "שבו שוכנים עקורים" בדיר אל-בלח שבמרכז הרצועה. השאם אבו-הולי, עובד בסהר האדום, אמר ל"וושינגטון פוסט" כי היה במטה הארגון במרחק של מטרים ספורים מבית הספר כשהתרחשה התקיפה. הוא תיאר תמונות קשות מהזירה, ואמר כי היא ככל הנראה כוונה לקומה הראשונה של בית הספר, "שם התמקמו 'עובדי מינהל' המואשמים בסיוע לעקורים".
מצה"ל נמסר כי מחבלים פעלו בתוך מרכז פיקוד ובקרה של חמאס בתוך בית הספר. בצה"ל הדגישו כי ננקטו צעדים לפני התקיפה, כדי "להפחית את הסיכון לפגיעה באזרחים, לרבות שימוש בתחמושת מדויקת, מעקב אווירי ומודיעין נוסף".
באזור השעה 11:50 דובר צה"ל עדכן כי "לפני זמן קצר הופל כלי טיס בלתי מאויש שחצה משטח רצועת עזה לשטח ישראל. הכלי היה במעקב על-ידי מערכות ההגנה האווירית". עוד נמסר כי "אין נפגעים ולא נגרם נזק, לא הופעלה התרעה על-פי מדיניות".
בצהריים דובר צה"ל עדכן כי כוחות חטיבה 401 פועלים באזור ג'באליה, במסגרת המבצע של אוגדה 162 בצפון רצועת עזה. עם תחילת המבצע השלימו כוחות החטיבה את כיתור המרחב בתוך שעות ספורות. כוחות אוגדה 162 החלו בפעולות להשמדת טרור במרחב, בעקבות אינדיקציות מודיעיניות המעידות על פעילות טרור והתבצרות מחבלים במקום.
בנוסף, נמסר מדובר צה"ל כי באחת ההיתקלויות כוחות החטיבה ניהלו קרב פנים אל פנים עם מחבלים ששהו במרחב והתבצרו במבנה. המחבלים פתחו באש והשליכו רימון לעבר הלוחמים אשר השיבו באש וחיסלו את שני המחבלים באמצעות ירי פגזים. במהלך הפעילות מכלול האש החטיבתי השמיד מחסני אמצעי לחימה ובסריקות של הכוחות אותרו אמצעי לחימה רבים וביניהם מטענים, רימונים ונשק.