ג'ומעה אבו גנימה, הישראלי שחצה את הגבול לעזה ב-2016, הצטרף לחמאס וחזר לארץ במהלך המלחמה - התאבד בתא מעצרו. אתמול (שבת) הותר לפרסום שהוא מת, לאחר שנמצא מחוסר הכרה בתאו ביום שלישי האחרון, ומותו נקבע כעבור כמה ימים בבית החולים סורוקה. סנגורו טוען כי הוא כבר ניסה לשים קץ לחייו פעמיים מאז שחזר לארץ ועד שנמצא מת בתא המעצר - ומבקש לדעת האם הייתה עליו השגחה.
2 צפייה בגלריה
ג'ומעה אבו גנימה
ג'ומעה אבו גנימה
ג'ומעה אבו גנימה
בפברואר האחרון הפרקליטות הגישה נגד אבו גנימה (26) כתב אישום בגין סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה ועבירות נוספות, וביקשה לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים. לפי האישום, בשנת 2016 הוא חצה את הגבול לרצועת עזה, הצטרף לזרוע הצבאית של החמאס וערך איתם אימונים. במהלך דצמבר האחרון נעצר אבו גנימה בעודו מנסה להיכנס מרצועת עזה לשטח ישראל. הוא זוהה קרוב לגבול על ידי התצפיות שהקפיצו כוח מגדוד 8208, שעצר אותו והעביר אותו לחקירת שב"כ.
בבקשת מעצרו עד תום ההליכים נכתב: "מעשיו מלמדים על מסוכנתו לביטחון הציבור. מדובר באזרח ישראל אשר יצא לעזה ושהה שם כשמונה שנים, הצטרף לארגון הטרור חמאס ועבר אימונים על מנת לבצע פיגועים בישראל". בשנת 2021 נכלא אבו גנימה בעזה למשך שנתיים, על ידי חמאס, בשל "אי עמידה במגבלות אשר הוטלו עליו". בעקבות הפצצות צה"ל בסמוך לבית הסוהר שבו היה כלוא שוחררו בינואר האחרון כל האסירים, ושלושה ימים לאחר מכן הוא ניסה לחזור לישראל ונעצר כאמור על ידי כוחות הביטחון.
כתב האישום נגדו הוגש ב-9 בפברואר, ובדיון הארכת מעצרו עד תום ההליכים שהתקיים אחרי כשבועיים עלה כי הוא כבר ניסה להתאבד פעמיים בתאו מאז שחזר לארץ. סנגורו, עו"ד מוחמד ג'בארין, טען בדיון שהבחין בדם בתאו במהלך אחד מביקוריו. "מהמשפחה נמסר שהיה לו רקע פסיכיאטרי, וכשביקרתי אותו בכלא לאחר שהוסרה מניעת המפגש, ראיתי עליו דם. כשביררתי איתו, הבנתי שהוא ניסה להתאבד בתאו פעמיים. גם כאשר שהה בעזה הוא היה במשך שנתיים בכלא", הוא אמר בדיון.
2 צפייה בגלריה
 ג'ומעה אבראהים אבו ענימה - מסלול חציית הגבול
 ג'ומעה אבראהים אבו ענימה - מסלול חציית הגבול
המקום שבו חצה אבו גנימה את הגבול ב-2016. התצפיות זיהו אותו אז, אך מעברו לא סוכל
סנגורו ביקש בדיון הארכת מעצרו כי הוא יובא בהקדם לפסיכיאטר המחוזי על ידי שירות בתי הסוהר כדי לערוך חוות דעת בשאלת כשירותו ואחריותו לעמוד לדין, וגם על רקע הטענה כי ניסה להתאבד פעמיים בכלא שקמה. בבדיקת הפסיכיאטר המחוזי נשללו מחשבות אובדניות. הוא עבר לכלא אשל, שם נמצא כאמור מחוסר הכרה ביום שלישי האחרון. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים סורוקה בבאר שבע, ומותו נקבע בסוף השבוע.
סנגורו טוען כי על רקע ניסיונותיו לפגוע בעצמו, לא ברור באילו תנאים נכלא והאם הייתה עליו השגחה צמודה. הסנגור הגיש בקשה לחקירת נסיבות מותו בפני בית משפט השלום בבאר שבע. "בית המשפט מתבקש באופן דחוף למנות שופט חוקר ולקיים דיון בעניין", נכתב. אחיו מוחמד מסר כי "מדובר באדם שהיה במשך שמונה שנים בארץ לא שלו. הוא חזר לכאן לפני ארבעה חודשים וכמה פעמים ניסה להתאבד. מה עשו בבית סוהר? אני מאשים את שב"ס. הוא היה בבית סוהר בעזה".
משירות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "בהתאם לפקודות שב״ס וכבכל מקרה אחר יוקם צוות חקירה לבדיקת האירוע".

התאמן גם על כיבוש מוצב צבאי

אבו גנימה מכפר חאשם זאנה שבפזורה הבדואית חצה כאמור את הגבול לעזה, שהה שם שמונה שנים, תצפת על קיבוץ בארי ורעים עבור חמאס ואף ערך אימונים עם מחבלי נוחבה - ואז חזר במהלך המלחמה לשטח ישראל. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, הוא חצה את הגבול לרצועה, שם פגש פעילי חמאס ואמר להם כי הוא מעוניין להתגייס לזרוע הצבאית של הארגון ולהיות שהיד.
פעילי חמאס העבירו את אבו גנימה לחקירה, שם מסר פרטים בין היתר על אודות מיקומי בסיסי צה"ל בדרום - ובהם שדה תימן, בסיס רעים ובסיס צבאי בבאר שבע. לאחר כשלושה חודשים שבהם שהה בבתיהם של פעילי חמאס הצטרף אבו גנימה לאימון צבאי בסיסי. בהמשך נשלח לאימון מתקדם יחד עם מחבלי נוחבה, שם גם עבר אימון התקפה על עיר וכיבוש מוצב צבאי. בין היתר הוא למד על הפעלת מטענים ופצצות, ירי RPG, ביצוע מארבים, לוחמה נגד טנקים ועוד.
במהלך שהותו ברצועה תצפת אבו גנימה על שטח ישראל ונפגש עם פעילי חמאס. בנוסף, נענה אבו גנימה להצעות שונות לביצוע פעולות טרור, אשר כללו ביצוע פיגוע ירי בשטח ישראל נגד חיילים, חזרה לישראל וגיוס לצה"ל על מנת להעביר מידע לחמאס ולגייס פעילים נוספים. הוא אף הסכים להצעה לחבור לארגון פשיעה בישראל על מנת לקדם פעילות טרור. לאבו גנימה היו מיוחסות בכתב האישום עבירות של קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמתו בישראל, סיוע לאויב במלחמה, מסירת ידיעה לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, חברות בארגון טרור, אימונים למטרות טרור, פעולה בנשק למטרות טרור ויציאה שלא כדין.
כשאבו גנימה חצה את הגבול ב-2016 למרכז הרצועה, התצפיות זיהו אותו והקפיצו כוחות מחטיבת גבעתי - אבל מעברו לא סוכל. אביו איברהים אמר אז: "בני סובל ממצב נפשי לא פשוט. לקחנו אותו לבית חולים ולשייחים, אבל לצערי כלום לא עזר. אני לא מבין מאיפה עלתה לו המחשבה לחצות את הגבול. אם היינו יודעים לא הייתי מאפשר לו לצאת מהבית".