בית המשפט העליון בארה"ב פסק אחר הצהריים (שני) לטובת דונלד טראמפ בערעור נגד מדינת קולורדו, שאסרה עליו להתמודד בבחירות במדינה. העליון, שרוב שופטיו שמרנים, קבע פה אחד כי לא ניתן למנוע מהנשיא לשעבר להתמודד בבחירות בנובמבר בעקבות חלקו במהומות הקפיטול.
לפסיקה תהיה השפעה דרמטית על ניסיונות דומים לפסול את טראמפ במדינות אחרות בארה"ב. טראמפ בירך כצפוי על החלטת שופטי העליון, והכריז שמדובר ב"ניצחון היסטורי לאמריקה".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
ארה"ב פריימריז רפובליקניים דונלד טראמפ צפון קרוליינה
(צילום: EPA/ERIK S. LESSER)
בדצמבר קבע בית המשפט העליון של קולורדו כי טראמפ לא כשיר לרוץ לנשיאות, עקב מעורבתו בהסתערות של תומכיו על בניין הקונגרס ב-6 בינואר 2021, בניסיון למנוע את אישור ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות. בהחלטתו ציין בית המשפט בקולורדו את התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב, שאוסר על מי שהיה מעורב בהמרדה להחזיק בתפקיד ציבורי.
גם מדינות מיין ואילינוי אסרו על טראמפ להתמודד לאור התיקון ה-14 לחוקה, ולפסיקת העליון אחר הצהריים בעניינה של קולורדו תהיה השפעה על היכולת שלהן לממש את הפסילה.
בשיטת הבחירות האמריקנית, נזכיר, כל מדינה מחלקת למועמדים לנשיאות מספר מסוים של אלקטורים בהתאם לגודל אוכלוסייתה, והמועמד שמגיע ל-270 אלקטורים מוכרז כמנצח. לפסילתו של טראמפ בקולורדו עצמה, המחלקת 10 אלקטורים, לא הייתה אמורה להיות השפעה דרמטית על התוצאות, משום שמדובר במדינה בעלת רוב דמוקרטי מובהק, שבה ניצחון המועמד הדמוקרטי לנשיאות מובטח למעשה מראש. אם הפסילה הייתה מאושרת על-ידי העליון ייתכן שמדינות שבהן הקרב צמוד יותר היו מקדמות גם הן את פסילתו, אך שופטי העליון פסקו לטובת טראמפ.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה פריימריז
(צילום: Julia Nikhinson / AFP)
בעתירה לעליון טענו עורכי דינו של טראמפ כי על השופטים "לשים קץ באופן ברור ונחרץ לניסיונות לפסול את טראמפ מהתמודדות בבחירות, המאיימים לרוקן מתוכן את קולותיהם של מיליוני אמריקנים". הם הזהירו מפני "כאוס ותוהו ובוהו" אם מדינות אחרות יפעלו כמו קולורדו ויפסלו את טראמפ, שקרוב להבטיח את זכייתו במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.
בהחלטתם התייחסו השופטים לתיקון ה-14 לחוקה, ואמרו כי מדינות אמנם יכולות לפסול מועמדים שהיו מעורבים בהמרדה - אך הסמכות לקבוע מהי המרדה שייכת לקונגרס, ולא למדינות.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
עימותים בין שטרים למפגינים בוושינגטון, ב-  1.6
(צילום: רויטרס)
מאזן הכוחות בבית המשפט העליון בארה"ב הוא שלושה שופטים ליברלים לעומת שלושה שופטים שמרנים, כאשר שלושה מהשמרנים מונו על-ידי טראמפ בכהונתו בבית הלבן. ההחלטה הנוכחית נחשבת לאחד התיקים המשמעותיים שנידונו בעליון בנוגע לחוקי הבחירות, מאז הקרב על הנשיאות בין אל גור לג'ורג' בוש בשנת 2000, כשפסיקת העליון נתנה לבוש את הניצחון.