שר הביטחון יואב גלנט אמור היה להגיע בצהריים (רביעי) לביקור בוושינגטון, אך הנסיעה הזו, אליה הוזמן על ידי הפנטגון כבר בשבוע שעבר, כידוע נדחתה ברגע האחרון בשל התנאים שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו. כעת, הוא מספק לראשונה את גרסתו לדחיית הנסיעה, שעות לפני ההמראה לארה"ב.
לפי הודעת לשכתו, בשבוע שעבר מקבילו, מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, הזמין את שר הביטחון יואב גלנט לביקור מקצועי בארצות הברית. עם קבלת ההזמנה, שר הביטחון עדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ההזמנה. בלשכת גלנט טוענים כי "השניים סיכמו כי השר ייערך לטוס ביום שלישי בלילה, לאחר שיתקיימו דיונים ביטחוניים".
(צילום: דוברות רה"מ)

3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
גלנט מספק את גרסתו לדחיית הנסיעה, נתניהו עוקץ את הממשל האמריקני
(צילום: מרים אלסטר)
גלנט מסביר כי דחה את הנסיעה "לבקשת ראש הממשלה", עד שתתקיים שיחה בין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כפי שכבר נודע אמש. בלשכת שר הביטחון הוסיפו כי "שר הביטחון הוא נציגה של ממשלת ישראל וראש הממשלה וכל נסיעה מדינית תתבצע רק באישור רשמי".
בינתיים, בעודו ממתין לשיחה מהנשיא האמריקני ג'ו ביידן, נועד נתניהו עם משלחת ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארצות הברית - וסיפק עקיצה כלפי הממשל בוושינגטון. "יש רק כוח אחד בעולם שנלחם באיראן - והוא ישראל. אבל זו לא רק המלחמה שלנו - זו המלחמה של העולם החופשי".
ynet חשף הלילה כי לא מדובר בפעם הראשונה שקורה דבר כזה בין השניים, ועוד לפני שאסר על גלנט לטוס לארצות הברית והציב תנאים, שכוללים "החלטה על הפעולות הבאות של ישראל", ראש הממשלה דרש במלחמה לשוחח עם מנהיג מדינה שמקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל - אליה נסע גלנט בחשאי. השיחה התקיימה, ודין ודברים עם נתניהו אפשרו את הטיסה.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה  עם משלחת מטעם ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארצות-הברית, במשרד ראש הממשלה בירושלים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה  עם משלחת מטעם ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארצות-הברית, במשרד ראש הממשלה בירושלים.
(צילום: חיים צח/ לע״מ)

האמריקנים היו בהלם

טיסתו של גלנט לארה"ב, שכאמור נדחתה עד אחרי שיחה בין ביידן לנתניהו שעשויה להתקיים היום, נועדה להדק את התיאום בין ירושלים לוושינגטון בזמן שצה"ל נערך לתגובה על מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן - השנייה תוך שנה.
גלנט כאמור דחה את טיסתו שהייתה מתוכננת ללילה, בין השאר כי הממשלה לא אישרה את נסיעתו. ההערכה היא שנתניהו למעשה מפחד ממתן קרדיטים לגלנט מצד ביידן - ורוצה להראות ל"בייס" שלו בליכוד שהוא מונע מגלנט תיאום עם האמריקנים.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
יואב גלנט בפגישה עם לויד אוסטין בפנטגון
האמריקנים היו בהלם. גלנט ואוסטין, במהלך המלחמה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
האמריקנים היו אתמול בהלם מוחלט - ולמעשה אין זה משבר רק בין נתניהו לגלנט, אלא גם בין נתניהו לממשל ביידן. האמריקנים הם אלה שהזמינו את שר הביטחון, שמהווה מבחינתם את "איש הקשר למלחמה", והוא תיאם את נסיעתו עם לשכת ראש הממשלה. עד אמש, למרות שלא התקבל אישור לנסיעה, בסביבת גלנט היו בטוחים שהיא תתקיים כמתוכנן.
כבר זמן רב שביידן מתחמק משיחה עם ראש הממשלה, ולעומת זאת הוא שוחח עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ביום השנה לטבח 7 באוקטובר שלשום. השניים כאמור צפויים לשוחח היום, בצל האולטימטום של נתניהו. עם זאת, גורמים אמריקניים הכחישו הבוקר טענה מצד גורמים ישראליים, ולפיה ביידן סירב לפנייה ישירה של נתניהו לשיחה.
הגורמים בוושינגטון טענו כי השיחה בין שני המנהיגים לא התאפשרה אתמול, בגלל שביידן היה מעורב בדיונים על מאמצי התגובה להוריקן שהכה בארצות הברית, וכלל אין קשר למתיחות בינו לבין נתניהו. לדברי הגורמים האמריקניים, שהעבירו ביקורת מרומזת על נתניהו, "שיחה ביניהם הייתה אמורה להתקיים בהמשך השבוע, ובישראל ידעו זאת".