על רקע המלחמה והמצב הקשה ברצועה, חלה עליה חדה במספר החתונות בעזה. הסיבה העיקרית היא לא רומנטית, אלא החשיבות של רישום הנישואים לקבלת קופונים לאוכל וסיוע עבור בני הזוג. על פי גורמים ברצועה, ברגע שזוג נרשם כנשוי הוא "יורד" מהחשבון של ההורים ומתחיל לקבל סיוע נפרד.
3 צפייה בגלריה
מתחתנים בעזה
מתחתנים בעזה
מתחתנים בעזה. מקווים לקבל זכאות לדירה אחרי המלחמה
מפרוץ המלחמה ועד אפריל האחרון נרשמו רק 61 זוגות נשואים בנפות עזה ובצפון הרצועה, וגם אלו בנסיבות קשות, על רקע המלחמה וההרס הרב של תשתיות במקומות רבים ברצועה. לשם השוואה, לפני המלחמה תועדו 5,000 חתונות באותה תקופה.
כעת, המצב השתנה דרמטית ומספר החתונות במגמת עלייה. "היה לי ביום אחד 50 רישומי נישואין בתוך מחנה חאן יונס", סיפר ל-ynet עו"ד עזתי, שעובד בימים אלה באינטנסיביות בשינוי המצב המשפחתי של תושבים ובעדכון משרד הפנים של חמאס, על מנת לרשום את הזוגות ברשם האוכלוסין שכעת מנוהל באופן ידני.
לדבריו, "להתחתן היום עולה כ-2,000 שקלים וצריך לקנות מזרן ואוהל. אנשים ממהרים להתחתן כי זה מוריד את הלחץ הכלכלי מההורים. ברגע שנרשמים כנשואים מתחילים לקבל קופונים נפרדים לאוכל וסיוע, ומצד שני עם סיום המלחמה מקבלים זכאות לדירה משותפת. כך זה היה במלחמות אחרות וזה מפתה את הזוגות ובמיוחד את ההורים. יש הרבה קרובי משפחה, בני ובנות דוד, שממהרים להתחתן אפילו בגילאי 15 ואחרים מתחתנים עם אישה שנייה".
3 צפייה בגלריה
מתחתנים בעזה
מתחתנים בעזה
מתחתנים בעזה. ההורים מבקשים להקל על הנטל
3 צפייה בגלריה
מתחתנים בעזה
מתחתנים בעזה
זוגות הפסיקו להמתין לסוף המלחמה
לפי ההלכה האיסלאמית, צריך לשלם תשלום "מוהר" למשפחת הכלה על החתונה, והמחירים בצל המלחמה גם הם השתנו. "בצפון הרצועה יש פחות נשים, לכן מי שרוצה להתחתן משלם בין 1,000 ל-4,000 דינר ירדני (1,000 דינר שווים 5,285 שקלים), ובמחנות הדרום יש יותר נשים לכן שם משלמים רק 150 דינר (792 שקלים)", תיאר עורך הדין את המצב.
הרופאה איסראא סאלח מעזה סיפרה בפודקאסט שהסעיר את העולם הערבי כי בעזה יש חדר או אוהל לזוגות, ושם מקיימים יחסי מין לפי רשימת המתנה. "המלחמה התארכה והאנשים התחילו להשלים עם המצב לכן מי שדחה את עניין החתונה וההיריון מבינים עכשיו שאין מה לדחות, ולהפך - מתחתנים יותר ומביאים יותר ילדים למרות הקשיים", היא סיפרה.
"פעם גרתי במקום נוח, ועכשיו כל המצב שלי השתנה והזהב שלי נעלם. התחתנו נגד הרצון שלנו בלי שמחה", תיארה סמאח אל-בייק (19) את מצבה כאחת הבנות שהתחתנו במהלך המלחמה. היא התארסה לבן דודה וסים, שגדול ממנה ב-5 שנים, והם היו אמורים לחגוג את חתונתם בנובמבר האחרון.
סמאח נאלצה להתחתן בזמן הספציפי הזה, מכיוון שאביה קיבל את ההחלטה הזו כדי להקל עליו בנטל העקירה לאחר הפצצת ביתם. "אבא שלי ביקש מארוסי שנתחתן כי הוא לא היה מסוגל לשאת את הוצאות העקירה שלי ואת ההובלה של הדברים שלי", היא סיפרה לכלי תקשורת פלסטיני. כעת היא בהיריון שלישי שהיא מקווה כי יצליח אחרי שהפילה פעמיים.
לפי משרד הפנים של חמאס, בשנים שלפני המלחמה היו בממוצע 20 אלף רישומי נישואין בשנה ברצועת עזה.