העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם היום (ראשון) פרופיל על מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ובו נכללים פרטים חדשים מהערכות המודיעין האמריקני והישראלי על רב-המרצחים שתכנן את טבח 7 באוקטובר. בין היתר מצוטטים בדיווח גורמים ישראלים ואמריקנים שלדבריהם סינוואר הוא הגורם המרכזי שעומד מאחורי התנגדות חמאס לעסקה עד כה - כל עוד זו לא כוללת הפסקת אש מוחלטת.
כוחות צה"ל בהריסות אחד מבתיו של סינוואר
(צילום: דובר צה"ל )

גורמים בחמאס שדיברו עם העיתון טענו כי לסינוואר אין את "המילה האחרונה" בכל הנוגע לקבלת ההחלטות בארגון הטרור, אבל מדגישים את ההשפעה הרבה שלו שיש לו על חמאס בכללותו, הן בשל שליטתו על פעילות הארגון בעזה עצמה והן בשל אישיותו הכוחנית, שמבליטה את חשיבותו בתהליכים הארגוניים בתוך חמאס. "אין החלטה שאפשר לבצע בלי הסכמה של סינוואר", אומר ל"טייימס" סלאח א-דין אל-עוואוודה, פעיל חמאס שישב עם סינוואר בכלא הישראלי. "סינוואר הוא לא מנהיג רגיל, הוא אדם עוצמתי וארכיטקט של אירועים".
בעוד הנהגת חמאס בחו"ל נכונה יותר לפשרות במגעים לעסקה, סינוואר מוכן פחות לוויתורים מול ישראל - לדברי הגורם מכיוון שהוא יודע שהוא צפוי להיהרג בין אם המלחמה תסתיים ובין אם לאו
סינוואר מסתתר לפי הערכות במנהרות ברצועת עזה, כנראה בחאן יונס ולא ברפיח. כפי שכבר דווח בעבר, גם ב"טיימס" מציינים כי יש קשיי תקשורת בינו לבין מנהיגי חמאס בחו"ל. גורמים ואנליסטים ששוחחו עם העיתון טענו כי יש לכך קשר לתקיפות הנרחבות של ישראל ברצועה, שפגעו בתשתיות התקשורת שם. לדברי גורמים אמריקנים וגורמים בחמאס, לפעמים נדרשים יום שלם כדי להעביר מסר כלשהו ויום נוסף כדי שסינוואר יקבל מסר בחזרה.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. תועד באחת ממנהרות החמאס
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
גורמים ישראלים ואמריקנים טענו כי סינוואר מנסה ליצור פילוג בחברה הישראלית, ובכך להגביר את הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדברי אותם גורמים, שחרור סרטוני החטופים מהשבי בשלבים הקריטיים של המשא ומתן נועד ליצור "זעם" בקרב הישראלים.
המודיעין הישראלי והמודיעין האמריקני, כך לפי הדיווח, מעריכים שהאסטרטגיה של סינוואר היא להמשיך במלחמה ככל הניתן על מנת להחריב את המוניטין הבינלאומי של ישראל ולפגוע ביחסים עם בעלת בריתה המרכזית - ארה"ב. בדיווח מועלית בצורה מרומזת האפשרות שהירי מרפיח לכרם שלום בשבוע שעבר, שממנו נהרגו ארבעה לוחמים, היה "הימור" מצד חמאס כדי שישראל תיכנס לרפיח - כפי שאכן קרה - כשברקע ההתנגדות האמריקנית העזה לפעולה שכזו.
2 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני של עקורים שעוזבים את רפיח לחאן יונס
תיעוד פלסטיני של עקורים שעוזבים את רפיח לחאן יונס
הריסות ברפיח. סינוואר מעוניין בהמשך המלחמה
הגורמים האמריקנים שצוטטו בדיווח אמרו כי סינוואר מגלה "בוז" כלפי עמיתיו בחמאס ששוהים מחוץ לעזה, ושאותם הוא לא עדכן בתוכניות המדויקות של מתקפת 7 באוקטובר. אותם גורמים סבורים גם שסינוואר מאשר פעולות צבאיות של חמאס, אולם קציני מודיעין ישראלים אמרו ל"טיימס" כי הם לא בטוחים מהי מידת מעורבותו.
גורם מערבי בכיר שמעורה במגעים לעסקה אמר שנראה כי סינוואר מקבל החלטות ביחד עם אחיו מוחמד, גם הוא בכיר בחמאס. הגורם ציין כי בעוד הנהגת חמאס בחו"ל נכונה יותר לפשרות במגעים לעסקה, סינוואר מוכן פחות לפשרות שכאלו מול ישראל - לדברי הגורם מכיוון שסינוואר יודע שהוא צפוי להיהרג בין אם המלחמה תסתיים ובין אם לאו. הגורם הוסיף כי גם אם תושג עסקה, ישראל צפויה להמשיך לרדוף את סינוואר עד סוף חייו.