מאז שהחלה הלחימה מטחים כבדים משוגרים מרצועת עזה לעבר אשקלון, שרבע מתושביה כבר התפנו. ראש העיר תומר גלאם קרא אמש (חמישי) לממשלה לסייע לפנות אוכלוסיות חלשות ואת אלו שאין להם מיגון. "צריך להודות על האמת הכואבת - תושבי השכונות הוותיקות באשקלון חיים כמו ברווזים במטווח", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
תומר גלאם בפינוי תושבי אשקלון
תומר גלאם בפינוי תושבי אשקלון
"דורש למצוא פתרון מיגון ראוי לאשקלון". גלאם
(צילום: באדיבות עיריית אשקלון)
"אשקלון מורגלת לצערי לסבבי לחימה, יותר מעשור שאנחנו חיים כאן תחת אש ונושאים בתואר המפוקפק של העיר המטווחת ביותר בישראל, אבל אנחנו נמצאים במציאות אחרת - מציאות של מלחמה", הסביר גלאם. "אנחנו יודעים לתת מענה בחירום, מתורגלים במצבים מהסוג הזה, אבל המלחמה הזאת חשפה את ההזנחה רבת השנים של כל ממשלות ישראל לדורותיהן את העיר אשקלון, ובכל אזעקה מחדש אנחנו מקבלים הוכחה חיה לאוזלת ידה של המדינה".
לדברי גלאם, כ-40 אלף מתושבי העיר נמצאים בסיכון בשל עשרות אלפי בתים נעדרי מיגון."ילדים קטנים ועד קשישים, אנשים עם צרכים מיוחדים ועד מבוגרים בכיסאות גלגלים, מרימים את ידיהם לשמיים בתחינה לנס כי אפילו מיגון בסיסי אין להם וכשהאזעקה נשמעת נותר להם רק להתפלל", הוא אמר. 
"בשש השנים האחרונות אני זועק זאת, מול כל ממשלה באשר היא, ודורש למצוא פתרון מיגון ראוי לאשקלון", הוסיף בעוד הירי לעיר מתחדש. "התקציבים לא נמצאו, ההבטחות נשארו רק על הנייר. עשרות אלפי רקטות שנורו במרוצת השנים לעבר העיר והפכו את חיינו לסיוט, ואת ילדינו לפוסט טראומטיים, לא הזיזו למקבלי ההחלטות".
נפילה באשקלון
(צילום: יואב זיתון)

גלאם הוסיף כי "אנחנו סופגים כאן לאורך השנים אבדות, נזקים כבדים בגוף, ברכוש ובנפש, בכל ימי לחימה כאלה מצטרפים מאות נפגעי חרדה - ואף אחד לא טורח אפילו לפצות אותם. עסקים כאן קורסים כי אי אפשר לנהל עסק שחייבים לשתק כל חצי שנה, ואף אחד לא מדבר איתנו על הקלות, על הטבות מס, שאנחנו זכאים להן בצדק ולא בחסד".
לטענת גלאם, "אפילו תוכנית פינוי ממשלתית מסודרת אין לנו. אני לא מצפה מהממשלה לפנות עיר של 170 אלף תושבים, אבל לפחות תדאגו לאוכלוסיות החלשות, נעדרי המיגון, מי שעבורם כל אזעקה היא פוטנציאל למוות, כי אין לאן לברוח, אין היכן להסתתר. אנשים מוגבלים שלא יכולים להגיע למרחב מוגן, כי אין להם בבית ממ"ד, קשישים, משפחות שלמות שרצות בין חדרי מדרגות - זו לא מציאות שאנחנו יכולים להשלים איתה".
מאז שהחלה הלחימה, נורו לעבר אשקלון 962 רקטות - 164 מהן נפלו בשטחי העיר וגרמו ל-323 זירות. "שלא תתבלבלו - אנחנו לא בוכים", המשיך גלאם, "אנחנו רק מצפים לקבל את מה שמגיע לנו. את הכוח המניע אותי להמשיך להיאבק למען תושבי העיר, אני שואב מהתושבים. אני מחויב לדאוג לשלומם, לשמור על חייהם. נכון, אין לנו משאבים של מדינה, אבל נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לתת מענה למי שבאמת לא מסוגל להתגונן".
3 צפייה בגלריה
חייל מילואיום עוזר לתושבים מ אשקלון להתפנות   11.10
חייל מילואיום עוזר לתושבים מ אשקלון להתפנות   11.10
"זו לא מציאות שאנחנו יכולים להשלים איתה". תושבים מתפנים מאשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
3 צפייה בגלריה
תומר גלאם בפינוי תושבי אשקלון
תומר גלאם בפינוי תושבי אשקלון
גלאם וחיילי פיקוד העורף באשקלון
(צילום: באדיבות עיריית אשקלון)
לדבריו, "למרות ההתמודדות המורכבת, למרות האתגרים הקשים והמציאות הבלתי נתפסת עימה מתמודדים תושבי העיר שלי, הם מפגינים חוסן מעורר השראה ואיתנות ברמה הגבוהה ביותר. אני פוגש אותם בזירות הנפילה, פוגש משפחות שבתיהן ספגו פגיעה ישירה ונראים כעת כמו עיי חרבות, פוגש ילדות וילדים שלא מפסיקים לרעוד, עוצר את הדמעות, מחזק אותם ואומר להם - אתם גיבורים, מגיע לכם יותר מהמדינה שלכם, שהזניחה אתכם ולא העניקה לכם את הטיפול לו אתם ראויים". 
גלאם גם הפציר במקבלי ההחלטות לדאוג שהמלחמה תסתיים אחרת מסבבי הלחימה הקודמים. "יש לנו רק דרישה אחת לממשלה - אל תעצרו, אל תהפכו את המלחמה הזו לעוד סבב לחימה", הוא אמר. "הבטחתם להשמיד את חמאס ואת הג'יהאד - פחות מהתוצאה הזו לא נקבל, ולא נעמוד מנגד אם זה לא יקרה. לא איבדנו לחינם את מיטב בנינו ובנותינו במלחמה הזו שנכפתה עלינו, לא לחינם נטבחו משפחות, תינוקות, ילדים והורים, קשישים וניצולי שואה בבתיהם".