ריאיון עם ראש העיר ת"א רון חולדאי
(צילום: עידו ארז, ירון ברנר)

ההפגנות אמש (שבת) נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ שברו שיאים, עם כרבע מיליון משתתפים, בהם כ-160 אלף שהגיעו להפגנה בצומת קפלן בת"א. בין המשתתפים היה גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שאמר הבוקר באולפן ynet כי "אני רואה איך דברים שהקמנו אותם במהלך 75 השנים האחרונות הולכים ונהרסים, איך הרקמה החברתית של מדינת ישראל נפרמת - ולדאבוני אף אחד לא עוצר".
חולדאי העיד על עצמו כי "אמשיך להשתתף במחאה ובהפגנות עד שהדבר הזה יירד מעל הפרק. לא אתן לישראל להפוך להיות דיקטטורה וגם לא מדינת הלכה". לדבריו, "הגיע הזמן שיסבירו לציבור שאם יתרכז כוח אחד שגם ממנה את השופטים, גם ממנה את השרים בממשלה וגם יש לו את הכוח לחוקק - קוראים לזה דיקטטורה".
4 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
"דברים שהקמנו אותם במהלך 75 השנים האחרונות הולכים ונהרסים". המחאה אמש בת"א
(צילום: AFP)
היום הודיעו 37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית. טייסת 69 נחשבת לטייסת מהחשובות בחיל, שמובילה את התקיפות בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה שבין המלחמות), ומבצעים נוספים. חולדאי, שהיה טייס קרב בעברו, אמר כי "אנחנו אף פעם לא נמנענו מלהילחם אבל אני מבין את הלבטים האלה. גם אני אם הייתי צריך להגן על מדינה דיקטטורית לא בטוח שהייתי מתנדב".
לדברי חולדאי, "אני התנדבתי להגן על ערכי מדינת ישראל. אני לא מגן על בית במובן הבסיסי, אלא על בית במובן הערכי. תמיד כשנלחמנו הבנו שאנחנו מגנים על מדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות, על הבית הדמוקרטי שלנו, הבית המשגשג הזה שיש בו אוניברסיטאות ומחקר והיום סטארטאפ. הבעיה היא של המנהיגות שלנו שלא מבינה את זה".
4 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
חולדאי על מחאת אנשי המילואים: "אני לא מגן על בית במובן הבסיסי, אלא על בית במובן הערכי"
(צילום: ריאן פרויס, AFP)
הוא הוסיף כי "חיל האוויר הוא חיל שבנוי על אנשי המילואים שלו. זו השדרה הרחבה של אלה שנלחמים ובאים פעם בשבוע לעשות יום מילואים. עליהם בנוי הכוח, וזו משימה התנדבותית. המשמעות היא שאנחנו מאבדים את היכולת להגן על עצמנו מפני שאי אפשר להגן על דיקטטורה באמצעות התנדבות".
אצבע מאשימה חולדאי מפנה כלפי ראש הממשלה בנימין שנתניהו, שלדבריו הוא "מבין מצוין מה קורה, אלא שלא מעניין אותו יותר מה יהיה גורלה של מדינת ישראל. הוא רוצה לצאת מאימת הדין". לטענת חולדאי, נתניהו יודע שאם הוא ייצא נגד המהפכה המשפטית, "אז כנראה שממשלתו תיפול, והרי אם ממשלתו תיפול יהיו בחירות נוספות, ואולי יהיה גם ראש ממשלה אחר. אז הוא מקריב את מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"מבין מצוין מה קורה, אבל גורל מדינת ישראל לא מעניינן אותו יותר". נתניהו
( צילום: קונטקט)
חולדאי ציין כי הסכנה מתחילה עוד הרבה לפני הסירוב לשרת במילואים, מכיוון שלדבריו "תעשיית סטאראטאפ לא קורית במדינות דיקטטוריות, אלא רק במדינות עם חופש. ברגע שאין חופש אין סטארטאפ, אין כלכלה, אין יכולת להגן על עצמנו. צריך גם לרכוש ציוד ולהחזיק צבא". לדבריו, "עכשיו שאנחנו גם שוברים את כל מערכת היחסים שלנו עם כל העולם, כולל הידידה הכי חשובה שלנו ארצות הברית, זה סיכון בטחוני ממדרגה ראשונה. זו הבעיה עם המר ביטחון הזה - ביטחון לא ביטחון, כלכלה לא כלכלה והכול שקר".
ההודעה של הטייסים מטייסת 69 מגיעה ברקע ההצהרה של אנשי מילואים שיימנעו משירות אם התוכנית תיושם. יש לציין כי בהודעה כתבו הטייסים כי הם כן יתייצבו לפעילות מבצעית. גם לוחמי ההגנה האווירית פרסמו מכתב, שעליו חתומים בין השאר ארבעה מפקדי כוחות הנ"מ בעבר, התתי-אלופים במיל' אורי רם, אריה פישביין, גלעד רמות ואילן ביטון. "מהלכי החקיקה הננקטים בימים אלו על ידי הממשלה עלולים לגרור לדעתנו להתפתחות סכנה קיומית של ממש למדינה", צוין במכתב.
4 צפייה בגלריה
צוות שלדג
צוות שלדג
לא רק בחיל האוויר, יוצאי עוד ועוד יחידות מצטרפים למחאה: 669, צוות א' בשלדג, פעילות יחידת יהל"ם
( צילום: דובר צה"ל)
ביום שישי שלח מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר איגרת חריגה לאנשי המילואים של החיל, שבה קרא להם להתייצב לשירות, אם כי הבהיר שהוא "מכבד את ההתלבטות" שלהם, והצהיר כי לא ייתן יד למה שתיאר כ"ציור דמותכם באופן לא הוגן".
את האיגרת פרסם אלוף בר אחרי שיחה שערך בשישי האחרון עם אנשי צוותי האוויר, במילואים ובסדיר, וכן אנשי מערכי מודיעין ומבצעים בחיל האוויר. אלו הביעו בשיחה חשש שבעתיד הם יצטרכו להתמודד עם סוגיות חוקיות בהיבט הפקודות שהם מקבלים לביצוע לנוכח המהפכה המשפטית המתוכננת ולאחר דברי השר בצלאל סמוטריץ', שקרא "למחוק את חווארה" ואז חזר בו מדבריו. באיגרת שפרסם התייחס בר גם לסוגיה הזו, והדגיש כי צה"ל פועל "ללא כל שינוי" על בסיס אמות מידה מוסריות.