אתר החדשות Axios דיווח כי מספר דמוקרטים בכירים מעריכים כי הלחץ הגדול שמפעילים ראשי המפלגה, ומקורביו של ג'ו ביידן, ישכנע בסופו של דבר את הנשיא לפרוש מהמרוץ לנשיאות. לטענתם, לאור הלחץ שמופעל על ביידן הוא עשוי להודיע על פרישה כבר בסוף השבוע הקרוב. לפי הדיווח, לביידן נאמר שאם הוא יישאר במרוץ הוא יובס על-ידי דונלד טראמפ – ושתבוסה בבחירות בנובמבר תפגע במורשתו של הנשיא הדמוקרטי.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש (חמישי) כי ביידן שוקל כעת בכובד ראש את הפרישה מהמרוץ, ולפי גורמים דמוקרטים רבים, פרישה היא רק שאלה של זמן. "אני יודע שהוא עושה עכשיו חשבון נפש, הוא חושב על זה ברצינות רבה", אמר אחד הגורמים, שביקש להישאר בעילום שם. גורם בקמפיין ביידן, שגם הוא לא הזדהה בשמו, אמר לרויטרס: "כן, זה נגמר. זה רק עניין של זמן".
ביידן שוכח את שמו של שר ההגנה אוסטין

6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ברק אובמה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ברק אובמה
ביידן יפרוש מהמרוץ? אובמה מאמין שסיכוייו לנצח קטנים מאוד
(צילום: AP Photo/Ronda Churchill, Ethan Miller/Getty Images)
ביממה האחרונה פורסמו דיווחים לפיהם ביידן כבר לא שולל אפשרות של פרישה, על רקע החשש הכבד במפלגה הדמוקרטית מסיכוייו לנצח בבחירות - והתהיות לגבי תפקודו של הנשיא בן ה-81. ביידן אמנם מצהיר בפומבי שהוא לא מתכוון לפנות את הבמה, אך לפי הדיווחים האחרונים הוא כבר שואל את מקורביו אם לסגניתו קמלה האריס - שנחשבת לפייבורטית להחליף אותו במקרה שיפרוש – יש סיכויים טובים יותר בקרב מול טראמפ.
הדמוקרטים מעריכים שהסקרים שיפורסמו אחרי הוועידה הרפובליקנית הלאומית, שתינעל הלילה עם נאומו של טראמפ, יצביעו על מפלה קרובה לא רק בבחירות לנשיאות – אלא גם בבחירות לקונגרס. "הבחירה שלו או להיות אחד הגיבורים של ההיסטוריה, או להיות בטוח בכך שלעולם לא תהיה ספריה נשיאותית על שמו", אמר אחד מחבריו הקרובים ל-Axios. "אני מתפלל שהוא יעשה את הדבר הנכון, הוא בדרך לשם", הוא הדגיש.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
ארה"ב קמלה האריס ו ג'ו ביידן בצל הדיווחים על קרע ביניהם
ביידן והסגנית האריס
(צילום: EPA)
שלשום התפרסם קטע מריאיון חדש שנתן ביידן ושבו אמר כי ישקול לפרוש מהמרוץ לנשיאות רק אם תצוץ בעיה רפואית, הצהרה שהיו שפירשו אותה כהתגמשות מסוימת בסירובו העיקש של ביידן לוותר על המועמדות. שעות אחדות אחרי פרסום הקטע הזה, הודיע הבית הלבן כי ביידן נדבק בקורונה וכי הוא חווה תסמינים קלים. ההודעה כי נדבק בנגיף התפרסמה אחרי שהנשיא הגיע ללאס וגאס כדי להשתתף בכמה אירועי בחירות, ובשעה שבאחד מהם כבר חיכו לו תומכים רבים. ביידן עצמו מסר בציוץ ברשת X כי הוא מרגיש טוב, וכי אף שיהיה בבידוד בימים הקרובים הוא ימשיך במהלכם "לעבוד עבור העם האמריקני". הוא נמצא בבידוד בביתו בעיירה רחובות ביץ' בדלאוור.
אמש פרסם העיתון "וושינגטון פוסט" כי הנשיא לשעבר ברק אובמה, שביידן שימש כסגנו, אמר למקורביו שהוא צריך לשקול בכובד ראש את סיכוייו לנצח בבחירות. לפי העיתון, בימים האחרונים אמר אובמה כי הסיכויים של ביידן לנצח את טראמפ פחתו בצורה משמעותית. אובמה, שנותר דומיננטי מאוד במפלגה הדמוקרטית, שוחח עם ביידן רק פעם אחת מאז העימות הנשיאותי. לפי "וושינגטון פוסט", בשיחות עם מקורביו הדגיש אובמה כי ביידן בהחלט צריך להכריע בשלב זה אם להמשיך במרוץ או לפרוש. הנשיא לשעבר לא מתבטא בפומבי בנושא, ופועל מאחורי הקלעים.
6 צפייה בגלריה
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בוועידה הרפובליקנית במילווקי
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
ביממה האחרונה גבר הלחץ על ביידן מתוך המפלגה הדמוקרטית לפרוש מהמרוץ, בעקבות ההופעה הרעה והחלשה שלו בעימות הטלוויזיוני מול טראמפ לפני שלושה שבועות ופליטות הפה המטרידות שניפק מאז. אתמול פורסם סרטון מביך נוסף של ביידן, במהלך ריאיון לערוץ BET News.
בריאיון, שנועד בין השאר לעודד מצביעים שחורים להגיע לקלפיות, שכח ביידן את שמו של שר ההגנה שלו, לויד אוסטין. בשלב מסוים ביידן כינה את אוסטין "האיש השחור", ולאחר מכן ציין את שמה של קנטג'י בראון ג'קסון - שופטת שחורה בבית המשפט העליון.
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
לויד אוסטין
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
אתמול בלילה נחשף כי גם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר אמר לביידן בפגישה בין השניים בשבת כי "עדיף למדינה ולמפלגה הדמוקרטית אם יפרוש מהמרוץ לנשיאות", וכי גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, בכירה דמוקרטית הנחשבת לבעלת השפעה אישית על ביידן, אמרה לו לאחרונה בשיחה פרטית כי הסקרים מראים שהוא אינו יכול לנצח את טראמפ, וכי הדבר עלול להרוס גם את סיכויי הדמוקרטים להשיב לעצמם את הרוב בקונגרס.
לפי דיווח ב-ABC, שומר אמר לביידן כי כדאי ש"יעביר את הלפיד למישהו אחר", לא רק כדי לשמור על הסיכויים של הדמוקרטים לנצח בבחירות אלא גם כדי "לא להרוס את המורשת שלו". רשת CNN דיווחה כי פלוסי מצדה העלתה בשיחתה עם ביידן את אחד מיועציו על הקו כדי לדבר על נתוני הסקרים, אחרי שהנשיא טען בפניה כי סקרים מראים שהוא יכול לנצח.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאיון
מתעניין בסיכוייה של הסגנית האריס. הנשיא ביידן
(צילום: COMPLEX)
לפי CNN גם מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס הזהיר את ביידן מאחורי הקלעים כי המשך התמודדותו יוביל את הדמוקרטים להפסד. שלשום הפך חבר בית הנבחרים אדם שיף למחוקק הדמוקרטי הבכיר ביותר בבית שקורא פומבית לביידן לפרוש.
בסקר חדש של AP שפורסם שלשום השיבו כשני שלישים מהדמוקרטים שביידן צריך לעזוב את המרוץ, ושבראש המפלגה צריך לעמוד מועמד אחר. ביידן אמנם טען אחרי העימות כי "הדמוקרטי הממוצע" רוצה שהוא יהיה המועמד גם ב-2024, אך תוצאות הסקר מראות את ההפך הגמור: 65% מהדמוקרטים השיבו בסקר שביידן צריך לפרוש ולא להתמודד על כהונה נוספת.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"להעביר את הלפיד למישהו אחר"
(צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נתון מדאיג נוסף עבור ביידן שעלה מהסקר של AP הוא שרק 3 מכל 10 דמוקרטים משוכנעים שיש לו את היכולת הקוגניטיבית לתפקד היטב כנשיא עוד ארבע שנים. בריאיון בתחילת החודש הכחיש ביידן את הטענות על ירידה בתפקודו, וסירב להתחייב כי יעבור מבחן קוגניטיבי. הוא ציין כי לעימות מול טראמפ הוא הגיע חולה ותשוש, ואחרי לו"ז עמוס במיוחד.
פורסם לראשונה: 19:17, 18.07.24