בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני שלשום (שני), שעלתה לטונים גבוהים בזמן העימות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ספג האחרון מתקפות רבות מהשרים - וזכה להגנה משרי המחנה הממלכתי. הרמטכ"ל נשאל לגבי ה"יום שאחרי" ברצועת עזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו לקח אחריות: "תסתכלו עליי, ולא עליו".
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הסביר כיצד הצבא פועל מול חמאס, וזכה למתקפות מהשרים. הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
המלחמה שנשכחה, אבל משפיעה על המערכה נגד חמאס
28:26
במהלך הדיון, השרים שאלו את הרמטכ"ל מדוע לא משמידים את חמאס. הרמטכ"ל השיב: "אמרנו בבירור שהמטרה היא פירוק חמאס, וזה מה שאנחנו עושים. זה לא אומר שנשמיד עד אחרון הפירים, או אחרון פעילי חמאס". לדבריו, "צריך לחסל את היכולות הצבאיות והפיקודיות ואנחנו בדרך הנכונה. אפשר יהיה לבחון בעוד שנה אם הצלחנו במטרות המלחמה או לא".
השר גדי איזנקוט הדגיש בהקשר זה כי הציבור אינו מבין ש"מיטוט חמאס" לא אומר שלא יהיה יותר חמאס. לדבריו, ישראל צריכה לעבור כמה שיותר מהר לשלב ג' במלחמה, בשביל הלגיטימציה הבינלאומית. נזכיר כי ארה"ב מבקשת מישראל לסיים את הפעילות העצימה, ולעבור לשלב הכירורגי.
גנץ העיר שבכל רגע אפשר יהיה לחזור לשלב ב', לשהות בשטח, ואז שוב לחזור לשלב ג'. במהלך ישיבת הקבינט הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגע מאוד מההתקפות מצד שרים, כפי שסיפרו נוכחים בדיון. אחרי העימות החריף עם בן גביר נדרש הלוי עוד כמה פעמים להשיב לדברי השרים. שרי המחנה הממלכתי יצאו כאמור להגנתו.
במהלך העימות עם בן גביר ושרת התחבורה מירי רגב, שדרשו מהצבא לתת גיבוי לחיילים, השמיעו שרי המחנה הממלכתי הערה לפיה "זה לא התפקיד של הקבינט לבוא ולהתערב בשיקול הדעת של המפקדים". השרים הוסיפו שצריך לתת גיבוי גם למפקדים.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
תהתה אם הפרשנים אומרים שהרעבת האוכלוסייה בעזה "תשפיע על הנהגת חמאס". רגב
(צילום: מארק ישראל סלם)
3 צפייה בגלריה
טקס הארכת מינויו של נגיד בנק ישראל לכהונה נוספת
טקס הארכת מינויו של נגיד בנק ישראל לכהונה נוספת
הרמטכ"ל נשאל לגבי היום שאחרי, נתניהו השיב: "תסתכלו עליי, לא עליו"
(צילום: שלו שלום)
במהלך הישיבה פנה השר דודי אמסלם, שבדרך כלל משבח את הצבא, בשאלה לרמטכ"ל: "כיצד הופתענו ממנהרת הטרור הגדולה של החמאס בשג'אעיה?". השרה רגב הצטרפה: "מה השמחה בכלל לחשוף מנהרה של החמאס? מה קרה בזמן שישנו? יש סרט כזה, בזמן שישנתם?". הרמטכ"ל לא אהב את הטון של רגב: "אני לא ישנתי. לא הופתענו, ולא כל דבר צריך להגיד". רגב השיבה: "לא התכוונתי אליך, אבל יש כאן מציאות שצריך להבין איך קרתה".
בהמשך הבהירו גורמי הבטחון שלהנהגת החמאס לא אכפת מהאוכלוסייה בעזה. השרה רגב תהתה: "מה הפלא, בקצב הזה שמכניסים אוכל". ראש המל"ל צחי הנגבי הגיב: "מה פתאום, אנחנו לא מדברים פה על הרעבה". היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה: "הרעבה זה פשע מלחמה".
ריפרש
עזה של מטה: אתגר המנהרות של צה"ל / עם פרופ' קובי מיכאל
29:49
רגב מיהרה להצטדק: "אני לא מציעה הרעבה. אני רק שואלת מה אתם אומרים על פרשנים שאומרים להרעיב, אם זה ישפיע על הנהגת חמאס". הרמטכ"ל הלוי השיב: "מדורות עושים עם עצים ולא עם עצות".
השרים דנו גם ב"יום שאחרי" מבחינה ביטחונית, והצבא הציג סקירה על אזורי החיץ כחלק מההיערכות שתאפשר את חזרת תושבי העוטף לביתם. היועצת המשפטית לממשלה הבהירה שאזור החיץ הוא אזור זמני בלבד. שר האנרגיה ישראל כץ אמר: "אי אפשר לצאת מהרצועה עד שלא מחסלים את תשתיות החמאס". בן גביר התערב: "אני רואה שאתם כבר מסיימים את המלחמה. צריך להישאר בעזה".
בהמשך הדיון שר המשפטים יריב לוין מתח ביקורת על הרמטכ"ל, מדוע הביא לדיון את סוגיית אזורי החיץ אחרי שכבר הוחלט איך ייראו. הרמטכ"ל התגונן: "אתה מסתכל עליי?". ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא לעזרתו של הרמטכ"ל, ואמר: "תסתכלו עליי, ולא עליו".
פורסם לראשונה: 23:08, 19.12.23