1 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
(צילום: AFP)
מה עוד יכול להתרחש בלבנון שיוביל אותה למלחמת אזרחים עקובה מדם, ויסתיים בהשתלטות משמרות המהפכה האיראניים? לא הרבה. האיראנים מתחילים להתקרב מחדש, ממתינים להזדמנות. טועים מי שחושבים שענייני המדינה מתנהלים מארמון הנשיאות או ממשרדי ראש הממשלה בביירות. לבנון האמיתית מתנהלת מתוך בניין צנוע בדאחיה הדרומית, מרכז העצבים של ארגון חיזבאללה. המזכ"ל חסן נסראללה חוזר ומבהיר שאין לו כוונות להשתלט על לבנון. הוא לא צריך. מפתחות המדינה נמצאים אצלו על השולחן וארגונו מוביל ומנהל אותה בהתייעצות עם טהרן.
הבוקר (יום ב') יצאה לביירות משלחת בכירה של הליגה הערבית בקהיר. בראשה עומד סגן המזכ"ל, חוסאם זכי, דיפלומט משופשף וחכם, שרשם לעצמו לא מעט הצלחות בעולם הערבי. אבל סיכוייו להביא לפתרון בלבנון אפסיים. גם אם יצליח להידבר עם הצדדים (בלי חיזבאללה, אבל עם שרים המזוהים עם הארגון) המעורבות הזאת תסתיים בהצהרת כוונות לכל היותר, ודיבורים על המשבר חסר התקדים: יותר מ-70% מבין 3.5 מיליון תושבי לבנון נפלו אל מתחת לנקודת האפס בהכנסותיהם. 40% מהרופאים נמלטו לחפש דרכים חדשות בעולם הגדול, ולקחו איתם 35% מהאחיות שעבדו בבתי החולים מסביב לשעון בשיא ימי הקורונה.
אין מי שתייה. חנויות המזון מוכרות, למי שיכול להרשות לעצמו, בתעריפי שיא, אפילו לחם וגבינה. על בשר אין מה לדבר. בערים הגדולות מוצעים למכירה רהיטים, בגדים, תכשיטים - ואין קונה. בסוף השבוע נאלץ השופט החוקר בפרשת נמל ביירות, טארק ביטאר, לעצור את פעילויותיו עד למועד לא ידוע בגלל תלונה קנטרנית של אחד החשודים בפיצוץ.
יותר ויותר אזרחים, החל בבתו של נשיא לבנון, קלודין עאון, אשת ציבור בכירה, מציעים ללכת להסכמי שלום עם ישראל לפי התקדים של הסכמי אברהם במפרץ
שר הביטחון בני גנץ הציע בחודש שעבר סיוע ישראלי - מזון, תרופות ומים - לתושבי לבנון. הצעתו אמנם זכתה לתגובות עצבניות, אבל דבריו ממשיכים לחלחל. יותר ויותר אזרחים, החל בבתו של נשיא לבנון, קלודין עאון, אשת ציבור בכירה, מציעים ללכת להסכמי שלום עם ישראל לפי התקדים של הסכמי אברהם במפרץ.
עאון אמנם הושתקה בהוראה מגבוה, ואביה הנשיא גמגם תגובה לא מחייבת בנושא, אבל ברחובות ביירות, שבהם תלויות עכשיו תמונות של נסראללה כשחבל התלייה כרוך לצווארו, מתחילים להסתכל על "האויב הציוני" בצורה עניינית יותר. המרואיינים בתוכניות הטלוויזיה המובילות כבר לא פוחדים להזכיר את שמה של ישראל ולדבר על שיתופי פעולה מסחריים בעתיד הנראה לעין. לבנון, למי ששכח, היא לפני הכל מדינה של סוחרים ואנשי עסקים.
רק עכשיו נחשף כי לפני עשרה ימים אירע אירוע יוצא דופן בשגרירות לבנון בפריז. השגריר, ראמי עדוואן, כינס בהפתעה 50 יוצאי לבנון ובני הדור השני כדי לשטוח באוזניהם את המצוקה הכלכלית ולבקש סיוע "כמו שאנחנו מבקשים עכשיו מכל מדינות העולם". לשגריר היה ברור שהידיעה המרעישה תגיע לירושלים ותעורר תהיות.
סמדר פריסמדר פריתומריקו
שליח אמריקני, עמוס הוכשטיין, מקורבו של הנשיא ג'ו ביידן, מגיע לישראל לדון על חידוש המשא ומתן עם הלבנונים בעניין המחלוקת על הגבול הימי המשותף. לכאורה, נושא בחשיבות מדרג שני, אחרי שהלבנונים עצרו את התוכנית הישראלית לשגר לא רק אנשי צבא ומומחים לשרטוט גבולות אלא גם יועצים כלכליים ואנשי מסחר.
בפועל, הוכשטיין משמש סוג של מתווך בין שתי המדינות, אחרי שהכריז שהוא מקווה להגיע לפריצת דרך לא רק בענייני סימון הגבול. יותר ויותר סימנים לנכונות לבנונית ללכת עם ישראל, יותר ויותר גיבוי ערבי ומערבי, וחיזבאללה עוקב אחרי כל מילה, ושותק.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com