בני משפחות של 13 חטופים כבר היו בדרך לבתי החולים כדי להתכונן להגעתם, אבל אז הודיעו בחמאס, בעוד צעד של טרור פסיכולוגי - עד שישראל "לא תעמוד בהסכם", השחרור יתעכב. המחלוקות נגעו לכניסת משאיות הסיוע, ולדרך שחרור האסירים והאסירות הפלסטינים - וגורמי ביטחון הבהירו כי "אם החטופים לא יגיעו עד חצות - הלחימה תתחדש". בסופו של דבר, אחרי שעות מורטות עצבים, הודיעו בחמאס - החטופים ישוחררו.
פרשננו רון בן ישי מבהיר כי "לישראל לא צריכה להיות דילמה - ברגע שלא משחררים חטופים ישראל צריכה לחדש את האש, ובעוצמה. כל טענות חמאס הן תירוץ. עניין משאיות הסיוע הוא שקר מוחלט, ועניין סדר שחרור האסירים חסר משמעות אמיתית, היתפסות לפרט טכני ללא כל הצדקה.
3 צפייה בגלריה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק במשאית לרצועת עזה
( צילום: Mohammed ABED / AFP)
"ישראל צריכה לפעול בכל הכוח כדי להבהיר לחמאס שלא תשלים עם תעתועים ועיכובים שנועדו לתת לו שלושה דברים: להאריך את הפסקת האש שמקלה את הלחץ הצבאי בעזה; לגרום ללחץ של משפחות החטופים על הממשלה כדי לקבל את התעלולים, ולהציג כלפי חוץ תמונה שלפיה חמאס מנהל את העסק, ובכך להרוויח יוקרה בעולם הערבי".
המחלוקת העיקרית בין ישראל לארגון הטרור נגעה למספר משאיות הסיוע שנכנסו היום (שבת) לרצועת עזה. בהסכם בין הצדדים נקבע כי מדי יום ייכנסו לרצועה 200 משאיות סיוע, לצד 4 משאיות גז ו-4 משאיות דלק. בינתיים נכנסו כ-70 משאיות לרצועה.
3 צפייה בגלריה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה
( צילום: Mohammed ABED / AFP)
לטענת ישראל, אחת הסיבות לעיכובים בכניסת המשאיות היא שמעבר רפיח הוא מעבר קטן, ולכן כניסתן אורכת זמן כי למעשה הן נתקעו בפקק. בישראל מדגישים בנוסף שכמו אתמול, גם היום נבדקו 200 משאיות סיוע ורק לאחר מכן הן נשלחו לרפיח. כעת מתנהל משא ומתן בנושא, כשגורמי ביטחון איימו שאם עד חצות לא יועברו החטופים - הדבר יהווה הפרה של ההסכם, וצה"ל יחדש את התמרון הקרקעי והתקיפות.
בחמאס טענו שחוץ מנושא המשאיות, ישראל גם לא עמדה בקריטריונים של זהות האסירים ששוחררו מהכלא במסגרת העסקה. חמאס טען שישראל הייתה אמורה לשחרר "מהכבד לקל" - תחילה את אלו שנשלחו לשנות מאסר ארוכות יותר. בישראל לעומת זאת אמרו כי לא הייתה התחייבות, אלא רק הבטחה לעשות מאמץ. מנגד, בחמאס טוענים כי גם הם לא הבטיחו מצדם לשחרר ילדים חטופים ביחד עם אמהותיהם אלא רק "לעשות מאמץ" לא לפרק משפחות.
אוהד מונדר, ששוחרר אתמול מהשבי

בכיר חמאס, אוסמה חמדאן, טען בנוסף שצה"ל פתח באש חיה נגד עזתים בניגוד להסכם. בחמאס מאמינים שגם ישראל מנסה למשוך זמן. ועדיין, עושה רושם שהמשבר הנוכחי ייפתר.
אתמול, נזכיר, פתח צה"ל באש לעבר פלסטינים שניסו לחזור לצפון רצועת עזה בצל דיסאינפורמציה שהפיץ חמאס על הפסקת האש. הם עשו זאת חרף האזהרות של דובר צה"ל, ובניגוד לכרוזים שפוזרו ברחבי הרצועה, שהבהירו כי לא ניתן לשוב לצפון. ב-AP דיווחו ששני עזתים נהרגו מהירי של צה"ל.
3 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים
עצרת להחזרת החטופים
עצרת להחזרת החטופים בתל אביב
(צילום: satview)
לטענת חמדאן, בגלל שישראל הפרה את ההסכם אתמול והיום, הארגון בחר להגיב. "אנו סומכים על מאמצי המתווכים וממתינים לתגובתם. שלבי ההחלפה יושלמו לאחר קבלת התשובות", הוסיף.
המשא ומתן נמשך כל העת במעורבות קטארית, מצרית ואמריקנית. בשני הצדדים, ככל הנראה, לא רצו להגיע למצב של חידוש הירי בחצות: משפחות חטופים בישראל ממתינות במתח לחזרת יקיריהן בימים הקרובים, וההערכה היא שחמאס ביקש את ימי ההפוגה לצורך התארגנות מחודשת להמשך הלימה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב טלפונית ביחד עם המזכיר הצבאי, ראש המל"ל, שר הביטחון יואב גלנט, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט, ראש המוסד, ראש השב"כ, רמטכ"ל והאלוף ניצן אלון, ודם בשאלה מה יעלה בגורל העסקה ומה ישראל תעשה אם עד חצות החטופים לא ישוחררו.
שעות אחרי העיכוב נמסרה הודעה רשמית ראשונה, ולפי נתניהו קיים הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון כדי לוודא שהפעימה השנייה תתקדם כסדרה - וזמן קצר אחר כך דווח כי המשבר נפתר.
פורסם לראשונה: 19:42, 25.11.23