חרבות ברזל, היום ה-22: פיקוד העורף הודיע הערב (שבת) על החמרת ההנחיות לציבור, ואחרי ארבעה ימים בלבד החזיר את מדרג הרשויות באזור השרון, ירושלים ובגוש דן מצבע ירוק לתכלת. המשמעות היא שבאזורים אלה ניתן לקיים פעילויות חינוכיות רק במבנים שבהם יש מרחב מוגן, או בכאלה שאפשר להגיע מהם למרחב מוגן תקני בזמן אזעקות.
ביום שלישי האחרון הרחיב פיקוד העורף את מפת הרשויות הנכללות בצבע ירוק, המתיר לקיים פעילות ללא הגבלה. ההחלטה, שהתקבלה בזמן שנמשך ירי הרקטות מעזה, התקבלה בתרעומת בקרב הורים ומורים שטענו לבלבול ואובדן אמון. בתגובה החליטו ראשי רשויות רבים באופן עצמאי - בהתאם לגמישות שניתנה להם ממשרד החינוך - להפעיל את מערכות החינוך שלהם תחת מדרג תכלת.
שר החינוך יואב קיש דבק בהנחייתו לאפשר גמישות לרשויות המקומיות בטענה שהיא מוכיחה את עצמה: "ברגע שיש החרפה באיומים חוזרים אחורה בכפוף להנחיות פיקוד העורף ובהתאם לסיכונים. ברור שכרגע זה לא הזמן לחזרה ללמידה רגילה, אנחנו באירוע". הוא הדגיש כי אין בכוונתו לשנות את המדיניות עד שתישמר יציבות לפחות למשך יומיים-שלושה, ולכן אין גם כוונה לחייב את התלמידים להגיע לבתי הספר.
הנחיות משרד החינוך קובעות כי בהיעדר מקלטים או מרחבים ממוגנים מספקים, בתי הספר יקלטו תלמידים רק בהתאם לאפשרויות המיגון. למשל, אם מדובר בבית ספר שבו רשומים 400 תלמידים, אולם יש במרחבים המוגנים שבו יש מקום רק ל-200, אזי רק 200 יוכלו להגיע פיזית ללימודים. בית הספר יכול להחליט ללמד במשמרות או לשלב למידה מרחוק.
אולם מתלונות של מורים שהגיעו ל-ynet עלה כי ישנם בתי ספר שלא מתחשבים ב"פערי המיגון", ומזהירים שבמקרה של אזעקה יישארו מורים ותלמידים ללא הגנה. "בבית הספר שלנו יש שלושה ממ"דים שיכולים להכיל 400 איש לכל היותר, אבל מגיעים 700 תלמידים", סיפרה מורה.
מורה מבית הספר לחינוך מיוחד באזור תל אביב סיפרה שהמקלט המוסד אינו מונגש ואינו יכול להכיל את כל הצוות והילדים. לכן, תלמידים המסוגלים לכך ירוצו למקלט, ואחרים יעמד ליד במסדרון המוגדר ממוגן. "האם אני צריכה לסכן את עצמי? גם לי יש ילדים בבית ומשפחה שמחכה לי", אמרה.

אלה נוהלי משרד החינוך

עקרונות מפת ההתגוננות של פיקוד העורף:
יישובים בצבע ירוק: ניתן לקיים פעילויות חינוכיות ללא הגבלות.
יישובים בצבע תכלת: ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במבנים שבהם יש מרחב מוגן או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
יישובים בצבע כחול כהה: לא מתקיימות בהם פעילויות חינוכיות.
כאמור, בהתאם למדיניות משרד החינוך ההחלטה על קיום לימודים נתונה בידי הרשות המקומית, גם אם היא מוגדרת ירוקה. הרשות מחליטה על החזרה ללימודים פיזיים או על לימודים מרחוק. בשלב זה ועד להנחיה אחרת לא ייכפה על ההורים לשלוח את ילדם ללימודים פיזיים. יש לעמוד בקשר עם בית הספר ולעדכן אותו על מנת שיהיה מיודע בעניין ולשם שמירה על קשר.
הורים שבוחרים לא לשלוח את ילדיהם למערכת החינוך – יעשו זאת תחת ההבנה שהעברת תכני הלימודים לא תחול על בית הספר.