שמונה חודשים למלחמה, ואחרי שצה"ל כבר תמרן כמעט בכל חלקי הרצועה, מצפונה, מרכזה ומדרומה ממשיכות להגיע טענות קשות ותיאורים קשים בכל הנוגע למצבם של העזתים. בישראל מטילים את האחריות על האו"ם, שלא מפזר את הסיוע ההומניטרי ברצועה - בזמן ששם מאשימים כי המשך המלחמה לא מאפשר לעשות זאת. לכל אלה, מצטרפת סגירת מעבר רפיח - לאור השתלטות צה"ל עליו - ואזהרות קשות מצד האו"ם על רעב.
9 צפייה בגלריה
הרס בג'באליה
הרס בג'באליה
הרס בג'באליה, אחרי יציאת כוחות צה"ל
(צילום: Omar Al Qatta / AFP)
"שאלוהים ישלם לחמאס!": העזתים שמתקוממים
(צילום: שמוליק דודפור)

האו"ם אף טען היום כי מיליון פלסטינים עלולים להגיע למצב של רעב כבד באמצע החודש הבא - אם תימשך הלחימה. בדוח מטעם תוכנית המזון העולמית וארגון המזון והחקלאות של האו"ם נכתב כי המצב ברצועה מחמיר בגלל מגבלות על הסיוע ובשל מה שתואר כ"קריסת מערכת המזון" ברצועה בשמונת החודשים האחרונים.

"בונים מחדש את ג'באליה"

מול האשמות האו"ם, בישראל אומרים כי ביממה החולפת הועברו 82 משאיות דרך מעבר ארז - לצפון הרצועה. מלבד זאת, הועברו 181 משאיות דרך מעבר כרם שלום - כך שבסך הכול, עברו מישראל 263 משאיות סיוע הומניטרי. לצד כל אלה, הוצנחו אתמול חבילות סיוע - גם בצפון הרצועה - מצד ירדן.
במחנה הפליטים ג'באליה, משם יצא צה"ל ביום שישי האחרון אחרי שחילץ משם שבע גופות חטופים, עדיין אומדים את הנזק הכבד. במחנה כבר החלו תושבים בעבודות ניקיון ופינוי ההריסות. אף שחלק מהבתים כלל לא ראויים למגורים - תושבים רבים מעדיפים לחזור אליהם מאשר להתגורר במחנות האוהלים.
9 צפייה בגלריה
הרס בג'באליה
הרס בג'באליה
הבתים לא ראויים, אבל התושבים מעדיפים אותם על פני האוהלים. ג'באליה
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
9 צפייה בגלריה
הרס בג'באליה
הרס בג'באליה
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
נבילה סלים, תושבת ג'באליה, מתעדת באופן יום-יומי ברשת את המצב בג'באליה. "אנשים התחילו לבנות מחדש את המחנה", אמרה באחד הסרטונים שפרסמה ברשת. "המרפאה של אונר"א נשרפה לחלוטין. קיבלנו שם טיפולים רפואיים - ועכשיו היא מלאה באנשים למרות הכול. לאן כולם ילכו?".
בינתיים, גם חמאס עושה סימנים של חזרה - לכל הפחות שלטונית. נאג'י סרחאן ראש ועדת החירום העירונית בצפון רצועת עזה, גוף ששייך לחמאס, אמר כי לפי ההערכות - צה"ל הרס כ-50 אלף יחידות דיור והרס את רשת הביוב והרחובות ברוב רשויות צפון רצועת עזה. לטענתו, 35 בארות מים נהרסו, לצד בתי ספר ומתקנים של אונר"א. הוא הוסיף כי גם העיירה בית חאנון ניזוקה קשות מפעילות צה"ל.
לפי האו"ם, המצב בצפון הרצועה מוגדר חמור - מאחר שהאזור מוקף בכוחות ישראליים. באו"ם טוענים עוד כי הם מתקשים להפיץ את הסיוע - בין היתר לאור אי-קיום חוק וסדר ברצועה, והגבלות ישראליות נוספות.

"ישנים בחדר מלוכלך, בבניין שהופצץ"

אמש פתח צה"ל במבצע אוגדתי במחנות מרכז הרצועה - גם באל-בורייג' וגם בעיר דיר אל-בלח. למבצע קדם מטס תקיפות, שלפי הפלסטינים, נמשך לאורך כל הלילה. "הרעש לא הפסיק כל הלילה", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס איה, עקורה שמתגוררת כיום בדיר אל-בלח. לדבריה, "בכל פעם שאנחנו מדברים על עסקה חדשה - הכיבוש משתמש בעיירה או במחנה פליטים כקלף מיקוח. למה אזרחים צריכים לשלם את המחיר? למה מדינות ערב והעולם לא יכולים לעצור את המלחמה?".
באל-בורייג' תועדו היום ואתמול תושבים עוזבים את המחנה - בעקבות המתקפה שבה פתח צה"ל.
9 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני ממחנה אלבורייג'
תיעוד פלסטיני ממחנה אלבורייג'
עוזבים את אל-בורייג', היום
הפלסטינים דיווחו כי במתקפה נהרגו עשרות, בהם גם ילדים. בין ההרוגים גם אשתו וילדיו של אבו מוחמד אבו סייף. "זו לא מלחמה. זה הרס במילים שאי אפשר לבטא", הוא אמר לרויטרס.
שורוק נביל, תושבת הרצועה, שנוהגת לשתף בטיקטוק את חייה ואת חיי משפחתה בצל המלחמה, סיפרה באחד הסרטונים שלה כי עזבה את מקום המגורים שלה בפעם התשיעית מאז תחילת המלחמה. "במעבר התשיעי שלנו מרפיח לאזור המרכז עברנו לחדר קטן ומלוכלך שניקינו. העברנו אליו את הדברים הדלים שנשארו לנו", היא אמרה בסרטון, שבו נראה גם הבניין שאליו עברה עם משפחתה. כולו מכוסה ברזנטים, אחרי שהופצץ בעבר.
9 צפייה בגלריה
מוצרים שנמכרים באל בורייג'
מוצרים שנמכרים באל בורייג'
הפירות בשוק באל בורייג', והנס קפה שנמכר ב-30 שקלים
למרות המתקפה הצה"לית, השוק בדיר אל-בלח ממשיך לפעול והוא מלא בסחורות. גם במחנה אל-בורייג', קניון אלבאבא ממשיך למכור פירות וירקות טריים. הסיוע והמסחר במרכז הרצועה לא פסק, ובתקופה האחרונה אף נרשמה שם ירידת מחירים. תמונות שפורסמו ממחנה אל-בורייג אתמול העלו כי קילו אבוקדו נמכר ב-35 שקלים, משמש ב-22 ואפרסק ב-22. חבילת קפה שחור נמכרת ב-33 שקלים, נס קפה ב-30, חבילת גבינה ב-21, דגים טריים ב-80 עד 110 שקלים לקילו ואננס בקופסאות שימורים נמכר ב-10 שקלים. מיונז נמכר ב-15 שקלים לקופסה.

המעבר סגור, התושבים בצפיפות

באזור ההומניטרי, "אל-מוואסי", שמשתרע ממרכז הרצועה עד דרומה - במקביל לים - נמצאים כרגע לפי הערכות האו"ם יותר ממיליון בני אדם בתנאים קשים ובצפיפות. מאז החלטת צה"ל לפנות את צפון הרצועה מתושבים, מנותבים לשם התושבים למחסות אוהלים ולשם מנותב רוב הסיוע ההומניטרי. מחמוד אל-ערג'ה, שהקים אוהל למשפחתו בסמוך למזבלה שהוקמה באל-מוואסי, סיפר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד": "עקרתי מרפיח וצפוף שם. לא הייתה ברירה, אז נאלצתי להקים שם את האוהל שלי. אנחנו סובלים מאוד".
9 צפייה בגלריה
אל מוואסי
אל מוואסי
האוהלים באל-מוואסי. יותר ממיליון מתקבצים שם
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
9 צפייה בגלריה
אוהלים באל מוואסי
אוהלים באל מוואסי
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled)
התושבים שנותרו ברפיח - אחרי שכמיליון בני אדם עזבו את העיר לפי הערכות האו"ם, סיפרו היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי טנקים נעו אל תוך העיר ומערבה. בצה"ל העריכו היום כי עד סוף החודש יגיעו למיצוי הפעולה ברפיח, בדגש על המנהרות. לפי הצבא, תוך שלושה שבועות ניתן יהיה לומר שיש הישגים בתת הקרקע נגד חטיבת רפיח.
בינתיים, בכל הנוגע לסיוע, מעבר רפיח נותר סגור מאז שצה"ל השתלט עליו. המצרים דורשים כי הפלסטינים ינהלו את המעבר, ולכן לא מאפשרים את העברת הסיוע ממנו. ביחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים אמרו כי כמות גדולה של משאיות ממתינה בצד העזתי של מעבר כרם שלום - וממתינה לאיסוף על ידי סוכנויות הסיוע של האו"ם. בניסיון לפתור את משבר מעבר רפיח, ישראל בתיאום עם ארה"ב מכניסה משאיות ממצרים דרך מעבר כרם שלום.