ה-FBI וה-CIA ניהלו במשך שנים חקירה סודית בנוגע לחשד שמצרים ניסתה להזרים באופן בלתי חוקי כמעט 10 מיליון דולר לקמפיין הבחירות של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-2016 - אז נבחר לנשיאות. החקירה נעצרה אחרי שמשרד המשפטים של ארה"ב, שבראשו עמדו אנשי טראמפ, חסם את בקשת חוקרי ה-FBI לקבל אישור לחפש רשומות בנקאיות שהיו חיוניות לחקירה. כך דווח בתחקיר נרחב של ה"וושינגטון פוסט".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ כנס של איגוד ה עיתונאים ה שחורים של ארה"ב ב שיקגו
דונלד טראמפ כנס של איגוד ה עיתונאים ה שחורים של ארה"ב ב שיקגו
כינה את א-סיסי "בחור פנטסטי". טראמפ
(צילום: AP Photo/Charles Rex Arbogast)
לפי התחקיר, חמישה ימים לפני שטראמפ הושבע לנשיא בינואר 2017, קיבל מנהל בסניף בנק בקהיר מכתב חריג מארגון הקשור לשירות הביון המצרי. המכתב כלל בקשה למשוך כמעט 10 מיליון דולרים במזומן מהחשבון של הארגון. עובדי הבנק הכינו את התשלום בשטרות של 100 דולרים, והכניסו אותו לתוך שתי שקיות גדולות. ארבעה גברים הגיעו ולקחו את התיקים, שבמסמכי בית משפט תוארו כ"שוקלים יחד 90 ק"ג, ומכילים מה שהיה אז נתח נכבד מעתודות הדולרים של מצרים במזומן". לפי הדיווח, המודיעין הגיע בחלקו ממודיע חסוי, שסיפק בעבר מידע שימושי.
גורמים משפטיים שלחו את התיק לרוברט מולר, שמונה באותה תקופה לחקור קשרים שהתקיימו לכאורה בין הקמפיין של טראמפ לרוסיה, בהתבסס על התיאוריה שההאשמות במצרים משתלבות עם התערבות אפשרית בבחירות בארה"ב. מולר ארגן את חוקריו בצוותים, והורה לאחד מהם לבחון את הזווית המצרית בתחילת קיץ 2017, אז תובעים וסוכני FBI החלו לבדוק את המידע הזמין לציבור ולתור אחר מידע נוסף.
בתחקיר נכתב כי צוות החקירה הבחין כי ב-19 בספטמבר בשנת 2016, פחות מחודשיים לפני יום הבחירות, נפגש טראמפ עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. לאחר הפגישה, הקמפיין של טראמפ אמר כי הוא הבטיח לא-סיסי שארה״ב תהיה "ידידה נאמנה" למצרים אם ייבחר לנשיא. בנוסף, טראמפ שיבח את א-סיסי במהלך ריאיון בפוקס ניוז, וכינה אותו "בחור פנטסטי". החוקרים גם לא פספסו את העובדה שטראמפ הזמין את א-סיסי להיות אחד מאורחיו הראשונים בבית הלבן, ונפגש עימו שוב בנסיעה הראשונה שלו לחו"ל כנשיא.
3 צפייה בגלריה
רוברט מולר
רוברט מולר
הנחה לבחון גם את "הזווית המצרית". רוברט מולר
(צילום: gettyimages)
החוקרים התמקדו גם בלוח הזמנים, שלפיו בזמן שהמועמד טראמפ נפגש עם א-סיסי ב-2016, הקמפיין שלו נכנס למצוקה כספית. הם למדו באמצעות ראיונות עם יועציו הקרובים ביותר כי אלה הפצירו בטראמפ לרשום צ'ק לקמפיין שלו, עבור "בליץ" אחרון. טראמפ סירב שוב ושוב - עד 28 באוקטובר, בערך חמישה שבועות לאחר הפגישה עם א-סיסי, כאשר הכריז על הזרמת כ-10 מיליון דולרים לקמפיין הבחירות. אף שהסכום נרשם בדוחות הכספים של הקמפיין כתרומה, היא נבנתה למעשה כהלוואה שהיה ניתן להחזירה לטראמפ.
התחקיר של ה"פוסט" מגלה כי החוקרים זיהו משיכת מזומן בקהיר בסך 9,998,000 דולרים - סכום כמעט זהה לסכום המתואר במידע המודיעיני, כמו גם לסכום שטראמפ הזרים לקמפיין שלו שבועות קודם לכן. תיאוריה מרכזית של החוקרים הייתה שטראמפ היה מוכן להעביר את הסכום הזה מחשבונו האישי מאחר שהוא ציפה לכסות אותו עם הכסף שיקבל מא-סיסי. עד תחילת 2018 החוקרים השיגו תיעוד מקומץ מחשבונות הבנק הנפוצים ביותר של טראמפ, וניתחו העברות גדולות בין מאי לנובמבר 2016 - בטרם פגישת טראמפ-א-סיסי בניו יורק ועד לאחר שטראמפ העביר כסף לקמפיין שלו. זה היה חלון זמן מצומצם יותר ממה שרצו החוקרים לבחון, ורישומי הבנק הספציפיים האלה לא הכילו ראיות לכך שטראמפ לקח כסף ממצרים.
3 צפייה בגלריה
טראמפ וא-סיסי בבית הלבן ב-2017
טראמפ וא-סיסי בבית הלבן ב-2017
טראמפ וא-סיסי בבית הלבן ב-2017
(צילום: AP)
כאמור, לפי התחקיר של הפוסט, תוך זמן קצר מתחילת החקירה נחסמו תובעים וסוכני FBI על ידי בכירים במשרד המשפטים מהשגת רישומי בנק נרחבים יותר, שלדעתם היו עשויים לשפוך אור גדול על החקירה. בסתיו 2019 החקירה כבר נעצרה לחלוטין, כאשר התובע הכללי שמינה טראמפ, וויליאם באר, קבע כי אין מספיק ראיות כדי להמשיך אותה. עוד לפני כן הורה באר לראש ה-FBI דאז כריסטופר ריי להטיל "פיקוח של מבוגרים" על הסוכנים שניסו להשיג את רישומי הבנק של טראמפ.
החקירה הייתה אפופה בסודיות במשך יותר משלוש השנים שבהן התיק היה פתוח, מ-2017 עד 2020. היא זכתה למעט תשומת לב רק פעם אחת, כאשר שופט פדרלי סגר את האולם כדי להסתיר את זהויות הצדדים בדיון, שתואר אז כ"מעורבות תאגיד זר בבעלות ממשלתית". ההנחה אז הייתה ש"התאגיד" המדובר הוא רוסי. בשבועות האחרונים של המרוץ לנשיאות ב-2020, לאחר סגירת החקירה, חשפה CNN כי הדיון המסתורי היה בפועל בנוגע לבנק מצרי.
"כל אמריקני צריך להיות מודאג מהצורה שבה המקרה הזה הסתיים", אמר לוושינגטון פוסט אחד המעורבים בחקירה. "משרד המשפטים אמור ללכת אחרי ראיות לכל מקום שהן מובילות". דובר הקמפיין של טראמפ, סטיבן צ'אנג, סירב לענות על שאלות מצד הפוסט, וכתב במייל: "זה פייק ניוז. אנשי הדיפ-סטייט ממשיכים לעבוד על הוושינגטון פוסט". מייקל שרווין, איש משרד המשפטים שסגר בפועל את התיק, אמר לעיתון: "קיבלתי את ההחלטה ואני עומד מאחוריה". דובר של ממשלת מצרים סירב אף הוא לענות על שאלות מפורטות שקיבל מהעיתון, וציין כי "זו חקירה שנסגרה ללא כתב אישום".