יפן עומדת להכריז על סנקציות נגד ארבעה מתנחלים. הצעד מגיע בהמשך לסנקציות שהטילו בארה"ב, האיחוד האירופי, צרפת, בריטניה, ניו-זילנד וקנדה. המתנחלים שנגדם צפויות להיות מוטלות הסנקציות הם: ינון לוי, צבי בר יוסף, משה שרביט ונריה בן פזי. ל-ynet נודע כי ההכרזה היפנית הרשמית צפויה ביום שלישי.
ריאיון עם משה שרביט שהוטלו עליו סנקציות
(צילום: חגי דקל)

בחודשים האחרונים הכריז הממשל האמריקני על שורה של סנקציות נגד "מתנחלים אלימים" וארגונים אשר לטענתם ביצעו מעשי אלימות ופשע נגד פלסטינים. בשבוע שעבר משרד האוצר של ארה"ב הודיע על סבב סנקציות נוסף נגד מתנחלים וישראלים קיצוניים. בין השאר, הוטלו סנקציות על רעות בן חיים מנתיבות, מראשי מחאת "צו 9"; יששכר מן מראשי חוות מן בדרום הר חברון; ואביעד שלמה שריד מרבבה. כמו כן, הוטלו סנקציות על היישויות הבאות: ארגון להב"ה, שנגדו כבר הוטלו סנקציות באיחוד האירופי, "חוות מן", חוות המוח בוואדי אל-סיק, חוות מיתרים בדרום הר חברון וחוות נריה ברימונים.
מלבד איסור כניסה לארה"ב ועיצומים פיננסיים שונים, במסגרת הסנקציות יוקפאו כל הנכסים שהארגונים הללו מחזיקים בארה"ב וייאסר על אמריקנים לבוא איתם במגע.
בהודעה האמריקנית, שקדמה להכרזה הצפויה ביפן, הם פירטו לגבי המעשים של המתנחלים שהובילו לסנקציות:
צבי בר יוסף: "תושב חלמיש, שעסק באלימות חוזרת ונשנית ובניסיונות לעסוק באלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית. בבעלותו של בר יוסף חווה, 'החווה של צבי', שהינה מאחז שממנו הוא מבצע אלימות נגד פלסטינים ומונע מחקלאים פלסטינים מקומיים גישה ושימוש באדמותיהם". גם על החווה הטיל הממשל האמריקני סנקציות.
משה שרביט: "שוב ושוב הטריד, איים ותקף אזרחים פלסטינים ופעילי זכויות אדם ישראלים בסביבת 'חוות משה', מאחז בגדה המערבית. באוקטובר 2023 פרסם שרביט איום על תושבי הכפר הפלסטיני עין שיבלי שבבקעת הירדן, ובעודו חמוש הורה להם לעזוב את בתיהם. איום זה הביא לכך שכמאה אזרחים פלסטינים נמלטו מהכפר שלהם מחשש לחייהם. סנקציות הוטלו גם על "החווה של משה", מאחז בלתי חוקי שהוקם על ידי שרביט ב-2021. המאחז משמש כבסיס שממנו הוא מבצע אלימות נגד פלסטינים".
נריה בן פזי: "גר ב'חוות רימונים', גירש רועי צאן פלסטינים ממאות דונמים של אדמה. באוגוסט 2023 מתנחלים, ובהם בן פזי, תקפו פלסטינים ליד הכפר ואדי א-סיק. בן פזי מואשם שעסק במישרין או בעקיפין או ניסה לעסוק בתכנון, הזמנה, הכוונה או השתתפות בתפיסה או נישול של רכוש על ידי גורמים פרטיים המשפיעים על הגדה המערבית".
1 צפייה בגלריה
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
חסימת משרדי אונר"א על ידי פעילי צו 9
(צילום: צו 9)
יש לציין כי למרות הצעד הזה יפן הינה מדינה ידידותית לישראל. מאז ה-7 באוקטובר יפן מכירה בזכות ישראל להגן על עצמה, קושרת פומבית ואף בדיוני מועצת הבטחון בין שחרור החטופים לבין הפסקת האש, הטילה סנקציות על ארגון החמאס ובכיריו ומתיחסת אליו כארגון טרור. בנוסף, שרת החוץ יוקו קמיקאווה הגיעה לביקור הזדהות בישראל בנובמבר האחרון ובדצמבר אירחה בטוקיו את נציגי משפחות ארגמני, אוהל וזכריה. שרת החוץ גם שיגרה לפני מספר שבועות מכתב ברכה לשר החוץ כץ, לאחר חילוצה של נעה ארגמני.
יפן אינה מכירה במדינה פלסטינית, שלא כמו רבות ממדינות המערב ודפוס הצבעותיה במועצת הבטחון הינו נגד הצעות ההחלטה של אלג'יריה ורוסיה בדבר כפיית הפסקת אש. למרות שחידשה המימון לאונר"א, הקפידה שלא להעביר כספים אלא לרכוש מוצרי הגיינה לנשים ומוצרים לתנוקות - כדי שהתמיכה שלה לא תגיע לידי מחבלי החמאס בצורה כזו או אחרת. היא גם עומדת בנחרצות באו"ם ובסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כנגד הפרות איראן בסוגיית הגרעין.
בתוך כך, דובר מחלקת המדינה האמריקני מת'יו מילר אישר בשבוע שעבר כי ארה"ב תטיל סנקציות על "צו 9", וכינה את הארגון "קבוצה קיצונית ואלימה". "צו 9 במשך חודשים ניסתה שוב ושוב לסכל את העברת הסיוע לעזה, בין היתר באמצעות חסימת כבישים, לעיתים באלימות. הם גרמו נזק למשאיות והשליכו סיוע מציל חיים על הכביש". במחלקת המדינה העבירו ביקורת גם על ישראל, שלא עושה די כדי לאפשר שהסיוע יגיע בשלום לרצועה: "לממשלת ישראל יש אחריות להבטיח את שלומן וביטחונן של השיירות ההומניטריות העוברות בשטחה. לא נסבול פעולות חבלה ואלימות המכוונות לסיוע ההומניטרי החיוני הזה".
"אנו משתמשים בסמכות לסנקציות על מבחר הולך ומתרחב של שחקנים, ומכוונים ליחידים וגופים המאיימים על השלום, הביטחון והיציבות של הגדה המערבית - ללא הבדל דת, עדה או מיקום", אמר לרויטרס אהרון פורסברג, מנהל המשרד למדיניות ויישום הסנקציות במחלקת המדינה האמריקנית.