תת-אלוף (במיל') מייק הרצוג, אחיו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, ימונה לשגריר ישראל בארצות הברית. כך הודיע אחר הצהריים (יום ו') ראש הממשלה נפתלי בנט. בלשכת בנט מסרו כי ההחלטה התקבלה בהסכמה עם שר החוץ יאיר לפיד, וכי הרצוג יכהן כשגריר בוושינגטון גם לאחר הרוטציה, כאשר לפיד יחליף את בנט כראש הממשלה. מינויו של הרצוג יובא בקרוב לאישור הממשלה.
הרצוג בן ה-69 מכהן כיום כעמית מחקר בינלאומי במכון וושינגטון, והוא היה אחד המועמדים המובילים לתפקיד השגריר בוושינגטון - תפקיד שאותו ממלא כעת גלעד ארדן, המכהן במקביל גם כשגריר באו"ם. הרצוג הוא בעל ניסיון מדיני וביטחוני - ויש לו היכרות עם בכירי הבית הלבן ממחלקת המדינה.
2 צפייה בגלריה
מיכאל מייק הרצוג
מיכאל מייק הרצוג
מייק הרצוג, השגריר הבא בוושינגטון. "היכרות עמוקה עם הגרעין האיראני"
(צילום: דנה קופל )
הוא לחם במלחמת יום הכיפורים בחזית הדרום, ולאחר המלחמה הצטרף לחיל המודיעין ושירת בו עד לשנת 1994. הוא השתתף בשיחות השלום עם ירדן, הפלסטינים, הסורים והירדנים. בתפקידיו האחרונים בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון, מזכיר צבאי וראש המטה של ארבעה שרי ביטחון, בהם שאול מופז, אהוד ברק ועמיר פרץ.
הרצוג נטל חלק פעיל במשאים ומתנים מדיניים רבים תחת חמישה ראשי ממשלה, ושימש כשליח מדיני מיוחד מטעם ראש הממשלה בשנים 2009-2014. בין היתר היה חבר בצוות שניהל את המשא ומתן עם סוריה. כמו כן, הרצוג לקח חלק במגעים החשאיים עם הפלסטינים בשנים 2014-2013.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל בוושינגטון. המינוי - בהסכמה עם לפיד
שגרירות ישראל בוושינגטון. המינוי - בהסכמה עם לפיד
שגרירות ישראל בוושינגטון. המינוי - בהסכמה עם לפיד
(צילום: Krokodyl, CC BY-SA 3.0)
להרצוג כאמור היכרות אישית וקרובה עם שורה של בכירים בממשל האמריקני, בהם הנשיא ג'ו ביידן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ק סליבאן, סגנית שר החוץ וונדי שרמן ועוד. הוא גם מכיר היטב את יהדות ארצות הברית ואת המפלגה הדמוקרטית. יחד עם זאת הוא נחשב א-פוליטי.
מלשכת בנט נמסר: "לאור ניסיונו העשיר וארוך השנים בזירה הביטחונית והמדינית, והיכרותו המעמיקה עם הסוגיות האסטרטגיות הניצבות בפני מדינת ישראל, בראשן הגרעין האיראני, החליט ראש הממשלה למנותו לתפקיד השגריר בארה"ב. ראש הממשלה ברך את הרצוג על בחירתו ואיחל לו הצלחה רבה במילוי תפקידו, לנוכח האתגרים המשמעותיים בזירה המדינית".