נאומו של וולודומיר זלנסקי
(צילום: רויטרס)

מתקפה על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, לאחר נאום הזום שלו היום (ראשון) בפני יותר מ-100 חברי כנסת ושרים. הוא תקף בחריפות את ממשלת ישראל ושאל מדוע היא לא מספקת נשק לאוקראינה ומדוע אינה מטילה סנקציות על הרוסים, אבל עיקר המתקפה הישראלית הייתה על החלק של הנאום שבו השווה בין מעשי הנאצים לאלו של הרוסים. בתוך כך, הכנסת הודיעה כי זוהו כמה מתקפות סייבר במהלך הנאום, במטרה להפריע לשידור החי ולהפילו. בכנסת אמרו כי כלל הניסיונות נבלמו.
בין השאר הזכיר זלנסקי שהפלישה לאוקראינה בוצעה ביום השנה להקמת המפלגה הנאצית ב-1920, והוסיף: "הקשיבו לדברי הקרמלין. הם משתמשים בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. הם קראו לזה 'הפתרון הסופי' לשאלת היהודים. אתם זוכרים היטב, אני בטוח, לא תשכחו לעולם. כעת במוסקבה שוב משתמשים במילים 'הפתרון הסופי', וכעת זה עלינו - על אוקראינה. ללא המלחמה נגד אוקראינה, כביכול, הם לא היו יכולים להבטיח את הפתרון הסופי לביטחונם, בדיוק כפי שהדברים נאמרו לפני 80 שנה".
שרים בכירים אמרו בתגובה לנאום: "ההשוואה לשואה מקוממת. זלנסקי עיוות גם את חלקה של אוקראינה ברצח היהודים". גורמים בכירים הוסיפו כי "האוקראינים שחטו יהודים, הרבה יהודים. היו גם חסידי אומות עולם, אבל הרוב שחט יהודים. שלא יעוות את ההיסטוריה".
(צילום: נדב אבס, אסף חן)

2 צפייה בגלריה
חברי הכנסת בזום לפני נאום ולדימיר זלנסקי
חברי הכנסת בזום לפני נאום ולדימיר זלנסקי
הח"כים והשרים בזום במהלך נאום זלנסקי
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ איתן גינזברוג באולפן ynet
(צילום: אסף חן)

השרים מתחו ביקורת גם על ההתקפה של זלנסקי על ישראל הן בהיבט של הסיוע לאוקראינה והן בהיבט של אי קבלת פליטים. חלק מהשרים חשבו שמדובר בכפיות טובה והגזמה מצדו של זלנסקי, ואמרו כי הופתעו מחומרת הדברים.
אחרים היו סלחנים יותר ואמרו שהם מבינים את נשיא אוקראינה: "הוא במצוקה, האנשים שלו מתים. קשה לשפוט אותו. גם אם ההשוואה לשואה לא נעימה, כאשר מפציצים בתי חולים ותינוקות מתים שם, אפשר להבין את המצוקה שבה הם נמצאים. חשוב שחברי הכנסת שמעו ויכירו את עומק המצוקה".
שר החוץ יאיר לפיד, שבניגוד לראש הממשלה נפתלי בנט גינה כמה פעמים את רוסיה על הפלישה לאוקראינה, לא תקף את זלנסקי בדבריו לאחר הנאום: "אני חוזר ומגנה את ההתקפה על אוקראינה ומודה לנשיא זלנסקי על שחלק את רגשותיו ואת מצוקת העם האוקראיני עם חברי הכנסת והממשלה. נמשיך לסייע ככל שביכולתנו לעם האוקראיני ולעולם לא נפנה את גבנו למצוקתם של אנשים היודעים את זוועות המלחמה
שר התפוצות נחמן שי, שמתח פעם אחר פעם ביקורת על מתווה הפליטים של שרת הפנים איילת שקד, היה בין אלו שהבינו את נשיא אוקראינה: "דברי זלנסקי אכן יוצאים מהלב ונכנסים ללב. העם האוקראיני הותקף, הדמוקרטיה האוקראינית הותקפה, הם נמצאים במצוקה גדולה. עלינו מוטלת החובה האנושית, היהודית והישראלית לסייע לו. הסיוע שלנו בגבולות אוקראינה ובמדינה עצמה הוא מרשים. עלינו מוטל גם להבטיח מקלט לפליטים. עשינו ונעשה כמיטב יכולתנו".
2 צפייה בגלריה
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
הקרנה פומבית של נאום זלנסקי בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
השר יועז הנדל נשמע אחרת: "אני ‏מעריך את נשיא אוקראינה ותומך בעם האוקראיני בלב ובמעשה, אבל אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה הנוראה של השואה, רצח עם שבוצע גם באדמת אוקראינה. המלחמה נוראה, אבל ההשוואה לזוועת השואה והפתרון הסופי מקוממת".
באופוזיציה הימנית היו אף חריפים עוד יותר. ח"כ יובל שטייניץ מהליכוד אמר על נאומו של נשיא אוקראינה: "אומרים שאין תופסים אדם בשעת צערו, אבל אם נאומו של זלנסקי, הנשיא היהודי של אוקראינה, היה נישא בימים נורמליים היו אומרים עליו שהוא גובל בהכחשת השואה".
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "השתתפתי בנאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי בזום כדי להביע סולידריות עם אוקראינה מול התוקפנות הרוסית. הביקורת שלו על ישראל לגיטימית וכך גם העלאת הציפיות שלו מאיתנו. לא כך ההשוואה המקוממת והמופרכת לשואה והניסיון לשכתב את ההיסטוריה ולמחוק את מעורבות העם האוקראיני בהשמדת היהודים בה".
חבר סיעתו שמחה רוטמן עקץ: "‏אני לא מבין אוקראינית, אבל אם התרגום ששמעתי מדויק, זלנסקי ביקש מאיתנו להתנהג כלפי האוקראינים כמו שהם התנהגו כלפינו לפני 80 שנה. מצטער, נראה לי שניאלץ לדחות את בקשתו. בכל זאת, אנחנו אומה מוסרית. אור לגויים".
ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר במשדר מאולפן ynet: "אני חושב שבסיטואציה כזאת אסור לשפוט את זלנסקי. הוא נמצא באירוע שהוא מאוד מאוד ייחודי. אם אנחנו היינו כנראה באירוע דומה, היינו באים מבקרים את כולם באותה חריפות".
ח"כ מוסי רז (מרצ) הוסיף: "אני לא אוהב השוואה לשואה. אין שום דבר שדומה לשואה. בזה הוא טעה. אם הוא חשב שזה מה שידבר לישראלים - זה הקטע בעיניי הפחות חזק בנאומו".
דיפלומט ישראלי הוסיף: "נאום רגשן ובוטה, רצוף סילופים היסטוריים מגמתיים. כך לא מדבר נכד של ניצולי שואה. המתקפה הרוסית על אןקראינה היא פשע מלחמה מתועב, אבל שואה היא לא. ישראל צריכה לסייע לעם האוקראיני מסיבות הומניטריות, נכון, אבל לא משום שאוקראינים הצילו יהודים בשואה. היו הרבה יותר רוצחים אוקראיניים אכזריים מאשר מצילים".