ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) הודיע הערב (יום ד') כי מנהיגו אבו אל-חסן אל-האשימי אל-קוריישי, שמינויו הוכרז רק לפני קצת יותר מחצי שנה, נהרג "בעודו נלחם נגד אויבי אללה". לא נמסר באילו נסיבות בדיוק מצא את מותו, אך מההודעה משתמע כי הוא נהרג בקרב כלשהו.
צבא ארה"ב מסר כי לפי המידע שיש בידיו, אל-קוריישי נהרג בהתקפה שביצע "צבא סוריה החופשית", ארגון גג של מורדים נגד נשיא סוריה בשאר אסד. ההתקפה, כך דיווח, בוצעה במחוז דרעא בסוריה באמצע אוקטובר.
4 צפייה בגלריה
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
המנהיג שמותו אושר בתחילת השנה, איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
חיילים מצבא עיראק מסירים את דגל דאעש אחרי ששחררו מידיו את העיר פלוג'ה, לפני 3 שנים
חיילים מצבא עיראק מסירים את דגל דאעש אחרי ששחררו מידיו את העיר פלוג'ה, לפני 3 שנים
חיילים מצבא עיראק מסירים את דגל דאעש אחרי ששחררו מידיו את העיר פלוג'ה, לפני 3 שנים
(צילום: AP )
את ההודעה על מות המנהיג מסר דובר דאעש, אבו עומאר אל-מוהג'יר, בקטע שמע שפרסם הארגון, ובו הוא הכריז כי המנהיג החדש של דאעש יהיה אבו אל-חוסיין אל-חוסייני אל-קוריישי. השם אל-קוריישי מקשר את שני המנהיגים, זה שכעת הוכרז מותו וזה שכעת הוכרז מינויו, לשבטו של נביא האיסלאם מוחמד: מצאצאיו של שבט זה אמורים לבוא כל החליפים, כלומר מנהיגי החליפות האיסלאמית שאותה מתיימר דאעש לייצג.
מינויו של אבו אל-חסן אל-האשימי אל-קוריישי הוכרז במרץ השנה, חודש אחרי מותו של המנהיג הקודם, איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, שנהרג בפשיטת כוח קומנדו אמריקני על כפר במחוז אידליב שבסוריה. הוא נהרג בשלב מוקדם של הפשיטה ההיא, כשהפעיל פצצה שהרגה אותו ואת בני משפחתו. לפי גורמי ביטחון עיראקיים ומערביים, אל-קוריישי שחוסל בפברואר היה אחיו של המנהיג המייסד של דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, שבעצמו נהרג בפעולת חיסול אמריקנית ב-2019.
לא הרבה ידוע על המנהיג שמותו הוכרז הערב, אבל ממעט הפרטים שנאספו עליו עולה כי הוא יליד עיראק. לפי הערכות, השם שבו הוצג היה שם בדוי, ושמו האמיתי מעולם לא נודע. דובר דאעש קרא לכל אנשי הארגון בכל המדינות להישבע אמונים למנהיג החדש, והדגיש כי הוא "אחד מבניה הנאמנים של המדינה האיסלאמית".
4 צפייה בגלריה
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
ביתו של אבו איברהים אל-האשימי אל-קורייש
זירת החיסול של מנהיג דאעש הקודם בפברואר השנה. פוצץ את עצמו ואת משפחתו
(צילום: AP)
הבית הלבן בירך הערב על הסתלקותו של אל-קוריישי, ודובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר: "אנחנו מברכים על ההודעה שמנהיג נוסף של דאעש אינו מתהלך עוד על פני האדמה".
בשנים האחרונות, הודות למלחמה שהכריזו נגדו מדינות העולם, פחת מאוד כוחו הצבאי של דאעש במזרח התיכון: בעוד שבשיאו, באמצע העשור הקודם, הוא שלט בשליש משטח עיראק ובשטחים נרחבים בסוריה, כעת הוא מתבסס על תאי טרור המסתתרים במקומות אלה ואחרים ועל ארגוני-משנה שנשבעו לו אמונים ומניפים את דגלו, בין השאר באפריקה. עם זאת, הוא עדיין נחשב לארגון מסוכן ביותר, ולכן סומן כאחד החשודים המיידיים בפיגוע הקטלני שאירע החודש באיסטנבול, פיגוע שאותו ייחסה לבסוף טורקיה למחתרת הכורדית.
ממש הערב דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס על התרעה חדשה שהעבירה טורקיה לפחות ל-24 שגרירויות מערביות בשטחה, ובה מסרה להן כי יש חשש לפיגועים בבירה אנקרה. בעקבות ההתרעה הזו מיהרה סרביה לקרוא לאזרחיה שלא לנסוע לטורקיה.