2 צפייה בגלריה
גיא רופא מנחם אלקלעי
גיא רופא מנחם אלקלעי
הגינקולוגים ד"ר גיא רופא ופרופ' מנחם אלקלעי, שעדויות נגדם נחשפו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות"
(צילומים: מתוך פייסבוק ואתר שיבא)
אחרי חשיפת ynet ו"ידיעות אחרונות" על הגינקולוגים שפגעו מינית, הכנסת אישרה סופית כי רישיונו של רופא שהורשע בעבירת מין יוקפא, עד לקבלת המלצת ועדה מיוחדת. הח"כים אישרו הערב (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת הרופאים ברוב של שמונה תומכים וללא מתנגדים.
כיום אין הליך משמעתי הנוגע לרופא שהורשע בעבירת מין, אלא רק הליך משמעתי כללי, שאינו מאפשר להטיל על רופא סנקציות, אלא לאחר שמוגשת לשר הבריאות קובלנה. בנוסף החוק אוסר על מעסיק להעסיק רופא שהורשע בעבירת מין רק כאשר מדובר במרפאות ובמחלקות המיועדות לילדים. כלומר רופאים שהורשעו בעבירות מין ממשיכים כיום לקבל מטופלים בכל מקום, כל עוד לא הוגשה קובלנה נגדם.
ריאיון עם הנשים שנפגעו מהגינקולוגים פרופ' אלקלעי וד"ר גיא רופא
(צילום: משי בן עמי)

החוק החדש קובע כי רישיונו של רופא שהורשע בעבירות מין יותלה באופן אוטומטי, מיד עם הכרעת הדין בעניינו בבית המשפט, ללא כל צורך בהגשת קובלנה. ההתליה תעמוד בתוקף עד שתתקבל החלטה של מנכ"ל משרד הבריאות, או מי מטעמו, שתתבסס על המלצה של ועדה מיוחדת שתדון בעניינו של הרופא שהורשע.
הוועדה המיוחדת תכלול לראשונה נציגה בעלת הכשרה וניסיון בתחום פגיעות מין. הוועדה תכלול לפחות נציגה אחת שהיא אישה. הוועדה המיוחדת תשמע את טענותיו של הרופא ושל נפגעת או נפגע העבירה לפני שתיתן את המלצתה. לאחר המלצת הוועדה, המנכ"ל יחליט אם לבטל את התליית הרישיון, להתלות את הרישיון לתקופה נוספת, או להגביל את תחומי עיסוקו של הרופא לתקופה שיקבע.
2 צפייה בגלריה
מיכל רוזין
מיכל רוזין
יוזמת החוק ח"כ מיכל רוזין. "הגנה נוספת וצדק עבור אלו שנפגעו"
(צילום: יואב דודקביץ')
יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין שהגישה את הצעת החוק אמרה: "המצב שבו רופא שהורשע בעבירות מין ממשיך לעסוק במקצועו הוא בלתי נסבל ומרחיב את מעגל הנפגעים מאותו אדם. התיקון לחוק הוא הגנה נוספת עבור אלו שעלולות ועלולים להיפגע מאותו אדם בעתיד, וצדק עבור אלו שנפגעו ממנו בעבר. הוא משנה את ברירת המחדל הקיימת, ולמעשה רישיון הרופא יותלה מרגע הכרעת הדין, ולא יהיה צורך להמתין להגשת קובלנה כפי שהחוק מורה כיום". היא הודתה לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית שסייעו בחקיקת החוק.
לפני כחמישה חודשים חשפנו ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" 32 עדויות של נשים על תקיפה מינית מצד האורוגינקולוג הבכיר מבית החולים שיבא פרופסור מנחם אלקלעי. 20 מתוכן הגישו תלונה במשטרה, והחקירה עדיין בעיצומה.
באותו חודש חשפנו גם 25 עדויות נגד כוכב הרשת ד"ר גיא רופא על תקיפה מינית. ארבע תלונות הוגשו נגדו במשטרה. נכון להיום התיק נמצא בפרקליטות מחוז צפון, וזו אמורה לקבל את ההחלטה אם להגיש נגדו כתב אישום.