דיווח רוסי על השמדת המטוס - שמייחס את התקיפה לאוקראינה
( מהטלויזיה הרוסית)

מטוס התובלה הגדול ביותר בעולם, אנטונוב-225 - שמכונה באוקראינית "חלום" - הושמד בימיה הראשונים של הפלישה הרוסית לאוקראינה, בעת שחנה בשדה התעופה הוסטומל הסמוך לקייב. המטוס נחשב לסמל באוקראינה ובעולם התעופה, ואחרי השמדתו אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרי קולבה כי "רוסיה אולי השמידה את ה'חלום' שלנו - אבל הם לעולם לא ישמידו את החלום למדינה חופשייה, חזקה ודמוקרטית". לאור כל אלה, אתמול בצהריים הופתעו חובבי התעופה לראות את המטוס טס במעגל מושלם מסביב לבירה קייב באתר מעקב הטיסות הפופולרי FlightRadar24.
3 צפייה בגלריה
המטוס ש"קם לתחיה" מבצע עיגול מושלם סביב
המטוס ש"קם לתחיה" מבצע עיגול מושלם סביב
המטוס ש"קם לתחייה" בעיגול מושלם מסביב לקייב
(צילום: FlightRadar24)
3 צפייה בגלריה
מטוס התובלה הגדול בעולם הוחרב ליד קייב
מטוס התובלה הגדול בעולם הוחרב ליד קייב
"להקים אותו לתחייה זו דרך למחות". המטוס ההרוס בשדה התעופה הסמוך לקייב
(צילום: מסך מהטלויזיה האוקראינית)
ה"טיסה" המסתורית של האנטונוב-225 אתמול נמשכה כמה דקות בגובה ובמהירות יציבים, ונראה היה שהמטוס קם לתחייה וטס תחת השם המחאתי FCKPUTIN. בתוך פחות משתי דקות הטיסה משכה אליה תשומת לב גדולה, והפכה לנעקבת ביותר באתר - עם יותר מ-40 אלף אנשים שצפו בה בזמן אמת. דבר מפתיע נוסף היה ששמי אוקראינה עדיין סגורים לטיסות אזרחיות, ואיש לא יכול להמריא, לנחות או לטוס בשמי אוקראינה.
עם חלוף הדקות נפתרה התעלומה: מישהו הזין בכוונה נתוני דמה, ולמעשה "עבד" על מערכות האתר וגרם להן לחשוב שאכן ישנה טיסה כזו - בזמן שהוא בכלל יושב בביתו שבצרפת. בשיחה עם ynet אמר מאתיו פיריגייה, מהנדס אווירונאוטיקה מצרפת והאדם שמאחורי המחאה, כי ביקש למחות גם נגד הפלישה הרוסית וגם נגד השמדת המטוס. לפיריגייה יש ידע נרחב בהנדסת תוכנה ובסייבר, והוא מעיד על עצמו כמי ש"אוהב לשחק עם כל מיני דברים טכנולוגיים ולבחון את גבולות היכולת של מערכות מסוימות".
ב-FlightRadar24, כל מטוס יכול לשדר את מיקומו על סמך מערכות הניווט שלו, וכך מערכות בקרה ומעקב - כמו גם מטוסים אחרים בסביבה - יכולים לדעת את נתוני הטיסה ללא צורך בכיסוי מכ"מ. פיריגייה הצליח לזייף שידור שנראה כמעט אמיתי של מטוס, עם נתוני טיסה, נתיב, רישום ואפילו אות קריאה ומספר זיהוי.
3 צפייה בגלריה
מטוס התובלה הגדול בעולם הוחרב ליד קייב
מטוס התובלה הגדול בעולם הוחרב ליד קייב
המטוס ההרוס בשדה התעופה הוסטומל
(צילום: מסך מהטלויזיה האוקראינית)
"אני מאמין גדול שפוטין הוא אידיוט", אמר פיריגייה. "אות הקריאה שנתתי לטיסה לא יועיל בכלום, אבל זה משך תשומת לב רבה. רציתי להביע מחאה וחשבתי שלהחזיר לתחייה את המטוס שנקרא 'חלום' זו בהחלט דרך לעשות את זה. במעשה הזה רציתי להביע תמיכה באוקראינה ולמחות נגד מעשיו של פוטין".
ב-FlightRadar24 התעשתו אחרי כמה דקות והסירו את הטיסה, אך פיריגייה אמר כי אם היו מחברים מחדש את מקור השידור שלו - הטיסה הייתה ממשיכה להופיע. פיריגייה פיתח לצורך המחאה תוכנה, שאת הקוד הפתוח שלה שיתף באתר בGitHub. לטענתו, אפשר לעבוד על האתר די בקלות. "יש אנשים שיכולים לעשות שימוש זדוני בפרצה שאיתרתי, וקיוויתי שהמעשה שלי יעלה את המודעות לעניין", אמר. "חשפתי את החולשה כדי שישימו לב אליה. אני בסך הכול אדם אחד עם משאבים מוגבלים, לקח לי ארבעה-חמישה ימים כדי להקים את המערך הזה. אני מעריך שצוות שלם של אנשי מקצוע שעובדים בגוף מסוים יכולים לעשות את זה הרבה יותר טוב, ואולי אפילו לגרום למקלטים אמיתיים במטוסים אמיתיים להראות מטוס שלא קיים. בכל מקרה מכ"מים אמיתיים לא יראו את המטוס המזויף".