דיון גזר דין לסגן רום אברג'יל, היום
(צילום: עידו ארז )
בית הדין הצבאי בקריה המשפטית שבמחנה בית ליד גזר אחר הצהריים (יום חמישי) 18 חודשי מאסר בפועל על סגן רום אברג'יל, שהורשע בעסקת טיעון ב-45 סעיפי אישום של מעשים מגונים וניסיונות להטרדה מינית של עשרות חיילות, אותן צילם במצבים אינטימיים.
בנוסף, הורד הקצין לדרגת טוראי, ונגזר עליו עונש מאסר על תנאי. הפרקליטות ביקשה עונש חמור יותר, של שלוש שנות מאסר. אברג'יל התנצל בדבריו האחרונים במשפט בפני קורבנותיו. הוא אמר כי אף תמונה או סרטון לא הופצו, והוסיף שגם לא התכוון לעשות זאת: "יצרתי עולם מקביל ומעוות ולא ידעתי להבדיל בין טוב לרע".
2 צפייה בגלריה
רום אברג'יל בגזר הדין
רום אברג'יל בגזר הדין
28 אירועים של צילומי חיילות ללא ידיעתן. אברג'יל בבית המשפט
(צילום: עידו ארז )
2 צפייה בגלריה
רום אברג'יל בגזר הדין
רום אברג'יל בגזר הדין
(צילום: עידו ארז )
השופט, אל"מ שחר גרינברג, גזר אמנם עונש מקל יותר מזה שביקשה הפרקליטות, אך הבהיר כי התופעה מתרחבת, ואמר שנדרשת הרתעה: "מתחייבת ענישה מרתיעה לאור שכיחות התופעה והזמינות לביצוע המעשים בידיו של כל אדם שמחזיק ברשותו טלפון. הנאשם פגע פגיעה קשה בערכי צה"ל ובחיילות, במקום בו הן אמורות להרגיש בטוחות. הנאשם נכשל כישלון חרוץ ומהדהד וחומרת מעשיו זועקת, לאורך שנות מעשיו בהם צילם חיילות בעירום חלקי או מלא בתכנון מוקדם, תוך שימוש באפליקציה שמאפשרת צילום בטלפון בזמן שנראה כבוי".
לדברי השופט, "מעשיו זדוניים ונלוזים כלפי מי שראו בו חבר, מפקד ורע. חלק מקורבנותיו נדרשו לפנות לטיפול ורבות אחרות כלל לא זוהו עד היום. אנו לא מקבלים את טענת הנאשם לפיה מדובר בסטייה מינית של מציצנות ולכן יש בכך להקל על עונשו: הוא בחר כיצד לנתב את דחפיו המיניים שהלכו והתגברו. קיימת תופעה ממארת ומתפשטת של פגיעה בפרטיות באמצעות צילום נסתר ולכן יש להחמיר בענישה".
הפרשה נחשפה ב-ynet לפני כשנה, אך בצה"ל נעתרו שוב ושוב לבקשותיו של הקצין לדחות את ההליכים במשפטו, לאחר שטען כי החל בטיפול שיקום ממושך נגד הבעיה הנפשית שלדבריו הובילה למעשיו. אברג'יל, ששירת כקצין במרכז האימונים הלאומי שבמחנה צאלים בדרום, הורשע לפני כחצי שנה ב-28 אירועים של צילומי חיילות במצבים אינטימיים ללא ידיעתן, ב-12 אירועים של מעשים מגונים כלפי חיילות, בשני ניסיונות לצילום חיילות ובשני סעיפים של התנהגות שאינה הולמת. בפרשה אותרו למעלה מ-30 קורבנות של אברג'יל לאורך תקופה ממושכת.
בסופו של דבר הודה אברג'יל במעשיו במסגרת עסקת טיעון. במהלך החקירה התגלו ברשותו של הקצין הצעיר למעלה מ-1,000 תמונות וסרטונים של חיילות שתיעד בבסיס לאורך קרוב לשנתיים, ולאחר פרסום זהותו הגיעו למצ"ח מתלוננות נוספות. הוא הואשם תחילה ב-81 סעיפי אישום, שצומצמו כאמור במסגרת העסקה.
בניגוד להליכים אחרים, שבהם הואשמו והורשעו קצינים או חיילים, במקרה של אברג'יל אף קצין שפיקד עליו לא הסכים למסור לבית הדין מכתבי המלצה בשבחו, על תפקודו בצבא, או להגיע ולהעיד לטובתו בשלב הטיעונים לעונש כדי להקל בעונשו. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, אברג'יל גם ערך את הסרטונים והתמונות שתיעד בסתר, ושמר אותן בתיקיות מסודרות.
עו"ד שלמה רכבי, סנגורו של הנאשם, מסר בתגובה: "מהיום הראשון הודה מרשי במעשים שביצע והביע צער על הכאב והפגיעה באמון נפגעות העבירה. מתחם הענישה שנקבע ע"י כבוד בית הדין (12 עד 24 חודשי מאסר) מהווה איזון ראוי והולם למכלול נסיבות העבירה ובכלל זאת - היבטי החומרה הצבאיים. יחד עם זאת, אנו סבורים כי בית הדין לא ייחס משקל ראוי להליך השיקום המשמעותי שעבר הנאשם בשנה האחרונה, במטרה לטפל בלקות שהביאה אותו לביצוע המעשים, לצד מעצר הבית הממושך והפיצוי הכספי לנפגעות העבירה, עליו הסכימו הצדדים. לפיכך - בימים הקרובים נשלים את לימוד גזר הדין ונקבל החלטות ביחס להמשך".