למרות איומי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אוניית הלוחמה האמפיבית של צבא ארצות הברית, USS Wasp ("הצרעה"), הגיעה שלשום (רביעי) ללימסול שבקפריסין. באתר החדשות הקפריסאי Cyprus Mail, צוין כי האונייה מכילה כ-3,000 חיילים אמריקנים.
הגעת אונייה הלוחמה האמריקנית ללימסול

4 צפייה בגלריה
נושאת מסוקים בלימסול
נושאת מסוקים בלימסול
מכילה כ-3,000 חיילים ועגנה בלימסול. USS Wasp - "הצרעה"
4 צפייה בגלריה
ספינה USS WASP צרעה של צבא ארה"ב
ספינה USS WASP צרעה של צבא ארה"ב
(צילום: ויקיפדיה/U.S. Navy)
לנוכח המתיחות במזרח התיכון, בצבא ארה"ב הבהירו כי הגעת האונייה ללימסול בוצעה כחלק מעצירה קבועה שתוכננה מראש. מפקד האונייה הוסיף כי "ביקורים מסוג זה משפרים את היחסים שלנו עם מדינות שותפות, ומאפשרים לנו לבנות קשרים המתבססים על ערכים משותפים וחוויות משותפות".
במקביל, גם העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, עסק היום בהכנות למלחמה בשטח קפריסין, למרות איומי נסראללה, ודיווח כי "משלחת צבאית אמריקנית הגיעה לאי וקיימה פגישות עם גורמים במשרד ההגנה והמודיעין בקפריסין". לפי הדיווח, המשלחת לוותה בכוח לוגיסטי צבאי וביטחוני גדול, וגורמים בקפריסין טענו כי "ארה"ב הודיעה להם על כך שהאי יהווה פלטפורמה ליירוט תקיפות צפויות מצד איראן, תימן ולבנון".
מנגד, בעיתון נכתב כי גורמים בקפריסין העבירו מסר ל"ציר ההתנגדות" השיעי איראני, דרך מדינות שאיתן יש להם קשרים, כי מה שקורה "נעשה בניגוד לרצונם והם לא רוצים לערב את ארצם במלחמה". לפי הדיווח בעיתון, הקפריסאים מסרו כי הם חוששים מכך שהאי יהפוך לזירת עימות עם איראן, חיזבאללה והחות'ים.
בתוך כך, בכיר בארה"ב אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" כי "הכוחות האמריקניים מוכנים כבר שבוע להתעמת עם כל תקיפה איראנית". כמו כן, בערוץ הסעודי ציטטו מקורות אמריקנים נוספים, שאמרו כי "איראן הבינה את המסרים שנשלחו על ידי וושינגטון ושאר העולם - כל תקרית פשוטה יכולה לפוצץ את המצב הנוכחי באזור".
4 צפייה בגלריה
חצאים חאסן נסראללה פאפוס קפריסין ארכיון
חצאים חאסן נסראללה פאפוס קפריסין ארכיון
נסראללה איים על קפריסין, שם הנשיא הבהיר: "לא מעורבים בעימותים צבאיים"
(צילום: shutterstock, אל-מנאר)
בצל המתיחות המתגברת סביב קפריסין, משרד החוץ באי הודיע לכל השגרירויות הזרות שגיבש תוכנית חירום לאומית לקליטה והחזרה של אזרחים זרים מאזורי המשבר. הקפריסאים ביקשו שכל בקשה הקשורה לתוכנית הלאומית ESTIA, כלומר טיסות יתר, נחיתות ועגינות, תופנה למרכז ניהול משברים של משרד החוץ.
האיומים של נסראללה על קפריסין החלו לפני כמעט חודשיים, אז הוא טען כי "יש לנו מידע שישראל משתמשת בשדות תעופה בקפריסין לאימונים, הם ישתמשו בשדות האלה במקרה של מלחמה. אם קפריסין תאפשר זאת, היא תהיה חלק מהמלחמה. אנחנו ממשיכים לתמוך בעזה ומוכנים לכל האפשרויות. כלום לא מפחיד ולא יעצור אותנו מהחובה הזאת. הפתרון הוא אחד: עצירת הלחימה בלבנון, תימן ועיראק - רק אחרי עצירת המלחמה בעזה".
נשיא קפריסין, ניקוס כריסטודולידס, אמר כי אמירותיו של נסראללה "לא משקפות את המציאות" - והבהיר כי ארצו "לא מעורבת בעימותים צבאיים, וממקמת את עצמה בצד של הפתרון, ולא הבעיה". לדבריו, קפריסין נמצאת בעמדה של כזו שמסייעת הומניטרית - "וזו עמדה מוכרת בעולם כולו - ובפרט בעולם הערבי". עוד אמר הנשיא הקפריסאי כי "המסדרון ההומניטרי (לעזה) הוא הראיה למחויבות שלנו לשלום וליציבות. קפריסין היא לא חלק מהבעיה - אלא חלק מהפתרון".
נשיא קפריסין אמר כי ארצו פתוחה לערוצים דיפלומטיים עם ממשלת לבנון - ואף עם ממשלת איראן. את דברי נסראללה הגדיר "מדאיגים", אבל הוא דחה את הטענות שארצו מעורבת בצורה כלשהי בפעילות צבאית: "קפריסין לא משתתפת באירועים צבאיים". הוא ציין עוד כי קפריסין מתכננת לדון בנושא בערוצים הדיפלומטיים גם עם מדינות אחרות. "המעשים שלנו שקופים. אנחנו מפגינים את המחויבות שלנו להיות חלק מהפתרון", הוסיף.
גם באיחוד האירופי מיהרו להתייצב לצד קפריסין, ודובר הנציבות האירופית לענייני חוץ וביטחון, פטר סטאנו, הדגיש: "קפריסין היא מדינה שחברה באיחוד האירופי, והמשמעות של זה היא שהאיחוד האירופי הוא קפריסין – וקפריסין היא האיחוד האירופי. כל איום על אחת מהמדינות החברות שלנו הוא איום על האיחוד האירופי". סטאנו הוסיף כי האיחוד האירופי מביע "סולידריות" עם קפריסין ו"ימשיך לעמוד לצדה".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה