1 צפייה בגלריה
ג’ון דמיאניוק
ג’ון דמיאניוק
"איוון האיום". דמיאניוק במהלך משפטו, ארכיון
(צילום: EPA)
משרד המשפטים של ארה"ב מסר בשבוע שעבר לעמיתיו בישראל את המסמכים המקוריים המציגים את שיוכו של מי שכונה "איוון האיום", ג'ון איוון דמיאניוק, לארגון הנאצי SS, ואשר שימשו את התביעה בישראל במשפטו ב-1987, שבסופו הורשע ונידון למוות.
דמיאניוק הורשע על-ידי הרכב מיוחד של בית המשפט המחוזי בירושלים, כי הוא אכן מי שכונה "איוואן האיום", אשר נהג באכזריות יוצאת דופן ביהודים שנכלאו במחנה ההשמדה טרבלינקה. כאמור, דמיאניוק נידון למוות, אך ב-1993 הרכב מורחב של חמישה שופטים בבית המשפט העליון קיבל את ערעורו וקבע כי זיהויו כ"איוואן האיום" מוטל בספק. דמיאניוק גורש חזרה לארה"ב באותה שנה.
המסמכים נמסרו במפגש היסטורי ומרגש בירושלים בין נציג משרד המשפטים האמריקני, אלי רוזנבאום, נציגת משרד המשפטים בישראל, עו"ד אפרת גרינבוים, המשמשת כמנהלת המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, ויונתן מטיוס, מנהל ארכיון התצלומים באגף הארכיונים של "יד ושם". המסמכים שהשיב רוזנבאום, המשמש כיועץ מטעם התובע הכללי של ארה"ב בנוגע לפשעי מלחמה, כוללים בין היתר את תעודת הזיהוי המקורית של דמיאניוק, שהונפקה לו על ידי ה-SS.
לאחר סיום ההליך המשפטי בישראל וחזרתו של דמיאניוק לארה"ב, הועברו המסמכים לתביעה האמריקנית לצורך ניהול הליכי גירוש ושלילת אזרחותו של דמיאניוק. בסיום ההליכים דמיאניוק גורש לגרמניה, ובהמשך הועברו המסמכים לגרמניה לצורך שימוש בהליך הפלילי שהתנהל נגדו במינכן - ושבסופו הורשע ב-2011 כי השתתף ביותר מ-28 אלף רציחות של אסירים יהודים במחנה ההשמדה סוביבור. הוא מת שנה לאחר מכן.
במהלך המפגש עם נציגי משרד המשפטים רוזנבאום שיתף מחוויותיו כתובע בתיקים של פושעי מלחמה נאצים, ובמיוחד בניהול ההליך נגד דמיאניוק בארה"ב, אז שימש כמנהל המחלקה לחקירות מיוחדות במשרד המשפטים האמריקני. רוזנבאום ציין את שיתוף הפעולה המשמעותי שקיבל מישראל, וכי השבת המסמכים, לאחר שנים רבות של עשייה בתחום של פשעי הנאצים, מסמלת סגירת מעגל עבורו.