5 צפייה בגלריה
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב. ארכיון
(צילום: בלה ארביב)
שינוי דרמטי בתנאי הסבסוד למעונות: שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע היום (רביעי) על החלת מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות לסבסוד מעונות היום שמיועדים לגילאי 3-0. מדובר בשינוי משמעותי בתנאי הסף שמטרתו לתמרץ את הורי הפעוטות להשתלב בשוק התעסוקה - והוא צעד ראשון לקראת היעד "חינוך חינם מגיל אפס" למשפחות שבהן שני ההורים עובדים, שעליו הכריז השר עם הכניסה לתפקידו.
ההחלטה תשפיע על משפחות חרדיות שבהן האב לומד בישיבה ואינו עובד - שעד היום היו זכאיות לסבסוד המעונות מצד המדינה. עד כה הקריטריונים לזכאות לסבסוד מעונות בעלי סמל (נעמת, ויצו והחברה למתנס"ים, אמונה ועוד) היו מבחני הכנסה, בעוד שרק האם הייתה מחויבת לעבוד לפחות בחצי משרה, מה שאפשר לאבות להמשיך וללמוד בישיבה.
5 צפייה בגלריה
מעון יום של נעמת. ארכיון
מעון יום של נעמת. ארכיון
מעון יום של נעמת. ארכיון
(צילום: נעמת)
לפי השינוי כעת, יצטרך בן הזוג גם הוא לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות (חצי משרה), ומשרד האוצר קבע כי על-מנת לקבל סבסוד במקרים שבן הזוג לא עובד - עליו ללמוד ולרכוש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה, דוגמת תואר ראשון, לימודי תעודה, סיעוד, הכשרה מקצועית ותעודת הוראה.
כ-85 אלף ילדים מקבלים כיום סבסוד למעונות היום שעומד על כ-1,000 שקל לילד בכפוף למבחן הכנסה, ומתוכם כ-23 אלף ילדים זכאים לסבסוד ואחד מהוריהם נמצא במסלול לימודים (כולל ישיבות). אולם רק 1,500 לומדים במוסד השכלה וב-21 אלף מקרים – הרוב המוחץ - האב לומד בישיבה. כלומר: כרבע מתוך כלל הילדים הזכאים.
עלות הסבסוד שניתן עד היום היא 1.2 מיליארד שקל בשנה, ו-400 מיליון שקל מתוכם עבור אותם 21 אלף פעוטות שאביהם לומד בישיבה. במשרד האוצר מדגישים כי המנגנון הקיים אינו מתמרץ עבודה, וכל משק בית שיתחיל לעבוד יקבל את התמיכה בהתאם לקריטריונים.
במשרד האוצר מבהירים כי כללי הזכאות הרגילים יישארו כלשונם - מבחן הכנסה לנפש, זכאות להורים יחידנים וכדומה, וככל שההורים ישתלבו בשוק העבודה במהלך שנת הלימודים הם יוכלו לקבל סבסוד החל מיום תחילת העבודה. הכללים החדשים יחולו החל משנת הלימודים הקרובה תשפ"ב שתיפתח בעוד פחות מחודשיים.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ליברמן: "צעד חשוב שמשנה את סדרי העדיפויות"

זמן קצר אחרי פרסום דבר התוכנית, אמר ליברמן: "סדר עדיפויות חדש. היום החלטתי לשים סוף לעיוות מתמשך במדינת ישראל בו הציבור העובד הופלה לרעה. החל משנת הלימודים הקרובה רק הורים שמשתלבים בשוק התעסוקה יוכלו להיות זכאים לסבסוד מעונות יום. אמשיך להוביל מהלכים שיבטלו תמריצים שלילים להשתלבות בשוק העבודה ולדאוג לציבור שעובד ומשלם מיסים.
"הזכאות תינתן להורים ששניהם עובדים בהיקף של לפחות 24 שעות שבועיות, כאשר יתאפשר סבסוד גם במקרים בהם בן הזוג רוכש השכלה או כישורים להשתלבות עתידית בשוק העבודה. כמו כן תיבחן זכאות לפי מבחן הכנסה לנפש ולחד הוריים (כפי שהיה). הורים שמצבם התעסוקתי ישתנה יוכלו לקבל סבסוד החל מיום תחילת העבודה".
עוד אמר ליברמן כי בשל הרכב הקואליציה לא יהיו קיצוצים בנושא הקצבאות, וטען כי לצערו בכך "אנחנו ממשיכים לסבסד ילודה ובטלה בשני מגזרים, חרדים וערבים - שני הסקטורים שתורמים הכי פחות למשק הישראלי. אבל אני לא משלה את עצמי שנוכל לשנות את זה כעת בגלל השותפים בממשלה הנוכחית".
רק שלשום אמר ליברמן בכנס לשכת רואי החשבון באילת כי "מי שלא עובד שיישב עם הילדים בבית". כל עוד החרדים היו בממשלה, סדרי העדיפויות היו אחרים. זוג צעיר שילם על מעונות יום בגלל שהמבחן לקבל את הזכאות לסבסוד היה הכנסה. אני רוצה שהמבחן יהיה כושר השתכרות. אם שני בני הזוג עובדים במשרה מלאה, אז הם חייבים לקבל מעונות יום חינם. מי שעובד קשה ושירת בצה"ל לא צריך לקבל עונש כמו שהיה עד עכשיו".
לצד זאת, ליברמן מיהר לציין כי "אם שואלים אותי אם זה נכון לקצץ בכל הקצבאות, גם של האברכים וגם בקצבאות ילדים - זה הכי נכון בעיניי. נתניהו כבר עשה את זה פעם כשכיהן כשר האוצר ומיד אחרי זה ראינו עלייה משמעותית בהשתתפות של חרדים בשוק העבודה, וגם עלייה ברמות ההשכלה והמיומנות שלהם".
בתוך כך אמר ליברמן כי "מי שנמצא בבמשרד האוצר חייב לקחת סיכונים. אני לא מתחייב על החלטות פופולריות. השילוב הנכון יהיה בין אינטרס המשק הישראלי ובין הגנה על חסרי הישע והחלשים".
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי משה גפני
אריה דרעי משה גפני
יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני
(צילום: עמית שאבי )

החרדים זועמים: "צעד דורסני ומרושע"

ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה הגיב על ההחלטה של שר האוצר: "ליברמן, שחתם על 53 מיליארד שקל לרע"מ לאחר שהבטיח ש'לא יישב איתם גם לא ביקום מקביל' ואיים לשפוט אותם כמו 'פושעי הנאצים במשפטי נינרברג', ממהר לפגוע בכבשת הרש של נשים חרדיות עובדות ובכך פוגע בכדאיותן לצאת לשוק התעסוקה. בנט וסער לא יינקו מאחריותם לפשע הזה".
לדברים הצטרף ח"כ יעקב ליצמן, שאמר: "ליברמן מיישם בפועל את מדיניות 'פן ירבה' של ממשלת הזדון בראשות בנט-לפיד, נגד החרדים ומסורת ישראל.
"מדובר בפגיעה ישירה ומכוונת נגד משפחות חרדיות, מתוך סלידה ושנאה כלפי ציבור האברכים ומשפחות ברוכות הילדים. זהו חלק ממדיניות הממשלה הרפורמית שמנהלת מאבק כלפי כל הקדוש והיקר לנו, בתיאום מושלם למסרי ההסתה הפרועה, שמוביל ליברמן בשנים האחרונות. נוכחנו לראות כי בנט, שקד וסער שהבטיחו 'לאזן' את איווט, אינם רלוונטים כלל ושותפים מלאים לרדיפת המשפחות החרדיות".
5 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן בכינוס ראשון של גוש האופוזיציה
יעקב ליצמן בכינוס ראשון של גוש האופוזיציה
"פגיעה מכוונת במשפחות החרדיות". ליצמן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני הוסיף: "הקריטריון שקבע ליברמן הרשע ימנע מאישה עובדת שבעלה לומד תורה את הסיבסוד לילד במעון ויפגע פגיעה כלכלית קשה במשפחות אלו. אנחנו ממתינים לבנט שאמר שלא ייתן לפגוע בציבור החרדי, והפגיעה הראשונה והקשה שנחתמה על ידי ליברמן הרשע מגיעה לעולם נגד הציבור החרדי, הנשים העובדות ולומדי התורה".
ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) תקף את ליברמן ואמר כי "שנאתו לחרדים בהתנכלותו לילדיהם הקטנים בגלל מחלוקות פוליטיות נובעת מהיותו פוליטיקאי מפוטם שקיבל חינוך במדינה קומוניסטית עם הרבה שנאה לדת. הציבור החרדי לא יירתע מליברמן, שעם שנאתו לדת הוא מבקש לקטוע את ההתפתחות הדמוגרפית של החרדים שממשיכים את המסורת היהודית מאז הרדיפות של פרעה במצרים".
יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי זעם גם הוא על מה שכינה "גזירת המעונות": "ההחלטה הראשונה של שר האוצר הינה פגיעה בחרדים. ליברמן, בצעד דורסני ומרושע, החליט לפגוע במשפחות ברוכות ילדים רק בשל היותן חרדיות. בנט וסער שהבטיחו 'לדאוג לחרדים' הקימו ממשלת שנאה שחרתה על דגלה את הפגיעה בעולם התורה".
קובי נחשוני השתתף בהכנת הכתבה