חיסולם האפשרי של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף ויד ימינו ראפע סלאמה הוא רעידת אדמה למגעים לקידום שחרור חטופים. אם חיסולם יתברר כוודאי, הרי שחוסלה חצי מהנהגת חמאס ברצועה - מה שעשוי להשפיע על יכולת קבלת ההחלטות של ארגון הטרור.
4 צפייה בגלריה
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
התקיפה בחאן יונס. האם דף חוסל?
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
 מנהרות ירושלים
 מנהרות ירושלים
משפחות חטופים צועדות לירושלים
הדיווחים על החיסול, שלו השלכות וודאיות על המשך הלחימה, מגיעים לאחר התכתובות הפנימיות של חמאס שנחשפו בתחילת השבוע בסוכנות הידיעות AP, ומהן עולה כי "המלחמה גבתה מחיר" מהמחבלים. גורמים בכירים בחמאס דחקו בלשכה המדינית לקבל את העסקה, למרות התנגדותו של סינוואר. ניתן להסיק כי החיסול עשוי לחזק את התקוממות הבכירים נגד סינוואר, ואת הטענות בארגון הטרור כדי הגיע הזמן לסיים את המלחמה.
בתוך כך, מוקדם בשלב זה לדעת מה יהיו ההשלכות על החטופים ועל העסקה שתביא לשחרורם. סביר להניח שגם אם החיסול יעכב או יתקעו את המגעים בשלב המיידי, הוא דווקא יגדיל את הסיכויים בטווח הארוך. החיסול מגביר את הלחץ על חמאס להסכים להפסקת אש כדי להבטיח את הישרדות המנהיגים שהולכים ומתמעטים, ואין ספק שהשיקול הזה עמד בבסיס החלטת הדרג המדיני לאשר את הפעולה הדרמטית. בנוסף, בישראל גם לקחו בחשבון שכדי לחסל אישיות כה בכירה כמו דף לא יהיה מנוס מפגיעה משמעותית בבלתי מעורבים.
הדיווחים על החיסול התקבלו כדיווחים על עשרות הרוגים ופצועים בתקיפה שנטען כי כוונה לאוהלים של עקורים באל-מוואסי בחאן יונס שבדרום הרצועה - אזור הומניטרי שבו לפי הדיווחים הסתתר דף, בין אזרחים. תחילה דווח על כ-20 הרוגים, אולם מקורות "רפואיים" בעזה מסרו לתחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" כי מניין ההרוגים באל-מוואסי שבחאן יונס חצה את ה-50. עוד דווח כי פצועים רבים פונו לבית חולים השדה שהוקם באזור.
לאחר התקיפה במוואסי שבחאן יונס

4 צפייה בגלריה
זירת התקיפה  במוואסי בחאן יונס
זירת התקיפה  במוואסי בחאן יונס
תיעוד מזירת התקיפה
גורם ביטחוני בכיר מעריך לא מדובר היה במבנה הקבע של דף וסלאמה, אלא בהזדמנות מבצעית שהתגבשה בשעות האחרונות. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי החיסול התרחש מעל פני הקרקע, ונלקח בחשבון שיהיו הרבה נפגעים. הפעולה אושרה על ידי הדרג המדיני על בסיס אינדיקציות. הייתה הזדמנות "מתפרצת" שאסור היה לפספס.
חיסול - אם אמנם היה - יכול להשפיע על נכונות חמאס להתגמש במגעים לעסקה, לא בגלל עצם הפגיעה בדף, אלא בגלל הפגיעה הסימבולית שהייתה חלק ממקור המוטיבציה של הארגון.
בימים אלו מתקיימים כאמור מאמצים לקידום עסקה להפסקת אש, שתשחרר את 120 החטופים שנותרו בשבי. ראש המוסד דדי ברנע נסע לקטאר וחזר, ודיווח לראש הממשלה בנימין נתניהו, שאישר את הדיווח. בתגובה נתניהו שלח שלשום את ראש השב"כ רונן בר לקהיר לדון בעניין פתרון לבעיית ציר פילדלפי ומעבר רפיח.
לפני כן, חמאס פרסם הודעה ובה הוא מאשים את ישראל במריחת זמן. בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר כי "הצד הישראלי אינו מגיב למאמצי המתווכים, מה שמאיים על הצלחת סבב המשא ומתן הנוכחי. האופטימיות האמריקנית הזהירה משקפת את הספקות של וושינגטון לגבי עמדות נתניהו שמפריעות למשא ומתן". לטענתו, "מצרים לא מסכימה שישראל תישאר בציר פילדלפי".
עינב צנגאוקר: "בעד לבוא על חשבון עם מרצחי חמאס, אבל לא על חשבון יקירינו"

"בעד לבוא על חשבון עם מרצחי חמאס, אבל לא על חשבון יקירינו"

עינב צנגאוקר, ממובילות מחאת משפחות החטופים ואימו של החטוף מתן, התייחסה לניסיון החיסול של מוחמד דף וההשפעה האפשרית על העסקה, ואמרה: "כולנו בעד לבוא חשבון עם מרצחי החמאס, אבל לא על חשבון חיי היקרים שלנו והסיכוי שלנו לקבל אותם חזרה.
"אם מוחמד דף חוסל כשהעסקה על השולחן, ונתניהו לא קם עכשיו ואומר שהוא מוכן לקבל את העסקה, גם במחיר סיום המלחמה, זה אומר שהוא ויתר על מתן שלי ועל שאר החטופים. אנחנו כפסע מעסקה וזה עלול להתפוצץ לנו בפנים. אנחנו נאבקים יום-יום כדי להשיב את הילדים והמשפחות שלנו הביתה. נתניהו, אל תקבור את החטופים. צא לציבור עכשיו ותכריז שאתה תומך בעסקה שעל הפרק בלי חירטוטים ותנאים חדשים. קיבלת את תמונת הניצחון. עכשיו די לטרפד, תביא עסקה!".
ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "בעקבות האירועים האחרונים ברצועת עזה, המשפחות מזכירות לראש הממשלה נתניהו כי אין ולא יהיה ניצחון לפני שיחזיר את כל 120 החטופים הביתה.
המשפחות פונות לנתניהו: 'אדוני ראש הממשלה, עסקת נתניהו נמצאת בישורת האחרונה לחתימה ולהחזרת החטופים הביתה, זה הזמן להורות לצוותי המו"מ להגיע להסכמות ולהחזיר את כולם הביתה, את החיים לשיקום ואת החללים והנרצחים לקבורה בארצם. אנחנו מחכים להם כבר 281 ימים. הגיע זמן חטופים'".