בקבוצות של ותיקי יחידת 8200 המולה רבה ללא שמחה. החברים מתקשים להאמין שמפקד היחידה הנוכחי, תא"ל יוסי שריאל, העז לפרסם באמזון ספר על תחום חשאי מתקדם שהוא אמון עליו במסגרת עבודתו, ועוד הותיר בו נתיב דיגיטלי מואר וקל לחשבונו הפרטי שבאמצעותו נחשפו כל פרטיו. זה נשמע מופרך, במיוחד כשהסתבר שהספר - The Human Machine Team - מציג דווקא את האופן שבו הבינה המלאכותית תשנה את הקשרים בין אנשי צבא לבין מכונות וירטואליות. לא בטוח ששריאל עצמו האמין למה שכתב, אחרת לא ברור כיצד לא הסווה את העקבות הדיגיטליות, שלו ולו בדרכים הגולמיות ביותר שידועות לכל טירון רשת.
רבים גם לא האמינו שבאתר מסחרי כה הומה כאמזון הוא העז לכל להציג את עצמו בעזרת ראשי התיבות Y.S, כ"אנליסט מומחה, מפקד יחידת מודיעין מובחרת ומנהל טכנולוגיה עם 20 שנות ניסיון בעבודה בנושאי ביטחון לאומי ואתגרים המאיימים על מדינת ישראל. תחומי ההתמחות שלו כוללים סייבר ומדעי נתונים. בשנת 2018 הוענק לו פרס ביטחון ישראל היוקרתי על פרויקט חדש מבוסס בינה מלאכותית (AI) נגד טרור". אפילו כורה מידע גידם ללא חיבור לחשמל יכול ב-40 שניות לחבר את כל הנקודות למידע ברור על האיש ועל היחידה. ההמולה התעצמה משהתגלה שבגרסאות מוקדמות של הספר באמזון נמצא שמו המלא (כמו גם בעמ' 77 בספר), ושבעבר שריאל ניהל פורום פומבי (בהיותו קצין מודיעין) ובו פרסם את משנתו בתחום לצד מספר הטלפון שלו.
1 צפייה בגלריה
הספר שכתב מפקד 8200 תא"ל י'
הספר שכתב מפקד 8200 תא"ל י'
תא"ל יוסי שריאל והספר שכתב
זעזוע ותיקי היחידה נובע מכך שהם (ואני נמנה עליהם) שירתו בתקופה שהיה אסור בכלל לציין שאתה מ-8200 או להזכיר בדרך כלשהיא שאתה קשור אליה, כדי לא להקל על האויב לחבר תמונת מודיעין מדויקת לגביה. וזה עוד היה בתקופה שהיה קשה לעקוב אחרי פעילות אנושית הרבה יותר מאשר היום. לא אשכח איך בלוויית אחד מאנשי הקבע בבסיס שבו שירתתי בסדיר גילו בני משפחתו לראשונה שהוא היה ביחידה, כשראו את הזר שהונח מטעם חבריו לשירות. עד אז הם ידעו שהוא עובד בחיל המודיעין, ותו לא.
ב-20 השנים האחרונות, ולמרות שבגלל הרשתות החברתיות נעשה קל הרבה יותר לחבר פיסות מידע זו לזו, סכר ביטחון המידע נפרץ לחלוטין. היחידה נחשפה בשמה ובהישגיה, כחלק מהפיכת "8200" למותג בינלאומי שניתן להפיק ממנו רווחים, בעיקר אישיים. חברות הייטק וחברות ביטחוניות התהדרו בגיוסים של פתרונות ואנשים מהיחידה, ומיהרו למכור אותם לכל המרבה במחיר. כבר אז, העובדה שבוגרי היחידה ניצלו את הידע והכישורים שצברו ביחידה לטובת עבודה רווחית לאחריה נתפסה בצדק ככשל מוסרי כבד. הפניות לראשי המערכת לעצור את התהליך - שכלל גם הברחת ידע ישראלי לחברות סייבר התקפיות שעובדות עם משטרים דיקטטוריים, חלקם עוינים - לא נענו, ולא במקרה. רבים ממפקדי היחידה בעשורים האחרונים היו בין אלה שנהנים מה"אקזיט" החוקי-אך-המסריח הזה. חלקם עשו זאת ממש מהמקפצה, כשכמה רגעים אחרי סיום תפקידם החלו לגייס כספים על בסיס הקשרים והמוניטין של תפקידם (בדומה לרבים בצמרת הביטחונית הישראלית, שלאחר סיום שירותם, מקימים מכונים מניבי משכורות נאות ועושים עסקים בזכות הקשרים והידע שרכשו בזמן שירותם).
היום מפתים מלש"בים לשירות ביחידה על בסיס ההבטחה להתעשרות מהירה במחוזות אלו אחרי צבא. עמותת בוגרי 8200 עוסקת בנושאים אלה ללא הרף בצורה גלויה, וכל המערכת מכוונת לשם
זה חלחל עד למטה, לרמת החייל הבודד. היום מפתים מלש"בים לשירות ביחידה על בסיס ההבטחה להתעשרות מהירה במחוזות אלו אחרי צבא. עמותת בוגרי 8200 עוסקת בנושאים אלה ללא הרף בצורה גלויה, וכל המערכת מכוונת לשם. ערכי הציונות וההגנה על המולדת נדחקו מעט לאחור.
זה הסיפור החשוב שנחשף כאן, ולא עצם חשיפת פרטי המפקד - שבלאו הכי ידועים לאויבינו. גם קלות הדעת וחוסר המקצוענות שהוא הפגין אינם העיקר, בוודאי לא אחרי 7 באוקטובר. העיקר הוא שלאדם בתפקיד בכיר בער לפרסם ספר כזה בזמן שירותו, וזאת כדי לקבע את עצמו כמומחה ייחודי בתחום לקראת העתיד. תהליך זה, ששריאל אינו הראשון שעשה זאת, מחייב חשבון נפש שיכיל לא רק היבטים אתיים אלא גם את השפעותיו על עשיית המודיעין. כי אם מישהו חושב שהתהליך אינו משפיע על התוצר המודיעיני עצמו (כפי שאולי ראינו גם ב-7 באוקטובר), יש לי ספר "אנונימי" באמזון למכור לו.
פורסם לראשונה: 00:06, 07.04.24