הכרעת הדין בפרשת התאונה בניסוי המדעי בתל אביב
(צילום: שחר גולדשטיין)

שבע שנים וחצי לאחר התאונה בניסוי המדעי בתל אביב, שבו נכוו שלושה ילדים, הרשיע בית משפט השלום בעיר ברשלנות חמישה מתוך שבעת הנאשמים בפרשה, בהם בכירים ברשת "אורט". שני הנאשמים הנוספים זוכו מחמת הספק.
התאונה התרחשה באירוע "יריד המדע" שהתקיים במרץ 2014 בכיכר רבין בתל אביב. האירוע, שהופק על ידי רשת "אורט", כלל ניסוי עם אלכוהול שבמהלכו פרצה אש שאחזה בשלושה ילדים וגרמה להם לכוויות וחבלות, שבעקבותיהן נזקקו לטיפול רפואי ולאשפוז. שני אחים בני שבע ותשע נפגעו באורח קשה מכוויות בפניהם ובצווארם וילד נוסף בן תשע נפצע באורח קל מכוויות בגופו.
5 צפייה בגלריה
אחד מהילדים שנפצעו באירוע
אחד מהילדים שנפצעו באירוע
שלושת הילדים נכוו ונזקקו לטפול ממושך. אחד מהילדים שנפגעו באירוע
(צילום: יוגב אטיאס)
השופט ירון גת הרשיע היום (ה') את שרונה קלדרון (52) מרמת גן, ראש תחום פרויקטים מיוחדים ברשת "אורט", סמדר אור (58) מראשון לציון, ראש היחידה לחונכות לימודית במסגרת מנהל ומחקר ברשת "אורט", רן סופר (68) מפרדס חנה, ראש המכון להשבחת ההוראה והלמידה במסגרת מנהל ומחקר ברשת "אורט", גלעד באיו (49) מתל אביב, מנהל חברה פרטית להפקת אירועים, וסולומון טקסיר (72) מחדרה, מהנדס הבטיחות ביריד המדע.
קלדרון, אור וסופר הורשעו בעבירה של מעשה פזיזות ורשלנות, שהעונש המרבי עליה הוא עד שלוש שנות מאסר. באיו וטקסיר הורשעו בעבירה של חבלה ברשלנות שהעונש המרבי עליה הוא עד שנת מאסר. שני הנאשמים הנוספים מרשת "אורט", אלונה אייזנברג ושמעון לוינזון, זוכו מחמת הספק. השופט הדגיש כי גם הם היו מעורבים ברשלנות שהביאה לתאונה, אך לא היו די ראיות נגדם.
השופט מתח ביקורת קשה על המורשעים ואימץ את עמדת הפרקליטות, תוך שהוא קובע כי "התאונה היא פרי באושים מקומם של רשלנות ממשית ומתמשכת, התעלמות מסוגיית הבטיחות והיעדר הפעלת שיקול דעת בטיחותי בסיסי מצד האחראים לאירוע ומצד האחראים על תוכן הפעילות ועל התלמידים המציגים".
5 צפייה בגלריה
שרונה קלדרון בהכרעת הדין
שרונה קלדרון בהכרעת הדין
"לא העמידה את בטיחות המעורבים בראש מעיניה". קלדרון בהכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
סמדר אור בהכרעת הדין
סמדר אור בהכרעת הדין
אור בהכרעת הדין
(צילום: מוטי קמחי)
גת הוסיף כי הייתה "התעלמות מוחלטת מנורות האזהרה שדלקו באור בוהק ביחס לסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בהצגת הניסוי המדובר באירוע, של 'תרבות הסמוך' - בדמות 'הסתמכות עיוורת' על ניסיון קודם בלתי רלוונטי ודבקות פסולה במנטרה מקוממת לפיה ניסוי באש ובכוהל המבוצע על ידי תלמידים קטינים אינו מסוכן ויהי מה, של התנערות מאחריות ו'גלגול' אחריות זה על זה, ועל גורמים חיצוניים שונים".
בסוף הכרעת הדין ציין בית המשפט כי "איש מהנאשמים לא בחר לקחת על עצמו אחריות, ולו אחריות ניהולית כללית, לתאונה המצערת ולחבלות החמורות שנגרמו לילדים נפגעי העבירה. איש מהם אף לא הביע אמפתיה אמיתית לסבל הרב והמתמשך של הילדים נפגעי העבירה ושל בני משפחותיהם".
בפתח הקראת הכרעת הדין, התנצל השופט על הזמן הרב שארך המשפט בשל מורכבות התיק. אחד המורשעים, מפיק האירוע גלעד ביו, לא להופיע להכרעת הדין למרות שחלה עליו חובה להתייצב לשמיעת ההחלטה.
5 צפייה בגלריה
הכרעת דין לנאשמים בחבלה ברשלנות בניסוי שנערך לתלמידים ב2014 בתל אביב
הכרעת דין לנאשמים בחבלה ברשלנות בניסוי שנערך לתלמידים ב2014 בתל אביב
הורי הילדים שנפגעו. "רשת 'אורט' לא לוקחת אחריות, לא מתעניינת בשלומם"
(צילום: מוטי קמחי)
לפי הראיות שהציג נציג הפרקליטות, עו"ד איתי פרוסט, כחלק מיום המדע ב-2014, שנערך ביוזמת משרד המדע, הוחלט לקיים בכיכר רבין בתל אביב יריד מדע תחת הכותרת "יום המדע הישראלי". משרד המדע התקשר עם רשת בתי הספר "אורט" כדי שתפיק את האירוע. בין היתר, הוקם אוהל ובו "מעבדת רחוב". תלמידי תיכון של רשת "אורט" הלומדים פיזיקה מוגברת היו אמורים להפעיל את המעבדה ולהדגים לקהל הרחב ניסויי מדע.
בניסוי שביקש להדגים תנועה של סירת קיטור, נעשה שימוש בצמר גפן טבול בחומר דליק המחמם מים בצינורית וכך נוצר קיטור המשתחרר בלחץ מפתח הצינורית ומניע את הסירה. עם תחילת היריד, ב-26 במרץ 2014, בסמוך לשעה 16:60, הגיעו לאוהל ביריד ל' ושני ילדיה הקטנים, בני שבע ותשע, וכן חברתה ה' עם בנה בן התשע, כדי לצפות בניסוי שערך תלמיד עם דגם סירת הקיטור.
במהלך הניסוי שם לב התלמיד שצמר הגפן אינו נדלק בהתאם לצורך הניסוי, ושפך עליו כמות גדולה של כוהל. כתוצאה מכך פרצה אש גדולה שאחזה בשלושת הילדים, שעמדו בסמוך למקום עריכת הניסוי, בעוד שתי האימהות מנסות לכבות את האש שאחזה בילדיהן. שלושת הילדים נכוו ונזקקו לטפול ממושך. שנים מהם נותרו עם צלקות על פניהם.
5 צפייה בגלריה
הכרעת דין לנאשמים בחבלה ברשלנות בניסוי שנערך לתלמידים ב2014 בתל אביב
הכרעת דין לנאשמים בחבלה ברשלנות בניסוי שנערך לתלמידים ב2014 בתל אביב
לא בדק לעומק את טיב הפעילות. טקסיר (במרכז) עם עורך דינו זילברשלג (משמאל)
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נוהלי משרד החינוך, בין היתר, היה צריך לשמור על מרחק סביר בין הקהל הצופה בניסוי למיקום הניסוי עצמו כדי למנוע סכנה. עוד נטען, כי לגבי הניסוי המדובר, נקבע על ידי משרד החינוך, כי הניסוי הזה ייערך רק במעבדה בבית ספר.
בכתב האישום נכתב עוד כי ביו, שהפיק את האירוע, וטקיסר, מהנדס הבטיחות, לא התייחסו למהות הניסויים שיבוצעו ביריד ולא בדקו לעומק את טיב הפעילות. בטופס הבקשה שהגישו לאישור העירייה נכתב כי "היריד כולל משחקי מדע ומשחקי חשיבה", מבלי לציין את קיומם של הניסויים.
בית המשפט אמר על הנאשמת המרכזית, קלדרון, כי "לא העמידה את בטיחות המעורבים בראש מעיניה, לא הפעילה שיקול דעת בטיחותי, לא ריכזה ולא דאגה לבחינת הבטיחותיות של התכנים, הפעילויות והחומרים שבהם נעשה שימוש באוהל של אורט, למרות שידעה שאמור להיעשות שימוש באש ובכוהל. לא נקטה באמצעי זהירות פשוטים וייתכן שאף זולים להקטנת הסכנה או מניעתה על ידי הקמת מחסומי בטיחות בין מקום הניסוי לצופים ולווסת הקהל הנכס לאוהל".
עורך דין עודד סבוראיעו''ד עודד סבוראיצילום: חנה שרייבמן
ל' אמרה לאחר מתן ההכרעה כי "אחרי כמעט שמונה שנים קשות שהעברנו לבדנו, כאילו זה קרה רק לנו, כאשר רשת 'אורט' לא לוקחת אחריות, לא מתעניינת בשלומם ולא דואגת לעזור לנו בשיקום הילדים, כאילו לא מדובר ברשת חינוך, הקביעה של בית המשפט מבשרת בשורה טובה לכל ילדי ישראל, בתקוה שילמדו את הכרעת הדין. אני מודה לאל שיצא משהו חיובי וילמדו את האחריות והזהירות שמגיעה לכל הילדים בישראל".
עו"ד גדי זילברשלג, שייצג את טקסיר, אמר אחרי הכרעת הדין, כי לקוחו זוכה מהעבירה החמורה שיוחסה לו והורשע בעבירה קלה יותר. עורכי הדין עודד סבוראי ואנדריי ורשצ'גין, שייצגו את אייזנברג, בירכו על זיכויה מכל אשמה והביעו תקווה שכעת היא תוכל לחזור לחייה המקצועיים.