גם אחרי שהודיע הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, שיפתח את האפשרות לנשים להתמיין לסיירת מטכ"ל, הנשים העותרות בבג"ץ הלוחמות לא מרוצות. לדבריהן, אין בכוונתן למשוך את העתירות והן מבקשות לקבוע המשך דיון במטרה שיינתן פסק דין בנושא.
ביום חמישי האחרון הגישו העותרות תשובה לזו שניתנה מטעם הצבא בחודש שעבר, באמצעות באי כוחן ינור ברטנטל, עדי קליין ועמיחי ויינברגר. הן טוענות כי בזכות עמידתן על זכותן, יש כמה יחידות שנשים עתידות להתמיין אליהן, אך "עדיין, בניגוד לחוק, כלל התפקידים נותרו סגורים בפני נשים ואף מבלי שצה"ל עומד בחובת ההנמקה הקבועה בדין".
2 צפייה בגלריה
החיילות העותרות מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
החיילות העותרות מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
העותרות, מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
(צילום: שלו שלום)
בצה"ל, נזכיר, הודיעו לפני כשבוע וחצי כי ירחיבו את פיילוט גיוס הנשים ליחידות המובחרות, ובשנה הבאה ייפתחו התנסויות לשילוב לוחמות בסיירת מטכ"ל ביחידת הניוד המובחרת 551 של אוגדה 98, וייתכן שגם בגדודי השריון המתמרנים במלחמה. זאת, כחלק מהעתירות שהוגשו ובנוסף לפלוגת הטנקיסטיות שכבר קיימת במשימות הגנת הגבולות.
העותרות מכנות את סיירת מטכ"ל "היהלום שבכתר" וטוענות כי מדובר בצעד חשוב מאוד עבור פתיחת התפקידים לנשים. עם זאת, הן טוענות כי מדובר בקמפיין תקשורתי מתוזמר שמטרתו "יצירת מסך ערפל בפני בית המשפט, והסתרת הפער העצום הקיים בפועל בין ההכרזה הבומבסטית למציאות הדברים נכוחה והותרת כלל התפקידים סגורים מפני נשים".
בתשובתן התייחסו העותרות גם לפתיחת האפשרויות ביחידות נוספות שהחליטו עליהן בצה"ל לרבות 669 ויהל"ם. לטענתן, "כבר עתה ניתן לראות שהצבא פועל על פי מדיניות של הדרה, שהרי נפתח צוות נשים ביהל"ם, ופלוגת נשים בטנקים במערך הגבולות וכלל ההתנסויות עליהן מכריז נעשות במופרד מגברים".
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
העותרות תהו באשר לכך שלא כלל היחידות נפתחו בפני נשים כי "אם החלטתם לפתוח את היחידה הבכירה ביותר, מה מונע לפתוח את יתר היחידות להתנסויות במקביל? מדוע יתר היחידות המובחרות שבהן קבועים ימי מיון כתנאי קבלה נשארות סגורות בפני נשים, ולא נפתחות גם לא בדרך של התנסות".
משכך, מבקשות העותרות לקיים דיון נוסף ושתינתן פסיקה בנושא. "רק בזכות קיומן של העתירות דנן ובהינתן העובדה שהמשיבים נדרשים בגדרו של הליך משפטי להקשיב לטענות נשים הנפגעות מההפליה הנקוטה בצה"ל - ולהשיב לטענות אלו תחת עינו הפקוחה והבוחנת של בית המשפט הנכבד, ניתן להכיר בתנועה ובתזוזה מסוימת של המשיבים לעבר הכיוון המתבקש, בכלל האמור הודעתם על פתיחת תפקידים מסוימים ומעטים והודעתם כי החליטו לחזור בהם מתנאי הסף הפיזיולוגיים שהעמידו בפני ציבור הנשים, וגם החלטת הרמטכ"ל על קיומם של פיילוטים ביחידות 669 ויהל"ם ולאחרונה גם פיילוט בסיירת מטכ"ל", טענו. "אולם ברי כי בכך לא די והדרך להשגת שוויון מלא, התואם את הוראות הדין, עוד ארוכה".
בהתאם לדברים אלו הן מציינות כי "יש צורך במתן פסק דין מכונן שיעניק לעותרות בפרט - ולציבור הנשים ככלל - את שוויון ההזדמנויות לו הן ראויות, שאם לא כן, דומה כי הסוגייה החשובה העומדת לדיון תרד לתהום הנשייה ותתמסמס בין קיטון התירוצים, האמתלות, הוועדות, תנאי הסף, הפיילוטים ועוד שאר מרעין בישין, והפעולות השונות שבהן נוקט צה"ל במטרה לדחות את הקץ ולהשכיח את דעת הקהל הציבורית מעיסוק בנושא".