מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, הזמין אליו הערב (שני) את ראשי הרשויות מיישובי קו העימות הסמוכים לגבול. הפגישה התקיימה כשעה וחצי ולדברי משתתפים בה, אלוף גורדין אמר בה כי כבר תוך חודש ניתן יהיה להחזיר את התושבים לבתיהם בצורה מדורגת. הם הביעו זעם על כך ואמרו שמדובר בדברים יומרניים.
אזעקות ונפילות בבתי ספר בנהריה

4 צפייה בגלריה
הזירה בקיבוץ סער
הזירה בקיבוץ סער
פגיעה ישירה בבית בקיבוץ סער
(צילום: Jack GUEZ / AFP)
4 צפייה בגלריה
נהריה
נהריה
פגיעת כטב"ם בנהריה
(צילום: נחום סגל)
הפגישה נערכה ביום שבו חיל האוויר ערך מטס תקיפה חריג בדרום לבנון, שבו הותקפו יותר מ-120 מטרות בשעה, ובמקביל לרצף תקיפות בדאחייה של ביירות. בסך הכול הותקפו במהלך היום כ-200 מטרות, ופיצוצים עזים בדרום לבנון נראו מנהריה - כשהדי הפיצוצים נשמעו גם בקריות. כמה שעות אחרי הפגישה נורו גם רקטות ארוכות-טווח מלבנון למרכז הארץ, והובילו לאזעקות בגוש דן ובשרון - בפעם הרביעית ביום השנה לטבח 7 באוקטובר.
בצה"ל הודיעו במקביל כי השהייה בחופי דרום לבנון ותנועת כלי שיט במרחב שדרומית לנהר אוואלי אסורה, והזהירו כי יפעלו בגזרה הימית נגד חיזבאללה. בנוסף, הכריזו על שלומי ויישובים נוספים בגליל המערבי כעל שטח צבאי סגור.
לדברי ראשי יישובים שנכחו בישיבה, גורדין דיבר על ההיערכות של הצבא בגבול, ועל הפגיעה במערכי הפיקוד והשליטה של חיזבאללה. "האמירה הרלוונטית ביותר שלו הייתה ההתייחסות לסוגיית החזרה הביתה", אמרו. "הוא דיבר על לוחות זמנים קצרים, לפיהם בטווח של שבועות עד חודש יהיה מעשי להחזיר את התושבים בצורה מדורגת, ולא את היישובים הצמודים לגדר הגבול בשלב הראשון. זה היה נשמע שהוא מדבר בצורה מאוד יומרנית".
אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, לא נכח בפגישה - כמו בפעמים הקודמות - וכך גם משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר. "תושבים רבים פונים אליי בנושא הדברים שאמר אלוף פיקוד הצפון שעלינו להיערך לחזרה הביתה לאחר החגים", אמר שטרן. "שיהיה ברור, אף אחד לא חוזר הביתה עד שהאיום עלינו לא יוסר לחלוטין".
"אני מציע שאנשי צבא יתעסקו בלחימה ובניצחון במלחמה, וישאירו לדרג המדיני ולראשי הרשויות את ההחלטה מתי ואיך חוזרים הביתה", הוסיף ראש העיר קריית שמונה. "בקיצור, לא חוזרים עד שלא מאפשרים לנו את התנאים לחיות בביטחון מלא בקריית שמונה ועד שלא תאושר תוכנית ייחודית לבנייתה מחדש של העיר. לא שיקום, בנייה מחדש! וכן, לא שכחנו, עד שאין ניצחון מוחלט אף אחד לא חוזר. ניצחון מוחלט".
4 צפייה בגלריה
שריפה במוסך בקריית שמונה בעקבות נפילה
שריפה במוסך בקריית שמונה בעקבות נפילה
שריפה במוסך בקריית שמונה, בעקבות פגיעה ישירה
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
4 צפייה בגלריה
בית העלמין בקריית שמונה שנפגע מטילי חיזבאללה
בית העלמין בקריית שמונה שנפגע מטילי חיזבאללה
פגיעה ישירה בבית העלמין בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה שנכח בפגישה, אמר: "בשיחה עם אלוף הפיקוד הציג צה"ל את הישגיו בפשיטות שהתחילו לפני קצת יותר משבוע ימים. בהחלט נראה כי נמצא חומר רב ערך בכפרים הלבנונים אשר תושביהם שיתפו פעולה עם אנשי רדואן. בסוגיית החזרה הביתה לעניות דעתי זה עוד רחוק ולא מציאותי בשלב הזה, בעיקר כלפי הישוב שלי".
לדברי ראש מועצת מטולה, "כן ניתן להתחיל לתכנן כיצד מתחילים בתכנון השיקום והחזרה הדרגתית לחלק מהישובים המרוחקים מהגבול ולא נמצאים באיום טילי הנ"ט ובקרבת המנהור. כוחות צה"ל פועלים ימים ולילות במסירות נפש ועושים עבודת קודש להחזיר אותנו לבתינו. כולי תקווה כי לאחר שיוסר האיום בפועל, ולא על הנייר, וייקבעו הגדרות ברורות של ביטחון נוכל לשוב לביתנו ולשקם את מטולה".
במטה "נלחמים על הצפון", המייצג מאות משפחות מפונים, תקפו בחריפות את דברי אלוף גורדין: "כבר שנה אנחנו עקורים מבתינו, ואלוף פיקוד הצפון מתעסק בהחזרת התושבים במקום להתעסק בניצחון והכרעה. מאות שיגורים ביום לכל רחבי הצפון, כולל שיגורים גם למרכז הארץ, ומדברים על חזרה תוך ימים ספורים. אנו כאן כדי לומר- לא נקבל מצב שלא יכלול שינוי מוחלט של הביטחון, כולל הגעה לליטני ויצירת אזור חיץ. המחדל בצפון לא פחות חמור מהמחדל בדרום ואולי אף חמור יותר. קטיעת רצף הניצחונות של צה"ל יוביל אותנו לטבח הבא בצפון. אסור לעצור".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל פועל בכל העת להשבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון ויפעל בנושא בהתאם להנחיות הדרג המדיני". בצבא ציינו כי גורדין התייחס להיערכות לאפשרות של חזרה, אך לא התחייב על המועד.