לפני יותר מחודש התהדרה הממשלה בבשורה - אחרי חודשים ארוכים של מלחמה, סוף-סוף אושרה תוכנית לסיוע מיידי לצפון. אבל הבטחות לחוד, ומעשים לחוד. בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת שהתקיים הבוקר (שלישי) התברר ששקל עדיין לא עבר ליישובים שסובלים מדי יום מירי של מחבלי חיזבאללה, ולתושביהם המפונים.
נציג אגף התקציבים: "שום דבר לא עבר ליישובים"
(צילום: ערוץ הכנסת)

בצפון נאבקו חודשים ארוכים על הצורך במענה דחוף לסוגיות רווחה, חינוך, תרבות, תשתיות ורפואה עבור 42 היישובים המפונים וכ-61 אלף תושבים שנעקרו מבתיהם. עוד בינואר התחייב ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני ראשי הרשויות כי בתוך עשרה ימים יציג את תוכנית הסיוע, אך זו נדחתה שוב ושוב - ובכל פעם הוכנה תוכנית שאינה עונה על צורכי התושבים ומנותקת מהם.
בתוכנית נקבע כי התוכנית הכוללת לטווח המיידי ותכנון טווח הביניים תתוקצב ב-3.5 מיליארד שקלים. ח"כ יוראי להב-הרצנו, מסיעת יש עתיד, שאל הבוקר בוועדת הכלכלה את נציג אגף התקציבים אוראל פיין כמה כסף עבר ליישובי קו העימות במסגרת החלטת הממשלה.
"ממה שאני מבין כרגע, כל הפניות התקציביות עומדות על שולחנה של ועדת הכספים. כמובן, כל פנייה ופנייה היא פר סעיף וסעיף, זה לא עובר כמקשה אחת. שום דבר לא עבר עדיין ליישובים עצמם. לדוגמה, הפנייה שלנו לגבי משרד החקלאות ממתינה לוועדת הכספים. כרגע ועדת הכספים דנה בפניות עודפים, לאחר מכן זה תלוי. מה הצפי? אני לא מנהל את ועדת הכספים", אמר פיין.
לדבריו, "החלטת הממשלה כבר התקבלה והכספים כבר הוקצו. בנושא הכלכלה, התעסוקה, המסחר והתעשייה, הוקצו מעל מאתיים מיליון שקלים שכרגע מנותבים למשרדי הממשלה לכדי ביצוע, והם מונחים לשולחנו של יו"ר ועדת הכספים".
בלשכתו של גפני, מנגד, טענו כי "מדובר באמירה שהיא שקר גמור". לפי לשכתו, "אין כל פניה תקציבית שקשורה לעניין שעליו נציג אגף התקציבים דיבר ומונחת על שולחן ועדת הכספים. אנחנו מוכנים לכנס את ועדת הכספים עוד היום בכדי לאשר אותה".
1 צפייה בגלריה
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
הרס במטולה
(צילום: אפי שריר)
להב-הרצנו אמר: "הממשלה ממשיכה להתעלם מתושבי הצפון ומהמציאות הבלתי אפשרית שהיא החיים שלהם. חודש שלם עבר מאז החלטת הממשלה, ושקל לא עבר. איך יש לחברי הממשלה הזאת בושה להסתכל לעצמם בראי כשהם מפקירים את תושבי הצפון לגורלם?״.
"הממשלה ממשיכה להיות מנותקת מהצפון", אמר ל-ynet משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות. "איך יעברו תקציבים אם 'הפרויקטור' צ'ייני לא החל את עבודתו טרם התקיימו ישיבות עבודה? משכך הכל תקוע".
בהחלטת הממשלה נקבע כי הרשויות המפונות יקבלו מדי חודש 35 מיליון שקלים שיחולקו ביניהן, ובכספים יוכלו גם לתת מענה חלקי לנושאים שלא באים לידי ביטוי בהחלטה, כמו סיוע ליישובים הלא מפונים וצרכים נוספים. כחלק ממטרותיה, התוכנית אמורה לקדם מענים גם לפיתוח דמוגרפי, כלכלי וחברתי ליישובים שאליהם עוד יצטרכו התושבים לשוב עם סיום המלחמה.
במסגרת ההחלטה נקבע כי יוקם מטה ייעודי במשרד ראש הממשלה שתפקידו לקדם את יישום ההחלטה ולגבש את המתווה לשיקום הצפון ופיתוחו. המטה אמור להוות כתובת לפניות הרשויות והקהילות, ונציגי הרשויות יהיו חלק ממנו ומקבלת ההחלטות בכל הנוגע לשיקום ופיתוח האזור.